Sieci komputerowe

Warstwy modelu: (ISO) każda warstwa daje od siebie nagłówek
7. aplikacji - metody dostępu do tych wszystkich warstw
6. prezentacji - tłumaczenie danych,definiowanie formatu oraz odpowiedniej składni
5. sesji - ustanowienie połączenia,zapewnia wymianę danych
4. transportowa - zajmuje się pakietami, ustanawia kolejność(odpowiada za składanie pakietu z dużej ilości składanych plików)
3. sieciowa - metody rozłączania i utrzymywania połączenia sieciowego oraz jego trasy (najlepszej,najszybszej,najkrótszej)
2.łącze danych - korekcja błędów
1. fizyczna - odpowiada za przesył danych(bitów),żeby był sygnał na linii
1 i 2 często łączone w jedno w warstwę sprzętową.
Topologia - fizyczny układ sieci,.Jest to rozmieszczenie jej elementów oraz połączenia między nimi oraz stosowane przez stacje robocze (węzły sieci) metody odczytywania i wysyłania danych.
Topologie sieci :
szynowa - to konfiguracja, w której wszystkie komputery podłączone są do wspólnego medium transmisyjnego rozprowadzającego w sposób bierny sygnał,
gwieździsta - kable sieciowe są połączone w jednym wspólnym punkcie, w którym znajduje się haab lub przełącznik. Topologia ta w odróżnieniu od szynowej jest odporna na uszkodzenia pojedynczych jednostek lub połączeń z nią.Jej zaleta to bezpieczeństwo i wydajność a wada to krótkie odległości. Skrętka UTP(10 BASE-T) używana w tej topologii to najpowszechniej używany przewód.
drzewiasta - struktura podobna do topologii szynowej z tą różnicą że są tu możliwe gałęzie z wieloma węzłami
pierścieniowa - struktura,w której stacje sieciowe są podłączone do okablowania tworzącego pierścień.Dane w układzie krążą w koło ale tylko w jedną stronę poszukując adresu przeznaczenia.W porównaniu do sieci szynowej, wzrasta wydajnośc sieci.
Adres IP
Unikalny w skali świata numer jaki posiada każdy komputer podłączony do internetu.Są częścią globalnego standardu, dzięki czemu możliwe jest precyzyjne zidentyfikowanie każdego komputera wysyłającego lub otrzymującego informacje w Internecie. Wszystkie pakiety "podróżujące"Internetem są opatrywane adresem IP adresata oraz nadawcy.Adresy te w przeciwieństwie do adresów fizycznych nie są związane sprzętowo z konkretnym urządzeniem, ale przypisywane do komputera przez administratora sieci poprzez konfigurację ustawień systemowych.
Budowa adresów IP: IP jest 32-bitową liczbą,zapisywaną zazwyczaj w formie czterech 8-bitowych członów oddzielonych kropkami.Liczba w każdym z czterech pól może może przyjąć wartość 0-255,np.192.152.22.10
Poszczególne części adresu odpowiadają kolejnym coraz mniejszym sieciom , które napotykamy po drodzedo interesującego nas komputera,np.149.156.24.12 to-149 oznacza Polskę(jeden z kilku numerów przydzielonych naszemu krajowi), 156 to Kraków a raczej krakowska siec miejska, 24 odnosi sie do konkretnej instytucji przyłączonej do sieci a 12 to numer komputera w obrębie tej instytucji.
3 klasy adresów IP:
A - 1. x. x. x - 126. x. x. x ( w tej klasie jest 16.000.000 komputerów)
B - 128 . x . x . x - 191 .x . x . x
C - 192. x . x . x - 223 . x . x . x
Pozostałe klasy są zarezerwowane np. 127.0.0.1 - lokal host(sam do siebie, nie wychodzi na zewnątrz)
0 i 255 jest w każdej klasie zarezerwowane.
Maskarada - pojęcie maskowania.
Maska - 255.255.255.0
Adres MAC - adres nadawany z góry przez firmę urządzenia
Karta sieciowa - kazda ma nadawany numer
Protokół - zbiór reguł i procedur rządzących komunikacją pomiędzy dwoma i więcej urządzeniami.Protokoły moga być różne ale łączące się w danej chwili urządzenia muszą wykorzystywać ten sam protokół aby była możliwa wymiana danych miedzy nimi.
W celu komunikowania pomiędzy różnymi protokołami można wykorzystać łącza (gateway)-urządzenia tłumaczące z jednego protokołu na inny.
Zastosowanie łącz może spowolnić komunikację między systemami. innym rozwiązaniem jest skonfigurowanie komputerów tak by korzystały z kilku protokołów równocześnie.Takie rozwiazanie również prowadzi do dodatkowego obciążenia sieci.
Rodzaje protokołów : Ethernet, Token Ring, NET BUI ( wymyslony przez Microsoft)
Preanbuła - poczatek pakietu ( inicjacja)
Przykład protokołu Ethernet - /Preanbuła/adres odb/adres nadawcy/typ ramki/dane/CRC/
Sieć komputerowa-zbiór wzajemnie połączonych autonomicznie ze sobą komputerów, mogących wymieniać informację. Inaczej sieć to takie elementy,które umozliwiają dwom lub wiekszej liczbie komputerów komunikowanie się ze sobą i innymi urządzeniami.
autonomicznie - niezależnie( w sieci mogą być niektóre wyłączone i nie rzutuje to na inne).
System komputerowy składa się z: hardwaru(sprzętu) i softwaru(oprogramowania)
Obecnie sieci rozwinęły się w 2 kierunkach:
Sieci lokalne LAN - używane do łączenia urządzeń, znajdujących się w bliskiej odlgłosci
Sieci rozległe WAN - do łączenia sieci na znaczne odległości
Sieci miejskie MAN - są rzadko używane.
Podstawowe składniki sieci to:
· sieciowy system operacyjny
· serwery - urządzenia lub oprogramowanie świadczące pewne usługi sieciowe,np.serwer plików, poczty elektronicznej,komunikacyjny, bazy danych,archiwizujący itp.
· systemy klienta - węzły lub stacje robocze przyłączone do sieci przez karty sieciowe
· karty sieciowe - adapter pozwalający na przyłączenie komputera do sieci
· system okablowania- medium transmisyjne łączące stacje robocze i serwery, w przypadku sieci bezprzewodowych może to być podczerwień lub kanały radiowe.
· współdzielone zasoby i urzadzenia peryferyjne - mogą to być drukarki,napędy dyskówoptycznych,plotery,itp.
· Hub (HAAB) - zwany także koncentratorem, jest jednym z urządzeń najczęściej spotykanych w sieciach.Do niego podłączane są wszystkie kable biegnące od komputerów.Typ rozgałęziacza- ma 1 wejście a wiele (przeważnie 8 ) wyjść.Mozna dołączyc do niego inny Haab.
Swiche -- w Haab-ach rozdzielaja,do którego komputera ma iść informacja.
Rutery -- urządzenia służące głównie do udostępniania połączeń dla sieci lokalnych, ma dużo kart sieciowych ( interfejsów)
Bridge (mosty) -- służą do łączenia ruterów z resztą świata.
Światłowody jednomodowe- przesyłany jeden sygnał ( szybsze)
wielomodowe - wiele sygnałów osobno ( wolniejsze)










Dodaj swoją odpowiedź
Elektrotechnika

Sieci komputerowe

Temat: Sieci komputerowe (LAN) czyli sieci lokalne

Środki dydaktyczne: prezentacja "Sieci komputerowe LAN" w programie Power Point (przykładowa prezentacja), karta sieciowa, kable: skrętka, koncentryk, światłowód, komputery w pracowni...

Informatyka

Sieci Komputerowe

Sieci – system komunikacyjny, który pozwala komputerom wymieniać między sobą informacje.

Sieci działaja wedle okreslonego zestawu reguł, gwarantującego bezpieczeństwo i niezawodność przesyłania informacji.

Sieci zwięk...

Informatyka

Sieci komputerowe. podstawowa charakterystyka, zastosowanie

Sieci komputerowe


Przez sieć komputerową rozumiemy wszystko to, co umożliwia komputerom lub innym elektronicznym urządzeniom komunikowanie się ze sobą oraz współdzielenie zasobów (np. dysków, drukarek).

Będziemy ro...

Systemy i sieci

Sieci komputerowe

Sieci komputerowe
Sieć jest zbiorem komputerów, połączonych ze sobą w celu wspólnego korzystania z informacji i zasobów sprzętowych. Sieć pozwala na łatwą wymianę plików i informacji, umożliwia wspólne korzystanie z wyposażenia: ...

Informatyka

Sieci komputerowe.

Sieci komputerowe.

Warstwa sieciowa - każdy pakiet w sieci z przełączaniem pakietów zawiera zarówno adres przeznaczenia, jak i adres źródłowy, potrzebne mu do wyboru trasy. Warstwa sieciowa określa trasę, którą podążą pakiet ...

Informatyka

W jakim celu tworzone są sieci komputerowe? Jakie są typy sieci komputerowych? Czym różni się sieć równorzędna (peer-to-peer) od sieci klient-serwer? Kiedy komputer w sieci partnerskiej pełni rolę klienta, a kiedy serwera? Podaj definicję stacji roboc

W jakim celu tworzone są sieci komputerowe? Jakie są typy sieci komputerowych? Czym różni się sieć równorzędna (peer-to-peer) od sieci klient-serwer? Kiedy komputer w sieci partnerskiej pełni rolę klienta, a kiedy serwera? Podaj defini...