Samorząd terytorialny Niemiec

STRUKTURA SAMORZADU W Niemczech

Niemcy składają się z 16 krajów związkowych czyli landów = państw z których 3 stanowią pojedyncze miasta-kraje – BERLIN , BREMA , HAMBURG

Każdy land posiada własny wewnętrzny RZĄD (senat w Berlinie, Bremie, Hamburgu) na czele którego stoi premier, pierwszy burmistrz lub rządzący burmistrz oraz PARLAMENT nie posiadają natomiast prezydenta.

Państwo czyli land dzieli się na okręgi regencyjne: Sara, Ślezwik, Holsztyn.
Okręgi podzielone są na powiaty o dwoistym rządowo-samorządowym charakterze czyli na samorządowe gminy.
POWIATY W NIEMCZECH – obecnie 439
Mają charakter jednostek zarówno samorządowych jak i rządowych. Na czele każdego stoi STAROSTA będący także przedstawicielem zarówno władz rządowych jak i organem samorządu terytorialnego.
ORGANAMI POWIATU SĄ:
1. Rada powiatu – jako organ stanowiący - pochodząca z wyborów bezpośrednich.
2. Starosta :
- wybierany na czas kadencji Rady albo przez Radę albo w wyborach bezpośrednich.
- zazwyczaj przewodniczy Radzie Powiatowej.
- do jego zadań należy kierowanie administracją powiatową.

W niektórych landach pojawia się jeszcze trzeci organ powiatu- Komisja Powiatowa.
Wówczas model ten nazywa się modelem Komisji Powiatowej. W modelu tym Starosta nie przewodniczy Radzie Powiatowej.Rada wybiera sobie swojego odrębnego Przewodniczącego, Przewodniczącego także Rada wybiera Komisje Powiatową.

SAMORZĄDOWY OKRĘG W BAWARII
W okręgu bawarskim funkcjonują dwa piony administracji: rządowy i samorządowy
Organem administracji rządowej jest Prezydent, natomiast organami administracji samorządowej są:
a) Rada Okręgu jako organ stanowiący- pochodzi ona z wyborów bezpośrednich i wybiera ze swojego grona przewodniczącego
b) drugim organem jest Komisja Okręgowa, która jest wybierana przez Radę spośród jej członków, a której przewodniczy również Przewodniczący Rady Okręgu.

GMINA ORGANAMI GMINY SĄ :
RADA – organ stanowiący
• pochodzi z wyborów bezpośrednich
• Prawa wyborcze przysługują obywatelom danej gminy, których jednak nie należy utożsamiać z mieszkańcami gminy. Warunkiem posiadania obywatelstwa gminy jest przede wszystkim legitymowanie się obywatelstwem niemieckim lub obywatelstwem jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej. Dalszym warunkiem posiadania prawa wyborczego jest przebywanie na terenie danej gminy od 3-6 m-cy a także ukończony 18 rok życia ( zdarza się że wystarczy mieć 16 lat.
• kadencja trwa zazwyczaj 5 lat, czasami 6 lat, a liczebność Rady zależy od liczebności mieszkańców gminy.
BURMISTRZ, ZARZĄD LUB MAGISTRAT – organ wykonawczo - zarządzający
Obecnie zazwyczaj Burmistrz pochodzi z wyborów bezpośrednich.
MODELE ORGANIZACJI GMIN
1. model burmistrzowski
2. północno-niemiecki
3. południowo-niemiecki
4. magistracki

MODEL BURMISTROWSKI zwany reńskim(jego rodowód sięga 1856 r. kiedy to została przyjęta reńska ordynacja miejska) lub francuskim (wprowadzono go w oparciu o rozwiązania francuskie ).
ORGANAMI są :RADA-organ stanowiący oraz BURMISTRZ - organ wykonawczy
Wg tego modelu mieszkańcy gminy wybierają Radę, która z kolei wybiera burmistrza i burmistrzów dodatkowych.
Burmistrz przewodniczy Radzie a wspólnie z burmistrzami dodatkowymi kieruje administracją gminną.
W praktyce obecnie model ten nigdzie nie występuje. W wyniku licznych reform ewaluował on w kierunku modelu południowo-niemieckiego.

MODEL PÓŁNOCNO-NIEMIECKI –zwany inaczej angielskim lub dyrektorskim.
ORGANAMI SĄ : RADA – przewodniczy burmistrz oraz DYREKTOR – wybierany przez Radę + urzędnicy przyboczni.
Mieszkańcy tutaj wybierają Radę, której przewodniczy Burmistrz. Drugim organem jest Dyrektor Gminy, którego wybiera Rada Gminy. Rada wybiera także urzędników przybocznych, którzy wraz z Dyrektorem kierują administracja gminną.
MODEL MAGISTRACKI – zwany inaczej pruskim
Obecnie występuje wyłącznie jako tzw. niewłaściwy magistracki. W modelu tym mieszkańcy wybierają Radę. Drugim organem jest Magistrat złożony z Burmistrza i urzędników przybocznych.
Klasycznie zarówno Burmistrz jak i urzędnicy przyboczni pochodzili z wyborów pośrednich dokonywanych przez Rade. Obecnie w modelu niewłaściwym burmistrz pochodzi już z wyborów bezpośrednich. W modelu tym burmistrz nie przewodniczy Radzie , Rada wybiera sobie odrębnego przewodniczącego.
MODEL POŁUDNIOWO-NIEMIECKI -zwany inaczej bawarskim występuje w dwóch odmianach:
a)Rada, Burmistrz pod jednym zwierzchnictwem
jest to model dualistyczny, zakładający podział kompetencji pomiędzy dwa organy pochodzące z wyborów bezpośrednich tj. Radę i Burmistrza
W tym modelu pozycja burmistrza jest b. silna ponieważ jest również Przewodniczącym Rady. W związku z tym pełni w tym modelu rolę wiodącą. Rada jedynie wybiera urzędników przybocznych którzy wraz z Burmistrzem kierują administracja gminną.
b)Rada, Burmistrz pod dwoma zwierzchnictwami
Model różni się od powyższego tylko tym, że Burmistrz nie jest Przewodniczącym Rady, a Rada wybiera sobie odrębnego swojego Przewodniczącego.

Dodaj swoją odpowiedź
Politologia

Samorząd terytorialny w Republice Federalnej Niemiec

Samorząd terytorialny w Republice Federalnej Niemiec

Niemcy to republika związkowa o systemie parlamentarno-gabinetowym, po zjednoczeniu Niemiec złożona z 16 krajów związkowych – landów, 10 krajów wchodziło do 1990 roku w skład ...

Politologia

Forma państwa ze względu na kształt terytorialny.



Temat nr 5: Forma państwa ze względu na kształt terytorialny( unitarne, federacja, konfederacja).


Przez termin „formę państwa” rozumie się takie zorganizowanie państwa oraz całokształt sposobów sprawowania wład...

Wiedza o społeczeństwie

Ustrój polityczny Republiki Federalnej Niemiec.

System polityczny może być rozumiany jako podstawowe struktury władz państwowych oraz główne zasady polityczne i prawne; jako ogół instytucji, za pośrednictwem których podejmowane są decyzje polityczne.
Elementami systemu polityczneg...

Administracja

Francja i Niemcy jako kolebka samorządu terytorialnego.

Francja i Niemcy jako kolebka samorządu terytorialnego.

Samorząd w klasycznym rozumowaniu stanowi część składową systemu władz publicznych państwa. Polega on na wykonywaniu ustawowo przekazanych zadań publicznych przez wspólnoty ...

Administracja

Administracja Polska po 1989 roku

Administracja to wszelka zorganizowana działalność zmierzająca do osiągnięcia pewnych celów, jest działalnością trwałą, celową i planową.
Etymologicznie administracja to czynność podporządkowana rozkazom, administracja publiczna...