Człowiek jako istota społeczna

Tożsamość człowieka - to wizja własnej osoby , trwałe przekonania dotyczące tego kim jestem . tożsamość osobista – to cechy , które różnią nas od innych ludzi np. wyglądem , osobowością itp. Tożsamość społeczna – świadomość związku z innymi ludźmi , przynależność do różnych grup Tożsamość składa się z płci, mądrości, wyglądu, charakteru, światopoglądu, moralności, inteligencja, umiejętności,
Osobowość człowieka – to zespół trwałych cech i właściwości danej jednostki , które regulują jego zachowanie i działanie .
cechy wrodzone- cechy człowieka , które odziedziczone po przodkach , na które nie mamy wpływu np. kolor oczu , wzrost
cechy nabyte – to cechy , które człowiek zdobywa i kształtuje w ciągu życia , może je zmieniać i doskonalić np. lenistwo- pracowitość
Społeczna natura człowieka – człowiek może istnieć , działać, rozwijać się, tylko dzięki związkom z innymi osobami, oznacza to, że jest istotą społeczna
Socjalizacja- polega na przyswajaniu przez człowieka wartości, postaw i zachowań charakterystycznych dla danego otoczenia. Proces ten trwa całe życie.
Rola społeczna- oznacza czynienie przez człowieka określonej funkcji w społeczeństwie. Z rolami społecznymi związane sa z oczekiwania ze strony otoczenia (wymogi, prawa, zakazy i nakazy ) Ludzie pełnią jedność kilka ról społecznych . W wypadku gdy dana osoba nie jest w stanie ich godzić mówi się o konflikcie ról.
Konflikt- jest to zaburzanie relacji między ludzkich , do którego dochodzi różnica zdań na określony temat. Samorealizacja – polega na poszerzaniu wiedzy , rozwijaniu umiejętności realizowaniu własnych planów życiowych, a także na podejmowaniu działań na rzecz społeczeństwa .
Konsumpcyjny styl życia- przejawia się w gromadzeniu dóbr materialnych .
Osobę mówiącą określa się jako nadawcę , a osobę słuchająca jako odbiorcę. Przekazywanie informacji odbywa się na dwa sposoby : werbalny - np. ustnie , pisemnie niewerbalnie – poprzez mowę ciała czyli postawę ,gestami, mimiką, ton głosu. Ważnymi sposobami porozumiewania się są dyskusja i debata. Dyskusja to wymiana poglądów popartych właściwie dobrymi argumentami , muszą w niej wsiąść udział co najmniej dwie osoby . odmianą dyskusji jest debata, jej uczestnicy występują w określonej kolejności . nad przebiegiem rozmowy czuwa wyznaczona osoba . podczas publicznych wystąpień i przemówień, prezentowania sowich opinii należy : panować nad emocjami, wypowiadać słowa głośno i wyraźnie , nie mówić zbyt długo bo słuchanie znudzi się, opowiadać żarty lub anegdoty, aby ponownie zainteresować odbiorców
Konflikt- zaburzenie relacji międzyludzkich, do których dochodzi w wyniku różnicy zdań na określony temat Sposoby rozwiązywania konfliktów i różne zachowania : * najpowszechniejszym sposobem rozwiązywania konfliktów jest rozmowa ,która może przekształcić się w negocjacje * różne postepowania w czasie konfliktów: *rywalizacja- podejście do konfliktu jak do gry , w której wygrana oznacza sukces , a przegrana utratę zajmowanej pozycji * uleganie – postępowanie zgodnie z interesem strony przeciwnej , rezygnacja z własnych celów * wspólne rozwiązywanie problemów- działania , które prowadzi do zaspokojenie w jak największym stopniu żądań obu stron , przede wszystkim dzięki ustaleniu przyczyn konfliktu i znalezieniu sposobu na ich usuniecie . * unikanie konfliktów – lekceważenie problemu , odkładnie jego rozwiązania na później * postawa kompromisowa – poszukiwanie rozwiązań na które będą mogły się zgodzić obie strony sporu
Negocjacje to rozmowa w sytuacji i gdy obie strony jasno określają swoje oczekiwania i wspólnie zaczynają poszukiwać sposobu na rozwiązanie problemu . aby negocjacje były skuteczne , należy : *opanować emocje *odpowiednio argumentować *nie oceniać rozmówce * proponować wiele rozwiązań * być elastycznym
Grupa społeczna – nazywamy zbiorowość co najmniej 3 osoby , połączonych trwałymi więźniami wynikającymi ze wspólnych wartości , poglądów , przekonań i celów . Ludzie tworząc grupę społeczną mają poczucie odrębności , odróżnienia się od innych . Zbiorowość ludzka to pewna grupa osób między którymi występują równego rodzaju więzi w określnym czasie . Rola społeczna – postepowanie człowieka zgodnie z zasadami i obowiązkami przyjętymi w danej grupie np. rola matki , rola kolegi , role zawodowe miedzy innymi rola lekarza , rola policjanta
Podział grup społecznych :
Grupa społeczna ze względu na liczebność : * grupy duże – liczba członków jest tak duża , że nie ma możliwości nawiązania ze wszystkimi osobistego kontaktu np. naród, partia polityczna , związek zawodowy * grupa mała – liczba członków jest tak mała , że wszyscy się znają i osobiście. Grupa jest jednolita tzn. nie tworzą się w niej podgrupy np. rodzina , koledzy, przyjaciele
Grupy społeczne ze względu na rodzaj więzi : * grupy wtórne- więzi łączące członków są tymczasowe. Wynikające głównie ze wspólnie określanego i realizowanego celu np. grupa zawodowa , partia polityczna , studenci * grupy pierwotne – członkowie należa do tej grupy nie zaleznie os siebie np. urodzili sie w danej rodzinie . łączą ich więzi opierające się na silnych związkach osobistych np. rodzina , grupa religijna , mieszkańcu wsi .
Grupy społeczne ze względu na rodzaj członkostwa : * grupy formalne – relacje między członkami grupy są odgórnie określone odpowiednimi przepisami . grupa działa na podstawie wyznaczonych reguł np. państwo , partia polityczna , harcerze , * grupy nieformalne – relacje między członkami kształtują się spontanicznie , w wyniku osobistych kontaktów. Członkowie grupy sami ustalają zasady jej działania np. grono przyjaciół , grono kolegów
Grupy społeczne ze względu na trwałość : *grupy trwałe – istnieją od dłuższego czasu . poszczególnych członków grupy łączy udział w wielu wspólnych wydarzeniach np. wspólnota religijna *grupy krótkotrwałe – istnieją tylko podczas trwania określonego wydarzenia .
Rodzina to podstawowa grupa społeczna , do której człowiek należy od chwili przyjścia na świat . Rodzina składa się z rodziców i dzieci * członków rodziny łącza więzi osobiste , oparte na uczuciach . funkcje rodziny : *funkcja prokreacyjna – wydanie na świt potomstwa *funkcja opiekuńczo –wychowawcza * funkcja socjalistyczna
W skład władz szkolonych wchodzą : dyrektor, rada pedagogiczna i rada szkoły . Rade szkoły tworzą : przedstawiciele nauczycieli i przedstawiciele uczniów oraz rodziców . Funkcja rady szkoły ; uchwała statusu szkoły , ocenia czy dyrektor dobrze zarządza finansami , może samodzielnie starać się o środki na rzecz szkoły np. szukać sponsorów, ma prawo wystąpić do kuratorium oświaty z wnioskiem o dokonanie oceny działalności szkoły , jej dyrektora lub innego zatrudnionego w niej.
Funkcja dyrektora: sprawdza czy nauczyciele dobrze nauczają i właściwie wychowują uczniów , odpowiada za poziom nauczania w szkole , zatrudnia i zwalnia pracowników szkoły , zarządza finansowania szkoły , przewodniczy obradom rady pedagogicznej , przyznaje nagrody lub wymierza kary pracownikom szkoły Funkcja rady pedagogicznej : zatwierdza plan pracy szkoły , zatwierdza oceny uczniów na koniec semestru i roku szkolnego oraz decyduje o promocji do następnej klasy , przygotowuje projekt statusu szkoły i jego zmiany , podejmuje decyzje w sprawie usunięcia uczniów ze szkoły . Funkcja samorządu uczniowskiego : przedstawia władzom szkoły opinie uczniów oraz ich potrzeby , organizuje wypoczynek ,rozrywkę oraz zajęcia pozalekcyjne dla uczniów , zgłasza poprawki do statusu szkoły , redaguje i wydaje gazetkę szkolną , rozporządza funduszami samorządu , organizuje pomoc kolegom i koleżanką mającym problemy w nauce .
Normy społeczne – to zasady i wzorce zachowań obowiązującym w danym społeczeństwie . Dzielimy je na formalne < normy prawne > i nieformalne < normy religijne obyczajowe i moralne >
Ich zadaniem jest zapewnienie ładu –w funkcjonowaniu zbiorowości oraz ochrona ważnych dla każdego człowieka wartości . Członkowie społeczeństwa mają obowiązek przestrzegania norm prawnych . nieuznanie pozostałych zasad nie podlega karą . wybór norm moralnych , religijnych czy obyczajowych należy od indywidualnych decyzji danej osoby – wolności wyboru . Jedną z norm obyczajowych jest tolerancja , które polega na poszerzaniu cudzych poglądów , uczuć zachować , czy wyglądu . Nieuznanie odmiennych przekonań i upodobań określa się jako nietolerancja . Zjawisko to jest zazwyczaj krzywdzące dla osób lub grup społecznych , których dotyczy . wyróżniamy między innymi nietolerancję rasową , religijną ,polityczną i narodowościową . Z przejawami nietolerancji można spotkać się również w szkole .
Społeczność lokalna- tworzą mieszkańcy najbliższej okolicy- osiedla , wsi lub małego miasta . łącza ich więzi wynikające z częstych kontaktów oraz z tradycji ludowej . W celu poprawy warunków życia swojej okolicy członkowie społeczności mogą zakładać lokalne stowarzyszenia i organizacje . potrzeba- to taki stan w którym człowiek odczuwa brak czegoś i podejmuje działania w celu jego uzupełnienia co jest warunkiem egzystencji i rozwoju jednostki kultury .
Zaród to zbiorowość ludzi, którzy mają wspólne pochodzenie ,historie ,tradycje ,kulturę i mówią tym samym językiem. Tożsamość narodowa- oznacza poczucie więzi z osobami należącymi do tego samego kraju. Dziedzictwem narodowym nazywamy najważniejsze dzieła sztuki, zabytku i obyczajach danego kraju. Z narodem wiążą się takie pojęcia jak : ojczyzna ,patriotyzm i nacjonalizm. Ojczyzna- to dla danej osoby kraj zamieszkania , urodzenia lub państwo z którego pochodzą jego przodkowie . człowieka łączą z ojczyzną szczególne więzi . Wielu ludzi jest także związanych emocjonalnie z najbliższym otoczeniem np. z konkretną miejscowością, wsią lub dzielnica . takie miejsca s dla nich małą ojczyną , określaną także jako ojczyzna lokalna . Patriotyzm – oznacza miłość i szacunek do ojczyzny połączone z wypełnieniem obowiązków w niej . kospolityzm polega na uznawaniu za swoja ojczyznę cały świat , a jednocześnie podważaniu postaw patriotycznych i braku zainteresowania sprawami własnego kraju . nacjonalizm – to podporzadkowaniu losu obywateli interesom narodu ,a także dążenie do jego rozwoju ,kosztem innych nacji . Nacjonalizm wyraża się w egoizmie narodowym ,wyolbrzymianiu zalet własnego narodu ,wywyższaniu go ponad inne narody . szowinizm- to pogarda oraz szerzenie nienawiści wobec innych narodów np. w faszyzmie . Stereotypy- stereotypem nazywa się uproszczony pogląd ,utrwalony w danej zbiorowości ,wynikające z niepełnej wiedzy na określony temat. Wyróżniam się stereotypy pozytywne i negatywne.
Mniejszości narodowe – to grupa ludzi innych narodowości niż naród kraju, w którym mieszkają . jej przedstawiciele najczęściej dbają o zachowanie własnych zwyczajów , kultury , języka oraz tradycji czyli tożsamości narodowej. Mniejszości etniczne – wyróżniają się charakterystycznymi zwyczajami lub odmiennym językiem to tworzą gwarantowane prawo do rozwijania się naród z reszta mieszkańców kraju . W Polsce zaliczamy do nich Kaszubów , Łemków oraz Tatarów . Mniejszości narodowe i etniczne w Polsce maja zagwarantowane prawo do rozwijania swojej tradycji i kultury , posługiwania się własnym. I językiem oraz prawo do wyznawania dowolnej religii. Emigrant to osoba opuszczająca swój kraj na stałe Imigrant to osoba przybywająca do danego kraju . kolonię- tworzą członkowie narodu polskiego mieszkający po za granicą Polski. Najczęściej są to emigranci , którzy musieli opuścić ojczyzna np. z przyczyn ekonomicznych , politycznych lub ich potomkowie staraj się utrzymać kontakt z państwem i czują się Polakami . społeczeństwo to duża zbiorowość ludzi, wewnętrznie zorganizowanych , w ramach społeczeństwa funkcjonują instytucje organizujące jego życie i powodujące powstawanie określonych zależności i związków między różnymi grupami społecznymi wchodzącymi w skład społeczeństwa . społeczeństwo to zorganizowana zbiorowość , zamieszkująca ściśle określone terytorium np. kraj , Klasy społeczne – tworzą obywatele o zbliżonym poziomie wykształcenia , podobnym zawodzie i statusie materialnym . Wyróżnia się trzy klasy społeczne : wyższą , średnią oraz niższą . Klasa wyższa- tworzą ją z reguły ludzie najlepiej wykształceni . Są oni często właścicielami dużych firm lub zajmują ważne stanowiska w instytucjach lub przedsiębiorstwach . wiele czasu spędzają podróżując w celach służbowych . Klasa średnia – należą do niej osoby średnio zamożne , dobrze wykształcone , pracujące w cudzych firmach bądź posiadające własne małe lub średnie przedsiębiorstwa. Przedstawiciele tej klasy uzyskują zarobki wystarczająco wysokie aby utrzymać rodzinę , dom lub mieszkanie oraz samochód . Klasa niższa – w jej skład wchodzą zazwyczaj ludzie z niskim wykształceniem . Z powodu nie wystarczających kwalifikacji zawodowych i z tym związanych niewysokich zarobków mogą mieć kłopoty z utrzymaniem rodziny. Do tej grupy należą osoby długotrwale bezrobotne. Demografia – nauka zajmująca się układaniem ludności pod względem ilości i jakości np. wieku , płci , wykształcenia, zawodu. Polskie społeczeństwo liczy ok 38 milionów obywateli , przeważa w nim ludność miejska . W Polsce podobnie jak w innych krajach europejskich społeczeństwo się starzeje , oznacza to , że liczba rodzących dzieci jest niższa niż liczba osób umierających . PO 1989r w naszym kraju coraz więcej ludzi zdobywa średnie i wyższe wykształcenie . Podobnie jak w Europie Zachodniej , w Polskim społeczeństwie można wyróżnić trzy klasy : klasę niższą , klasę średnia i wreszcie klasę wyższą . Pierwsza z nim jest najliczniejsza , druga klasa jest niewielka , zaś trzecia klasa jest bardzo mała . W przeciwieństwie do państw Zachodnio Europejskich , w Polsce nadal istnieje liczna warstwa chłopska. Państwo to organizacja powołana przez społeczeństwo ( ludność ) żyjącą na danym terytorium wyposażoną w suwerenną władzę . Cechy państwa : * państwo jest organizacja terytorialną tzn. obejmuje dany obszar , z określonymi granicami * suwerenność państwa – niepodległość – suwerenność wewnętrzna państwa władza w państwie nie podlega żadnej innej władzy poza narodem , jest niezależna w podejmowaniu decyzji suwerenność wewnętrzna – państwo może dobrowolnie nawiązywać stosunki z innymi państwami . * przymusowość państwa wszyscy ludzie przebywający na jego terytorium , zarówno obywatele jak i cudzoziemcy musza przestrzegać jego prawa * przynależność do państwa – obywatel nabywa obywatelstwo danego państwa na zasadzie jakie w nim obowiązuje . Obywatelstwo- prawny związek człowieka z państwem , będąc obywatelem danego państwa . Człowiek ma określone prawa i obowiązki np. prawo wyborcze , obowiązek ochrony ojczyzny. Obywatelstwo człowiek może nabywać na podstawie zasady jaka w danym państwie panuje . *zasada krwi – polega na tym , iż każde dziecko urodzone na terytorium danego państwa nabywa jego obywatelstwo bez względu na to jakie obywatelstwo mają jego rodzice * zasada krwi – dziecko nabywa obywatelstwo tego państwa , którego obywatelami sa jego rodzice , bez względu na to gdzie urodzi sie dziecko . Funkcje państwa : *wewnętrzne : *funkcja prawodawcza – ustanawianie praw regulujących funkcjonowanie państwa * funkcja administracyjna – realizacja przez urzędy zadań zgodnych z prawem i politykom rządu * funkcja porządkowa – utrzymanie porządku i bezpieczeństwa przez policję oraz wymiar sprawiedliwości * funkcja gospodarcza – sprawowanie kontroli nad gospodarką państwa * funkcja kulturo- oświatowa – wspomaganie przez państwo kultury , edukacji, wspieranie sztuki, finansowanie muzeum budowa szkół * funkcja socjalna – dostarczanie pomocy osobą , które z powodu wielu niepełnosprawności lub sytuacji życiowej nie mogą same o siebie zadbać ZEWNĘTRZNE *obrona granic –utrzymanie sił zbrojnych strzegących granice przed napaścią innych państw * kontakty międzynarodowe – zabezpieczenie interesów państwa i jego obywateli na scenie międzynarodowej działalność dyplomatyczna Władza państwowa to osoby , organy lub instytucje mające prawo do kierowania państwem. Forma państwa – to sposoby sprawowania władzy oraz organizowania życia politycznego i społecznego w państwie . Podział państwa ze względu na ustrój terytorialny : * państwo unitarne – to państwo chrakteryzujące jednolita strukturę organizacyjna . Jednostki administracyjne – terytorialne sa podporządkowane odmianom centralnym . Obowiązuje jednolity system prawa, obywatelstwa i organów sądowych (np. Polska, Węgry, Szwecja, Finlandia, Dania itp.) Państwo federacyjne – to państwo złożone , którego część składowe( kraje , prowincje , stany ) maja duży stopień samodzielności między innymi posiadają własne organy prawodawcze , wykonawcze i sądownicze (Stany Zjednoczone , Niemcy, Kanada ) Podział państwa ze względy na formę rządów. * republika- forma rządów , w której najwyższa władza należy do organu wybieranego na określony czas przez obywateli . W republice głową państwa jest prezydent wybierany na określoną kadencje – 5 lat tak jest w Polsce , Włochy * monarchia forma rządów , w której najważniejszym organem jest monarcha (król, cesarz, sułtan, książę ) np. Arabia Saudyjska, Dania, Wielka Brytania , Hiszpania, Watykan) Rodzaje ustrojów politycznych Ustrój polityczny- forma sprawowania władzy w państwie. Określa ona relacje między organami sprawującymi władzę , zasady prawne istniejące w kraju oraz prawa i obowiązki obywateli . Wyróżniamy następujące ustroje polityczne : demokracja, totarytaryzm i autorytaryzm. Republika to forma rządów , w której najwyższa władza należy do organy wybieranego na określony czas przez obywateli. System prezydencki- władza skupiona jest w rękach prezydenta , a rząd pełnił jedynie funkcje pomocniczą np. Stany Zjednoczone System parlamentarny – rok prezydenta ogranicza się do reprezentowanie państwa , a za realizacja polityki odpowiadają rząd i parlament. Pusz zbrojny zamach stanu, którego uczestnicy dążą do obalenia dotychczasowej władzy . Totalitaryzm- system , w którym całkowita władzę nad państwem i życiem obywateli sprawuje jedna partia , która kieruje jeden człowiek – dyktator, wódz. ideologia- idee i poglądy grupy osób dotyczące przekształcenia istniejącego świata oraz życia społecznego. Cechy państwa totalitarnego – np. III Rzesza , Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich , Włochy , obecnie Korea Północna : *władze sprawuje jedna partia . Działalność innych ugrupowań głoszących odmienne poglądy jest zakazana , a wszelkie przejawy niezależnie są tępione. * istnieje pełna kontrola nad wszystkimi dziedzinami życia obywateli ( włącznie z zżyciem prywatnym ) Jest to tzw. Państwo policyjne * wszystkich obywateli obowiązuje oficjalna ideologia państwowa, , zakładająca między innymi stworzenie nowego, doskonałego społeczeństwa. * wolność słowa nie istnieje , środki masowego przekazu sa podporządkowane wszechobecnej cenzurze * wszystkie środki masowego przekazu całkowicie podlegają rządzącym. * rządzący sprawują kontrolę nad gospodarka. Przejmują np. prywatne fabryki i banki. Funkcjonuje gospodarka centralnie sterowana. Własność prywatna która nie jest porządkowana władzy nie może istnieć. * stosowana jest indoktrycja , czyli proces systematycznego i świadomego wpajania członkom społeczeństwa oficjalnej ideologii państwa * wyraźnie określeni są wrogowie państwa . Cechy państwa Autorytarnego : * państwo- reżim autorytarny – odrzuca podstawowe instytucje demokratyczne takie jak parlament , demokratyczne wybory , istnieje opozycja , ważna role odgrywa w nim cenzura oraz aparat represji. * Władza skupiona w rękach jednej osoby lub grupy ludzi np. Polska w latach 1920- 1935. * Zachowane zostają niektóre elementy demokracji , np. wybory . jednak w praktyce życie publiczne jest całkowicie podporządkowane władzom . * dużą role odgrywa policja i wojsko , pilnuje „ładu społecznego ”. Nie sprawują one jednak ścisłej kontroli nad życiem osobistym obywateli. * nie istnieje oficjalna ideologia państwowa * ograniczona jest wolność słowa . Ważna role w sprawowaniu władzy odgrywa cenzura . * istnieje nie zależne media. Mimo to ich przedstawiciele w przypadku krytycznego oceniania władz są zastraszani i prześladowani. * rządzący czerpali korzyści finansowe z działalności niektórych firm , jednak zostaje zachowana własność prywatna, a gospodarka nie jest centralnie sterowana . * indoktrycja istnieje , ale jest ograniczona-polega głównie na wpajaniu społeczeństwu przekonania o nieomylności władzy. * określeni zostają wrogowie państwa Demokracja(z gr. Demos- lud, kratos- władza ) jest formą ustroju państwa , w której obywatele < naród > sprawują władze bezpośrednio lub za pośrednictwem wybranych przedstawicieli . kolebką demokracji były starożytne Ateny. W demokratycznym kraju wszyscy obywatele, niezależnie od płci , pochodzenia czy majątku mogą uczestniczyć w wyborach. Ponadto maja zagwarantowane liczne swobody. Dzielą się one na prawa osobiste np. prawo do bezstronnego sądu , prawo do ochrony życia , prawo do prywatności * prawa i wolności polityczne: prawo do obywatelstwa , wolność zrzeszania się * prawa i wolności socjalne , ekonomiczne i kulturowe np. prawo do ochrony zdrowia , prawo do nauki , wolność wyboru zawodu i miejsca pracy Wyróżnia się dwa rodzaje demokracji pośrednia i bezpośrednia. * w demokracji pośredniej obywatele maja wpływ na rządy dzięki możliwości uczestniczenia w wyborach, wybierają w nich swoich przedstawicieli do parlamentu (sejmu i senatu ), władz samorządowych (wójt , radny, prezydent z RP ). W demokracji bezpośredniej mieszkańcy danego kraju osobiście podejmują decyzje np. – referendum , -plebiscyt, -inicjatywa obywatelska –konsultacje społeczne. W państwach najczęściej występuje demokracja pośrednia . Demokracja bezpośrednia wykorzystywana jest tylko podczas podejmowania decyzji szczególnie ważnych dla państwa. Społeczeństwo obywatelskie angażuje się w sprawy wspólnoty np. w społeczności lokalnej , aktywnie uczestniczy w życiu zbiorowości i działa dla jej dobra. Inicjatywami obywatelskimi na rzecz społeczności lokalnej sa np. starania o wprowadzenia ograniczenia prędkości w najbliższej okolicy, budowa placu zabaw, czy ścieżek rowerowych. Obywatelskie nieposłuszeństwo – polega na świadomym naruszenie prawa uznawanego za niesprawiedliwe . Dana osoba godzi się jednocześnie za poniesienie konsekwencji swojego czynu , czyli przyjęcie kary nałożonej przez władze. Działanie to ma na celu zmuszenie rządzących do zmiany prawa powszechnie uznawanego za krzywdzące. Dobry obywatel : * orientuje się w bieżących problemach regionu i państwa *uczestniczy w głosowaniach i jest członkiem organizacji , dzięki czemu nie ma wpływu na decyzje władz * interesuje się życiem publicznym , dba o dobro całego społeczeństwa , zna swoje prawa i obowiązki , angażuje się w sprawy regionu i kraju . Organizacja pozarządowa – to niezależna do władz państwowych instytucje , podejmujące działania na rzecz społeczności lokalnej , lub całego społeczeństwa . Ze względu na różnice w funkcjonowaniu dzieli się na fundacje i stowarzyszenia. Organizacje pozarządowe nazywa się także organizacjami non profit ( dosłownie – nie dla zysku ) Wolontariuszami nazywamy ludzi działających bezinteresownie ( bez wynagrodzenia na rzecz osób potrzebujących pomocy ) Biorą oni udział np. w przedsięwzięciach podejmowanych przez fundacje. Organizacje pozarządowe * FUNDACJA : *może założyć jedna osoba *działające w niej osoby pełnią jedynie określone funkcje we władzach fundacji i nie mogą być jej członkami * istnieje dzięki środkom materialnym fundatorom * realizuje określony przez założyciela cel społeczny , czasem tylko jednorazowy STOWARZYSZENIE : *do jego założenia potrzeba co najmniej 15 osób * tworzą je wstępujący do stowarzyszenia członkowie *realizuje liczne i trwałe cele wyznaczone przez sowich członków * potrzebne środki materialne gromadzi dopiero w czasie działania . Państwo demokratyczne nie jest wolne od wad. Występują w nim patologie. Zalicza się do nich korupcja, biurokracja oraz centralizacja. Patologie – sytuacje , w której poszczególne osoby , grupy lub instytucje przez dłuższy czas funkcjonują w sprzeczności z obowiązującymi zasadami , co wpływa negatywnie na społeczeństwo. Demagogia- głoszenie obietnic bez pokrycia i poglądów przynoszących powszechne poparcie . populizm- obietnice służące do osiągnięcia najważniejszego celu jakim jest zdobycie władzy składanie obietnic trudnych do realizacji. Korupcja – polega na wykorzystywaniu posiadanej władzy do uzyskiwania prywatnych korzyści. Takie metody mogą być również stosowane przez firmy, które chcą np. Zapewnić sobie wygraną w przetargu . Biurokratyzacja – oznacza nadmierne zwiększenie liczby uczestników i ich kompetencji oraz wprowadzenie zbyt wile procedur prawnych. Centralizacja- to proces przejmowania przez najwyższe władze uprawnień do podejmowania decyzji i jednoczesne odbieranie kompetencji władz lokalnych . W wyniku tym obywatele nie maja wpływu na przyjmowane rozwiązania.

Dodaj swoją odpowiedź
Socjologia

Działy socjologi, człowiek jako istota społeczna; typologia grup społecznych, rodzina

Współczesną socjologie dzielimy na dwa działy:
1. Ogólnoteoretyczna, dzielimy ją na teorie:
-Zmian społecznych (poszukuje głównych czynników sprawczych zmian, jakie zachodzą w społeczeństwie np. jakościowe, ilościowe. Ma dwa w...

Wiedza o społeczeństwie

Człowiek jako istota społeczna

CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA

Człowiek jest istotą społeczną gdyż prawidłowo może rozwijać się tylko w społeczeństwie, realizuje swoje potrzeby żyjąc w społeczeństwie, kształtuje swoją wiedzę o świecie dzięki innym l...

Biologia

człowiek jako istota społeczna.

człowiek jako istota społeczna....

Wiedza o społeczeństwie

Człowiek jako istota społeczeństwa

Człowiek jako istota społeczna
a) podstawy biologiczne życia społecznego
b) podstawy psychologiczne
c) socjalizacja
a) socjalizacja pierwotna
b) socjalizacja wtórna
3.Role społeczne i konflikty ról społecznych
4. ...

Wiedza o społeczeństwie

Człowiek jako istota społeczna

Człowiek jest istotą społeczną
1. Psychologiczne koncepcje człowieka:
a) koncepcja behawiorystyczna – zachowanie człowieka jest sterowane przez środowisko, w którym istnieją różne bodźce stanowiące nagrody i kary; manipulowani...