jakie są pozytywne i negatywne skutki że z 49 województw jest 16 województw

jakie są pozytywne i negatywne skutki że z 49 województw jest 16 województw
Odpowiedź

mniej województw mniej do nauki

Biznes Boh­dan Wy­żni­kie­wicz PKB wo­je­wódz­twa ma­zo­wiec­kie­go jest więk­szy niż całej Sło­wa­cji czy Buł­ga­rii. Jego war­tość prze­wyż­sza PKB dzie­wię­ciu naj­mniej­szych kra­jów człon­kow­skich Unii Eu­ro­pej­skiej. Do naj­za­moż­niej­szych re­gio­nów Unii Eu­ro­pej­skiej na­le­żą re­gio­ny, w skład któ­rych wcho­dzą duże me­tro­po­lie. Tak też jest w Pol­sce: sto­li­ca­mi pię­ciu naj­za­moż­niej­szych wo­je­wództw jest pięć naj­więk­szych pol­skich miast. Ukształ­to­wa­ne hi­sto­rycz­nie zróż­ni­co­wa­nie po­zio­mu roz­wo­ju go­spo­dar­cze­go wo­je­wództw stale się zwięk­sza, a po­li­ty­ka wspie­ra­nia roz­wo­ju słab­szych re­gio­nów jest w sta­nie je­dy­nie spo­wal­niać na­ra­sta­nie róż­nic. Obec­ny po­dział kraju na wo­je­wódz­twa zo­stał wpro­wa­dzo­ny 1 stycz­nia 1999 roku przede wszyst­kim w celu utwo­rze­nia jed­no­stek ad­mi­ni­stra­cyj­nych o po­ten­cja­le umoż­li­wia­ją­cym pro­wa­dze­nie sku­tecz­nej po­li­ty­ki go­spo­dar­czej we­dług stan­dar­dów Unii Eu­ro­pej­skiej. Po­przed­ni po­dział ad­mi­ni­stra­cyj­ny na 49 wo­je­wództw nie speł­niał ta­kie­go wa­run­ku. Stare wo­je­wódz­twa były nad­mier­nie roz­drob­nio­ne, bo­wiem zo­sta­ły po­wo­ła­ne w 1975 roku dla roz­bi­cia klik two­rzo­nych przez lo­kal­nych dzia­ła­czy par­tii ko­mu­ni­stycz­nej. Pierw­sze dwa­na­ście lat funk­cjo­no­wa­nia 16 wo­je­wództw sta­no­wi dobrą pod­sta­wę do przyj­rze­nia się, jak w tym cza­sie zmie­ni­ło się zróż­ni­co­wa­nie roz­wo­jo­we pol­skich wo­je­wództw. Dys­po­nu­je­my da­ny­mi tylko do 2009 roku. Wskaź­ni­kiem, który na­da­je się do ta­kich ana­liz, jest pro­dukt kra­jo­wy brut­to. Zba­da­my zmia­ny do­cho­do­we wo­je­wództw w dwóch aspek­tach: zmian po­ten­cja­łu go­spo­dar­cze­go wo­je­wództw i zmian zróż­ni­co­wa­nia po­zio­mu PKB na 1 miesz­kań­ca. Na po­czą­tek warto wska­zać, że róż­ni­ce w wiel­ko­ści i po­ten­cja­le wo­je­wództw są znacz­ne i że wy­ni­ka to z faktu, że two­rze­niu no­wych wo­je­wództw to­wa­rzy­szy­ły prze­tar­gi po­li­tycz­ne w spra­wie ich licz­by. Sy­tu­ację tę wy­ko­rzy­sty­wa­li po­li­ty­cy, któ­rzy dla zdo­by­cia więk­szej po­pu­lar­no­ści wśród lo­kal­nych wy­bor­ców go­dzi­li się na two­rze­nie mniej­szych, przez co słab­szych eko­no­micz­nie wo­je­wództw. Ra­chu­nek za de­cy­zje kie­ro­wa­ne wzglę­da­mi po­li­tycz­ny­mi, a nie go­spo­dar­czy­mi jest dość wy­so­ki. Mniej­sze i słab­sze eko­no­micz­nie wo­je­wódz­twa roz­wi­ja­ją się wol­niej niż duże i silne eko­no­micz­nie re­gio­ny. GUS prze­li­czył PKB w nowym ukła­dzie ad­mi­ni­stra­cyj­nym dla 1998 roku, two­rząc tym samym bi­lans otwar­cia dla no­we­go po­dzia­łu ad­mi­ni­stra­cyj­ne­go Pol­ski. Łącz­ny PKB czte­rech naj­więk­szych wo­je­wództw w 1998 roku (ma­zo­wiec­kie­go, ślą­skie­go, wiel­ko­pol­skie­go i dol­no­ślą­skie­go) sta­no­wił 50,1% PKB ca­łe­go kraju. W 2009 roku udział tych sa­mych wo­je­wództw w kra­jo­wym PKB wzrósł do 52,7%. Co istot­niej­sze, trzy z tych wo­je­wództw zdo­ła­ły zwięk­szyć udział w kra­jo­wym PKB (wo­je­wódz­twu ślą­skie­mu ta sztu­ka nie udała się). Czwar­tym wo­je­wódz­twem z do­dat­nim bi­lan­sem jest po­mor­skie. Z po­zo­sta­łych dwu­na­stu aż je­de­na­ście wo­je­wództw zmniej­szy­ło swój wkład w kra­jo­wy PKB, tylko wo­je­wódz­two łódz­kie utrzy­ma­ło wkład z 1998 roku. Nie­kwe­stio­no­wa­nym li­de­rem jest wo­je­wódz­two ma­zo­wiec­kie, a naj­więk­szy awans (pro­cen­to­wy przy­rost wkła­du do PKB) za­no­to­wa­no w wo­je­wódz­twie dol­no­ślą­skim. Naj­bar­dziej strat­ne oka­za­ło się wo­je­wódz­two opol­skie, które z 14. po­zy­cji prze­su­nę­ło się na ostat­nie miej­sce. Taki jest nie­ubła­ga­ny sku­tek, gdy po­dej­mu­je się de­cy­zje pod pre­sją in­te­re­sów po­li­tycz­nych, mając za nic ra­cjo­nal­ność go­spo­dar­czą. Siła go­spo­dar­cza Ma­zow­sza jest zna­czą­ca. War­tość PKB tego wo­je­wódz­twa jest więk­sza niż PKB każ­de­go z dzie­wię­ciu naj­mniej­szych kra­jów człon­kow­skich Unii Eu­ro­pej­skiej (m.in. Sło­wa­cji i Buł­ga­rii). Do naj­za­moż­niej­szych re­gio­nów Unii Eu­ro­pej­skiej na­le­żą re­gio­ny, w skład któ­rych wcho­dzą duże me­tro­po­lie. Po­dob­na sy­tu­acja ma miej­sce w Pol­sce. Sto­li­ca­mi pię­ciu naj­za­moż­niej­szych wo­je­wództw jest pięć naj­więk­szych pol­skich miast. Wskaź­nik PKB przy­pa­da­ją­ce­go na 1 miesz­kań­ca jesz­cze wy­raź­niej po­ka­zu­je na­ra­sta­nie roz­war­stwie­nia do­cho­do­we­go wo­je­wództw. Widać to przy po­rów­na­niu od­chy­le­nia od śred­niej kra­jo­wej PKB per ca­pi­ta w naj­bar­dziej i naj­mniej roz­wi­nię­tym go­spo­dar­czo wo­je­wódz­twie. Wy­kres. Od­chy­le­nie od śred­niej kra­jo­wej PKB na 1 miesz­kań­ca w wo­je­wódz­twie ma­zo­wiec­kim i lu­bel­skim w la­tach 1998 i 2009 Wy­kre­s1 Wy­kre­s1 Źró­dło: Rocz­ni­ki Sta­ty­stycz­ne Wo­je­wództw 2000 i 2011, Głów­ny Urząd Sta­ty­stycz­ny, War­sza­wa Za­okrą­glo­na re­la­cja PKB tych dwóch wo­je­wództw wzro­sła z 2,0 do 2,4. In­ny­mi słowy, o ile jesz­cze w 1998 roku war­tość pro­duk­cji Ma­zow­sza była dwa razy więk­sza niż Lu­belsz­czy­zny, to w 2009 roku była ona więk­sza 2,4 raza. Zmia­ny dy­stan­su PKB per ca­pi­ta w wo­je­wódz­twach od śred­niej dla całej Pol­ski po­now­nie po­ka­zu­ją bez­względ­ną do­mi­na­cję naj­sil­niej­szych go­spo­dar­czo wo­je­wództw. W 1998 roku za­le­d­wie w trzech wo­je­wódz­twach (ma­zo­wiec­kim, ślą­skim i wiel­ko­pol­skim) prze­kro­czo­no śred­ni kra­jo­wy po­ziom PKB per ca­pi­ta. W 2009 roku do tego grona do­łą­czy­ło w im­po­nu­ją­cym stylu wo­je­wódz­two dol­no­ślą­skie wy­su­wa­jąc się na drugą po­zy­cję w kraju. Trzy­na­ście wo­je­wództw w 1998 roku i dwa­na­ście wo­je­wództw w 2009 roku no­to­wa­ło PKB per ca­pi­ta po­ni­żej śred­niej kra­jo­wej. Głów­ną przy­czy­ną ta­kie­go roz­kła­du jest do­mi­na­cja czte­rech naj­sil­niej­szych go­spo­dar­czo wo­je­wództw, któ­rym duży po­ten­cjał go­spo­dar­czy umoż­li­wia uzy­ski­wa­nie szyb­kie­go tempa wzro­stu go­spo­dar­cze­go. Wo­je­wódz­twa słab­sze go­spo­dar­czo roz­wi­ja­ją się wol­niej. Dzie­je się tak mimo ist­nie­nia pro­gra­mów ma­ją­cych na celu ni­we­lo­wa­nie re­gio­nal­nych róż­nic roz­wo­jo­wych. Je­że­li pro­gra­my takie przy­czy­nia­ją się do szyb­sze­go roz­wo­ju słab­szych go­spo­dar­czo re­gio­nów, to nie ma to wpły­wu na jesz­cze szyb­szy roz­wój re­gio­nów sil­nych go­spo­dar­czo.

Dodaj swoją odpowiedź
Pedagogika

Wpływ emigracji na rozwój zachowań patologicznych osób nieletnich.

Bezrobocie ojca czy matki w rodzinie to problem całej rodziny. W rodzinie gdzie chociaż jedna osoba jest bezrobotna, zmienia się struktura wydatków, występuje ograniczenie wydatków na wyżywienie rodziny, odzież, obuwie. Zmniejszają się osz...

Ekonomia

Międzynarodowe stosunki gospodarcze

Wykłady z MSG październik 01 - styczeń 02

Wykład 1 10.10.01
MSG – część nauk ekonomii, część teorii, część praktyki międzynarodowych przepływów produktów, towarów i usług oraz międzynarodowych przepływów czynni...