Sztuka dwudziestolecia międzywojennego

Właściwy początek dwudziestolecia międzywojennego przypisuje się na rok 1918, jednak za istotne uważamy także wydarzenia i zjawiska literackie od roku 1914. Ramy czasowe międzywojnia wyznaczone zostały poprzez koniec jednej, a początek drugiej wojny światowej. Obok gwałtownie wybuchających w Europie ruchów politycznych pojawiały się i artystyczne. Znając idee międzywojnia nietrudno jest określić tematy powstających w tej epoce dzieł. Artyści zerwali z realizmem i zaczęli odnosić się do nowoczesności. W ich głowach rodziły się niekonwencjonalne pomysły. Porzucone zostały jakiekolwiek granice w formie i treści.
Do głównych kierunków sztuki tego okresu zaliczamy ekspresjonizm, kubizm, formizm czy futuryzm. Pojawiały się one już od roku 1914, jednak prawdziwie zaistniały (podobnie jak dadaizm, konstruktywizm czy surrealizm) od 1918 roku.
Z całą pewnością jednym z najbardziej awangardowych artystów był, okryty sławą promotor, Hiszpan Pablo Picasso. Do jego głównych dzieł zaliczamy "Panny z Avignon" (1913), czyli ekwilibrystyczne przedstawienie kobiecego aktu, polegające na porzuceniu tradycyjnego sposobu przedstawienia kobiecego piękna, a zamienienia go w ukazanie postaci o zgeometryzowanych kształtach i dzikich, afrykańskich twarzach, oraz "Guernikę", będącą dramatycznym protestem przeciwko wojnie. Sztuka Picassa z lat 30 przesycona jest pesymizmem, wywodzącym się z silnie negatywnych odczuć po zbombardowaniu Hiszpanii podczas wojny domowej.
Kolejnym twórcą był Salvador Dali, który w swoim nowoczesnym ujęciu sztuki wykorzystał marzenia senne. Jego obrazy określane są mianem "ręcznie malowanych fotografii snów". W każdym z takich dzieł znajduje się jedynie trudno dostrzegalna szczypta świata codziennego. Za najsłynniejsze dzieło tego ekscentrycznego artysty uważa się "Uporczywość pamięci". Dali tak go opisywał: "Obraz, który właśnie maluję, przedstawia pejzaż z okolic Port Lligat, którego skały zdają się oświetlone przezroczystym światłem kończącego się dnia. Na pierwszym planie nakreśliłem drzewo oliwkowe ucięte i bezlistne. Ten pejzaż powinien służyć jako tło dla jakiejś idei, ale jakiej? Potrzebny mi był obraz zadziwiający i nie znajdywałem go. Zgasiłem światło i wyszedłem, ponieważ >>literalnie<< zobaczyłem rozwiązanie: dwa miękkie zegarki, z których jeden zwieszał się żałośnie z gałązki oliwki." Faktycznie, na tle ciemnej tafli wody, z lewej strony widzimy coś w rodzaju skrzyni, z której wyrasta drzewo. Zarówno z jego gałęzi, jak i z wieka skrzyni zwisają miękkie zegarki. Przesłanie obrazu tyczy się biegu czasu, którego człowiek nie jest w stanie zatrzymać.
Innym artystą, którego dzieła były manifestem odniesionym do tradycyjnej sztuki był Marcel Duchamp. Jego artystyczne prowokacje w niektórych środowiskach od lat są postrzegane jako "antysztuka". Każdemu jego dziełu towarzyszyło przesłanie: "sztuka jest niczym!". W swoim poczuciu indywidualności i chęci artystycznej rewolucji wydaje się być tandetny lub przesadzony, na co przykładem może być chociażby pisuar podpisany nazwiskiem producenta R.Mutta i zatytułowany "Fontanna". Z drugiej jednak strony, Duchampowi udało się dostrzec piękno postępu cywilizacyjnego i ukazać go w formie sztuki życia codziennego. Ideę tę określił jako "ready made" (z franc.objet trouvé), czyli gotowy przedmiot.
Obok malarstwa i rzeźby pojawiła się również muzyka. W latach 20. i 30. serca doświadczonych wojną koiła muzyka jazzowa - znakomita do wyczynów na parkiecie. Narodziła się na nowoorleańskim placu Congo w Ameryce Północnej. Istotą jazzu jest improwizacja, przyjaciółka swingu, czyli porywającej na parkiet własnej interpretacji utworu przez wykonawcę. Najsłynniejszym jazzowym trębaczem i wokalistą był ciemnoskóry Louis Armstrong, a zaraz obok niego Sidney Bechnet z bandem Jazz Kings.
Z całą pewnością gwiazdą tego okresu, choć już z innej branży, była Coco Chanel. Ta projektantka mody jako pierwsza nauczyła kobiety chodzić w spodniach i spaliła damskie gorsety. Potrafiła połączyć elegancję z wygodą, upodobała sobie prostotę i minimalizm. To właśnie dzięki temu, że jej ubrania były urokliwe, a zarazem wygodne, Chanel zyskała miano kobiety sukcesu.
W okresie dwudziestolecia międzywojennego szeroko rozwinęły się nie tylko malarstwo i muzyka, ale też teatr i kino, w szczególności komedia. To właśnie z tamtego okresu pochodzi słynny Charlie Chaplin- filigranowy komik z charakterystycznym wąsikiem, czarnym melonikiem, bambusową laseczką i za dużymi butami oraz bracia Marx: Groucho, Harpo i Chico. Chaplina od braci Marx odróżnia m.in. fakt, że był on aktorem kina niemego. Do jego największych osiągnięć możemy zaliczyć parodię "Gorączki złota", oraz "Włóczęgę" i "Brzdąca". Artysta zdaje się być niezadowolony z wynalezienia dźwięku, więc praktycznie z niego nie korzysta, ograniczając się do ścieżek dźwiękowych i króciutkich dialogów. Innym wielkim komikiem był Buster Keaton nazywany aktorem o kamiennej twarzy. Podpisał kontrakt, w którym zabroniono mu się uśmiechać nawet w sytuacjach prywatnych, toteż grywał rolę pechowca. Obok niego kontrastowo działał dynamiczny Harold Lloyd.
Po roku 1927 odbyła się premiera pierwszego filmu dźwiękowego. Fred Astaire i Ginger Rogers stali się gwiazdami filmu muzycznego, w którym eksponowane były taniec i śpiew. Obok tego gatunku pojawił się film gangsterski, który kreował postaci nieustraszonych stróżów prawa i otaczające ich nieustannie piękne i delikatne kobiety. W Hollywood w tamtych czasach królował Clark Gable, znany z filmu "Ich noce", gdzie wcielił się w rolę poskramiacza kobiecych serc, a przede wszystkim z "Przeminęło z wiatrem". Gwiazdy płci żeńskiej świeciły najjaśniej szczególnie w okresie kina niemego. Możemy do nich zaliczyć Gretę Garbo, aktorkę o delikatnej twarzy i zmysłowo niskim głosie oraz odtwórczynię roli femme fatale z fimu "Błękitny anioł".
Jak widać, okres dwudziestolecia międzywojennego cechowały odejście od tradycji i próba przewrotu w sztuce. Niewspomniani przeze mnie literaci, którzy podczas wojny najczęściej pisali "do szuflady", mogli wreszcie dać upust swoim emocjom i wydać wymarzone dzieła. Artyzm lat 1918-1939 uważany jest za kontrowersyjny i ekstrawagancki, a w niektórych przypadkach (np. Marcela Duchampa), w ogóle do sztuki niezaliczany. Niektóre z rewolucji znalazły powszechne uznanie, inne zostały zwyczajnie stłumione przez społeczność. Nam pozostaje tylko dziękować Coco Chanel za rewolucję modową i wprowadzenie jakże wygodnych spodni, oraz współczuć konserwatystom z tamtego okresu.



źródła, z jakich korzystałam: "Literatura polska: sztuka, teatr, kino, nauka - międzywojnie" wydawnictwa Pinnex,
podręcznik dla gim "Czas na polski"

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

„Prawdziwa sztuka jest zawsze współczesna”(F. Dostojewski).Opisz na wybranych przykładach jakie ponadczasowe wartości niesie ze sobą literatura dwudziestolecia.

Plan :
1) Refleksje na temat wartości i określenie rodzaju wartości.
2) Miłość Małgorzaty do Mistrza.
3) Patriotyzm Seweryna Baryki z „Przedwiośnie”.
4) Wnioski.


Zapewne jedną z najważniejszych wartości j...

Język polski

Kultura Polska w okresie dwudziestolecia międzywojennego.

Dwudziestolecie międzywojenne stanowiło ważny okres kultury polskiej , rozwijającej się w odrodzonym niepodległym państwie. Duża rola silnie wyodrębnionej inteligencji utrwalała elitaryzm kultury , wspierający się ponadto na antydemokrat...

Język polski

Tło historyczne, polityczne dwudziestolecia międzywojennego uwzględnieniem prądów filozoficznych, literackich, wybitnych przedstawicieli epoki (Europa i Polska).

Dwudziestolecie międzywojenne, wyznaczają daty niezwykle ważne w polskiej historii: rok 1818 – odzyskanie przez Polskę niepodległości po 123 latach niewoli i rok 1939 – wybuch drugiej wojny światowej.

W XX wieku rozpoczyna się ...

Język polski

Grupy literackie okresu dwudziestolecia międzywojennego.

Skamander - grupa skupiała się wokół pisma Uniwersytetu Warszawskiego "Pro arte et studio". W listopadzie 1918 roku poeci założyli kabaret literacki w kawiarni "Pod Picadorem". W 1920 roku pojawił się pierwszy numer "...

Historia

Rozwój kultury w okresie międzywojennym

Jedną z podstaw potęgi każdego państwa i wielkości każdego narodu jest jego kultura we wszystkich przejawach: nauka, literatura, sztuka, obyczaj, życie polityczne i społeczne, wreszcie kultura materialna. Z kultury tej czerpać może państw...