Rozwój biologii i medycyny jako nauk przyrodniczych

1.Co to jest Biologia?
Biologia jest nauką o życiu, o jego przejawach i właściwościach, a jego początku i rozwoju, o jego istnieniu w czasie i przestrzeni, a także o rządzących nim prawach. Przedmiotem badań biologicznych są organizmy. Wielka różnorodność organizmów i wielka różnorodność z nimi związanych problemów jest przyczyną wyłonienia się w obrębie biologii różnych działów. Stosowane bywają różne podziały biologii, oparte na różnych kryteriach.

2. Powiązania innych nauk z biologią.
Wiele wspólnych problemów i metod łączy fizjologię z biochemią; genetykę molekularną z biochemią; systematykę z genetyką morfologią, anatomią cytologią paleontologią i biogeografią. Ogromnie bliskie są powiązania różnych działów biologii z tzw. biologią stosowaną (użytkową) – rolnictwem, ogrodnictwem, leśnictwem, a wreszcie z farmacją, medycyną, weterynarią, a także sozologią
Bardzo silne są powiązania niektórych dyscyplin biologicznych z naukami niebiologicznymi. I tak np. biochemia i fizjologia nierozerwalnie związane są z chemia i fizyką. Prawie we wszystkich dziedzinach biologii, a szczególnie w biochemii, genetyce, systematyce i ekologii, w opracowaniu wyników badań konieczne jest zastosowanie metod statystycznych: a więc potrzebna jest tu matematyka z takimi instrumentami technicznymi jak komputery.
Te wzajemne powiązania i współzależności różnych działów biologii mają działanie zespalające biologię. Sięga ono nawet poza granice biologii, wkraczają w dziedzinę nauk niebiologicznych, gdzie również panują różne powiązania. Dlatego często łączy się te nauki w grupę tzw. nauk przyrodniczych; w zakres tych nauk wchodzą: biologia, chemia, fizyka, geologia, geografia i astronomia.

3. Metody naukowe w biologii.
Pierwszym, podstawowym etapem poznawania jakiegoś obiektu lub zjawiska jest obserwacja- bezpośrednia lub pośrednia (za pomocą różnych przyrządów i doświadczeń).Nie może to być jednak tylko jedna obserwacja, lecz musi być powtórzona i to najlepiej przez kilku badaczy. Musi być prowadzona skrupulatnie, a sposób kontrolowany i nietedencyjny. Doświadczenia natomiast polegają na celowym wywołaniu określonego zjawiska czy procesu ( w warunkach sztucznie stworzonych przez eksperymentatora). Wyniki otrzymane dzięki zastosowaniu metod naukowych poddaje się następnie wnikliwej analizie i na podstawie wyciągniętych wniosków formułuje hipotezę naukową. Jeśli hipotezę potwierdzą liczne obserwacje i doświadczenia przeprowadzone niezależnie od siebie w środowiskach naukowych na całym świecie, może ona stać się teorią naukową. Opracowana teoria powinna umożliwiać przewidywanie nowych faktów oraz powiązań między zjawiskami, upraszczać i ułatwiać rozumienie zjawisk przyrody. Jeżeli teoria naukowa uzyska ponadto powszechna akceptację i ma charakter przewidywania ilościowego, to może zostać uznana za prawo naukowe.

4. Dzieje biologii.
Dzieje biologii można podzielić na kilka okresów, w których nauka ta w rozwoju swym przechodziła pewne etapy jakościowe. Pierwszy okres, obejmujący starożytność i średniowiecze, cechował się gromadzeniem dość prymitywnej wiedzy o roślinach i zwierzętach. O ile w starożytności przynajmniej niektóre z tych informacji miały rzeczywiście charakter naukowy, to średniowiecze nie wniosło do biologii nic nowego, a ówczesna wiedza biologiczna opierała się głównie na informacjach zawartych w pismach Arystotelesa. Ważniejsze odkrycia w tym okresie:
1543r - Vesalius dał podstawy anatomii człowieka
1628r - Harvey wyjaśnił funkcję serca i opisał całościowy obieg krwi.
W drugiej połowie XVII w. Odkryto budowę komórkową organizmów.
1679r- Leeuwenhoek obserwował pod mikroskopem bakterie i zwierzęta jednokomórkowe.
1693r - Ray przedstawił koncepcję gatunku.
Trzeci okres- XVIII XIX w.- odznaczał się ogromnym rozwojem biologii wyodrębniającej się coraz bardziej i ostatecznie jako samodzielna gałąź wiedzy ludzkiej, oparta na specyficznym obiekcie badań i odpowiednich metod naukowych. W tym okresie większego znaczenia zaczął nabierać eksperyment. W dziedzinie fizjologii zaznaczyła się coraz większa więź z chemią i fizyką. Był to czas zarówno głębokich i rozległych badań analitycznych, jak i tworzenia wielkich syntez i teorii biologicznych.
1727r - Hales zapoczątkował badania w dziedzinie fizjologii roślin.
1735r - Linneusz, szwedzki przyrodnik, podał podstawy systematyki roślin i zwierząt; wprowadził podwójną nomenklaturę gatunku.
1759r – Wolff przedstawił teorię epigenezy.
1779r – Ingenhousz odkrył zjawisko fotosyntezy.
1809r - Lamarck podał pierwszą teprię ewolucji.
1838/39r – Schleiden i Schwann sformułowali teorię budowy komórkowej zwierząt i roślin.
1857r – Pasteur stworzył podstawy mikrobiologii, obalił teorię samorództwa.
1859r – Darwin przedstawił teorię doboru naturalnego i ugruntował teorię ewolucyjnego rozwoju organizmów.
1866r – Mendel prowadził doświadczenia z krzyżowaniem roślin; dał podstawy genetyki.
1869r – Miescher odkrył kwasy nukleinowe.
1875r – Mayzel odkrył kariokinezę.

W czwartym okresie obejmującym XX w., nastąpił dynamiczny rozwój biochemii i jej ogromny wpływ na poznanie wielu zjawisk życiowych, w tym także na poznanie dziedziczenia cech. Jest to również okres wspaniałego rozwoju ekologii.
1900r – Vries sformułował teorię mutacji.
1905r – Starling dał początek badań nad hormonami.
1911r – Morgan ugruntował teorię dziedziczności
1911r – Funk dał początek badań nad witaminami.
1927r – dokonano sztucznego wywołania mutacji
1953r – Watson i Crick przedstawili model przestrzenny budowy kwasu deoksyrybonukleinowego.
1961r – rozszyfrowano zasady kodowania kolejności aminokwasów w białkach przez sekwencję nukleotydów. DNA

Dodaj swoją odpowiedź
Historia

Rozwój biologii i medycyny w XIX wieku.

Z początkiem XIX wieku zaczyna się nowy okres w dziejach rozwoju nauk. Niektóre z nich sięgają początkami starożytności, głównie greckiej. W nowy etap rozwoju weszły w okresie Odrodzenia, miały kilku wybitnych przedstawicieli i wiele wyb...

Biologia

Kierunki rozwoju współczesnej biologii.

BIOLOGIA- to dział nauki zajmujący się różnymi poziomami organizacji życia począwszy od poziomu molekularnego (biologia molekularna, w tym biochemia, genetyka molekularna) i komórkowego (cykologia) po przez układy tkankowe (histologia), poz...

Socjologia

Socjologia - wykłady i materiały na egzamin prof. Rewers, UAM

LEKTURY
1) Ortega Y Gasset “Bunt Mas”
2) Christopher Lash “Bunt Elit”
3) Jean F. Lyotand “Kondycja ponowoczesna”, “Postmodernizm dla dzieci”
4) Bauman „Globalizacja”
5) Baudzillard „Rozmowy przed końcem”<...

Pedagogika

Pedagogika ogólna

Pedagogika ogólna opracowanie zagadnień

1. Pedagogika ogólna jako subdyscyplina pedagogiczna

Według M. Nowaka pedagogika ogólna stanowi kręgosłup, punkt centralny, koordynujący i chroniący nauki pedagogiczne przed niebezp...

Biologia

Podstawy ekologii nie tylko Bałtyku

1. Ekologia jako nauka
1.1. Historia ekologii
1.2. Miejsce ekologii wśród działów biologii
1.3. Zakres ekologii
1.4. Poziomy badań ekologii
1.5. Metodologia badań ekologicznych
2. Elementarne pojęcia ekologiczne
3....