Dramat rodzinny w literaturze

Dramat rodzinny w literaturze

Dramat rodzinny wiąże się nieustannie z brakiem pozytywnych uczuć, poczucia bezpieczeństwa i spokoju między ludźmi połączonymi więzami krwi. Nieszczęścia spadające na rodziny zdarzają się bardzo często, ale też wielokrotnie są głównymi motywami wielu dzieł różnych autorów. Co zakłóca domową harmonię i zamienia ją w cierpienie? Dlaczego tak często spotykamy się z wrogością i sporami klanów (czy to w stosunku do osób o tym samym nazwisku, czy wobec innego rodu) – tym problemem zajmę się w poniższej rozprawce.
Jako pierwszy przykład pozwolę sobie przedstawić utwór Moliera „Skąpiec”, w którym tytułowy bohater – Harpagon – zaślepiony żądzą pomnażania swojego majątku, nie zauważa, iż unieszczęśliwia tym swoje dzieci i znajomych. Dla fortuny był w stanie zrobić wszystko, byle tylko zyskać. W związku ze „Skąpcem” nasuwa mi się na myśl powiedzenie : „iść do celu po trupach”. Książkowy chciwiec właśnie w ten sposób powiększał swoje dobra – nie bacząc na potrzeby i uczucia innych. Sądzę, że to zachowanie doprowadziło rodzinę Harpagona do nieszczęścia, gdyż pomimo pieniędzy (i tak nie były one do dyspozycji dzieci), w domu brakowało ciepła i miłości.
Kolejnym argumentem może być dramat „Romeo i Julia”. Tragedia objawia się w nim poprzez zakazaną miłość tytułowych kochanków, którzy pragnęli być ze sobą wbrew swym klanom. Postanowili, że będą się kochać bez względu na nienawiść, którą wzajemnie darzyły się rody Kapuletów i Montekich. Zakończenie mąk Romea i Julii dodatkowo podkreśla ich dramat, gdyż utwór Szekspira kończy się śmiercią zakochanych. Dążąc podstępem do bycia razem, dopuścili do nieporozumienia, które ostatecznie ukróciło smutek, ale i żywot pary.
Również Henryk Sienkiewicz w swojej powieści „W pustyni i w puszczy” opisał nieszczęście, tym razem dotykające rodzinę Tarkowskich i Rowlinson. Kiedy Staś i Nel zostają uprowadzeni, ich ojcowie kierowani gniewem i obawą o dzieci, podejmują kroki mające na celu natychmiastowe odnalezienie swoich latorośli. W tym utworze dramatem okazuje się być długa rozłąka, trudna walka o przetrwanie i ciągły strach młodego Tarkowskiego i jego przyjaciółki, oraz obawa i determinacja ich ojców.
Pozwolę sobie także przedstawić pokrótce tragiczną historię dziewczynki, a potem kobiety, imieniem Ania z cyklu powieści Lucy Maud Montgomery. W pierwszej książce, „Ania z Zielonego Wzgórza”, porzucona dziewczynka trafia przez pomyłkę do domu Maryli i Mateusza, rodzeństwa, które oczekiwało chłopca do pomocy przy gospodarstwie. Choć Maryla nie jest zadowolona, ba! chce nawet „oddać” Anię z powrotem do sierocińca, Mateusz od razu darzy rudowłosą panienkę miłością. Ania zostaje na Zielonym Wzgórzu i wiedzie szczęśliwe życie u boku swojej nowej rodziny, jednak na jej drodze pojawiają się liczne przeszkody. Na przykład, kilka lat po tym, jak została przygarnięta na Wzgórze, Mateusz umiera; lub – kiedy wreszcie układa sobie życie i zakłada rodzinę – traci kilkoro ze swoich dzieci, m.in. walczących na froncie.
Także nowela „Dym” autorstwa Marii Konopnickiej jest w pewnym sensie opowieścią o dramacie rodzinnym. Samotna matka, codziennie wyczekująca powrotu swego ukochanego syna z pracy, doczekuje dnia, w którym jej jedyne dziecko ginie. Od tamtej pory codziennie wpatruje się w dym z komina zakładu, w którym pracował jej pierworodny, patrząc, jak smog przybiera jego kształt.
Także Małgorzata Musierowicz, pisząca zwykle książki o pogodnej, wesołej tematyce, w jednej z nich opisuje nieszczęście. „Opium w rosole” opisuje historię około 8-letniej dziewczynki, której rodzice dostarczają wszelkich dóbr materialnych, jednak wychowują ją w surowy sposób i nie darzą jej należytym uczuciem. Wobec tego Gienia (tak się przedstawia) szuka ciepła w domach innych bohaterów książek M.Musierowicz, którym rodzice okazują miłość i ciepło.
Podsumowując, sądzę, że dramat rodzinny w dziełach literackich pojawia się często. Być może autorzy czerpią inspirację z niezbyt optymistycznej rzeczywistości, ale może też po prostu w swoich utworach opisują lęki bądź sytuacje, w których nie chcieliby się znaleźć.
Jednak niezależnie od powodu pojawiania się tragedii rodzinnych w literaturze, stwierdzam, iż ten problem jest bardzo często opisywany, który to fakt – według mnie – obala powiedzenie, że „dobre rzeczy dzieją się tylko w książkach”, gdyż w tym, zdaniem czytelników, bezproblemowym świecie smutek i kłopoty są na porządku dziennym.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Bohater tragiczny w literaturze antycznej, romantycznej i współczesnej.

Tragedia jest gatunkiem dramatu obejmującym utwory, w których ośrodkiem i motorem akcji jest nieprzezwyciężalny konflikt między dążeniami wybitnej jednostki, a siłami wyższymi: losem, prawami historii, interesom społecznym, normą moraln�...

Język polski

Motyw ojca w literaturze. Zanalizuj na wybranych przykładach.

Motyw jest to elementarna jednostka świata przedstawionego. Literatura prezentuje różnorodne typy motywów, z których jedne są bardziej popularne, drugie mniej. Jednym z ważniejszych motywów może być postać ojca, która, mimo że rzadko je...

Język polski

Motywy kryminalne w literaturze. Zaprezentuj podobieństwa i różnice w przedstawianiu tego typu sytuacji na celowo dobranych przykładach

Motyw kryminalny w literaturze ma swoje szerokie znaczenie. Żądza zemsty, chęć zdobycia władzy, miłość dwóch kobiet do jednego mężczyzny czy zabójstwo na tle rabunkowym, to niektóre przykłady zbrodni, morderstw. Definicją zbrodniarza ...

Język polski

Starożytność i jej nawiązania w literaturze - materiały do matury.

Matura ustna

1. Konflikt tragiczny w “Antygonie” Sofoklesa
Wstęp
• Antygona to dramat starogrecki; głos w dyskusji o prawie i władzy, toczącej się w Atenach
• Akcja jest oparta na konflikcie tragicznym, z histori...

Język polski

Konspekt: Polski dom jako: azyl, świątynia, ruina; w literaturze od najdawniejszych czasów

"Dom nad porami roku dom
zwierząt i jabłek
kwadrat pustej przestrzeni
pod nieobecna gwiazda
dom był luneta dzieciństwa
dom był skóra wzruszenia
policzkiem siostry gałęzia drzewa."
Zbigniew Herbert