Farby
Spośród różnych technik malarskich , włącznie z olejami i akrylami , akwarela jest zdecydowanie najłatwiejszą techniką .Można ją stosować do każdej sytuacji czy stylu malarskiego. Obrazek wykonany akwarelą dzięki widocznym śladom pędzla pozwala odczytać sposób jego namalowania i wczuć się w jego autora .Dzieje się tak dlatego, bo cechą charakterystyczną akwareli jest jej transparentność. Tak samo jak w przypadku farb olejnych czy akrylowych nie można na położonej już farbie nic już ukryć.
Akwarelę możemy już czytać dzięki jej transparentności. Większość osiągniętych efektów polega na tym ,że światło przenika przez farbę i odbija się od papieru poprzez warstwę nie kryjącej farby akwarelowej. Im więcej farby zostało nałożonej i im ciemniejsze jest lawowanie ,tym mniej światła się odbija. Przy malowaniu farbami kryjącymi promienie światła odbijają się od farby , a nie od papieru ,gdyż farba jest zbyt gęsta , aby przepuścić światło. Istnieją również farby akwarelowe kryjące , głównie gwaszcze i biel kryjąca. Bieli głównie używa się technice transparentnej , na przykład gdy artysta maluje na papierze barwnym lub w kolorze złamanej bieli , a chce uzyskać złamane światło.
W swej wersji podstawowej malowanie akwarelą to efektywny i czysty sposób pokrywania kolorem rysunków w ołówku. Dzięki dodaniu kilku kolorów zwykły rysunek może stać się bardziej efektywny.
Malarstwo akwarelowe daje wspaniałe możliwości wydobycia efektów kolorystycznych. Przy lawowaniu farbą transparentną na bieli papieru widać czyste barwy pigmentów. Nawet kiedy kolory są nałożone jeden na drugi , dzięki transparentności akwareli widoczne są cienkie warstwy kolorów . Można tu także osiągnąć tu efekty kolorystyczne łączeniu kolorów nasyconych i nie nasyconych .
Pigmenty farb akwarelowych niczym się nie różnią od pigmentów innych farb dlatego , że wyrób ich nie różni się bardzo
od wyrobu innych .Jeżeli chodzi o mieszanie kolorów to teoretycznie jest możliwe uzyskanie każdej barwy. W technice akwareli stosowane są dwa podstawowe sposoby mieszania kolorów. Pierwszym jest dosłowne mieszanie na płytce zaś drugim nakładanie jednego koloru na drugi .
Farby akrylowe pojawiły się stosunkowo niedawno, stanowią jednak cenny nabytek w repertuarze minerałów malarskich. Farby olejne są już w zastosowaniu od kilku setek lat zaś akryle zaledwie od kilkudziesięciu. Dzięki swej elastyczności nadają się do wielu technik malarskich. W zależności od tego ile farby rozpuścimy w wodzie , akryle mogą być stosowane jako farby kryjące lub transparentne , w stylu akwareli. Akryle kryjące są doskonałe do tworzenia równych , jednolitych powłok , lub znacznie grubszych warstw , gdzie wrażenie widoczne są pociągnięcia pędzla. Akrylami kryjącymi można łatwo i szybko stworzyć interesującą pracę. Farba schnie bardzo szybko , dlatego też można szybko pokryć jedną warstwę drugą i każda następne powłoka może być nałożona w celu skorygowania błędów.
Rozcieńczone farby akrylowe można nakładać różnymi technikami między innymi techniką taką samą jak się nakłada farby akwarelowe. Jednak akryle mają znaczną przewagę ponieważ kiedy już wyschną są już nie rozpuszczalne więc można na nich malować bez obawy zniszczenia warstwy spodniej.
Jedną z podstawowych zalet farb akrylowych jest to , że są to farby wodne. Oprócz tego bardzo łatwo da się je bardzo łatwo rozcieńczyć nie używając toksycznych rozpuszczalników jak w farbach olejnych. Poza tym farby akrylowe posiadają emulsję polimerową dzięki której po wyschnięci farba nie ulega żadnym procesom chemicznym. Jednak akryle nie są tak doskonałe. Posiadają one jedną wadę , po wyschnięciu są one bardzo miękkie.
Cały czas jednak ludzie starają się ulepszyć farby akrylowe. Ponieważ są to farby wodne nie ma zagrożenia zatrucia się nimi. Różnią się niekiedy od siebie konsystencją. Wszystko zależy od producenta. Gama kolorów tych farb jest bardzo szeroka.
Farby olejne są jednymi z najbardziej popularnych farb ponieważ można nimi malować na różne sposoby. Elastyczność farb olejnych wynika z tego , że schną wolno , dzięki czemu jeszcze po nałożeniu można kształtować jej kolor i położenie. Dlatego też farby olejne są doskonałe do malowania alla prima gdzie sama farba odzwierciedla sposób w jaki malowano. Kiedy farba olejna już wyschnie można nakładać na nią inne warstwy , nie niszcząc w żaden sposób koloru pod spodem.
Cechą odróżniającą farby olejne od innych jest głębia i bogate odcienie kolorów. Powstają one dlatego , że pigmenty są rozgniatane w schnącym oleju o stosunkowo wysokim współczynniku załamania ( współczynnik ten określa ilość światła odbijanego i pochłanianego). Kreda , która normalnie jest bielą kryjącą , staje się właściwie transparentna , kiedy zmiesza się ją olejem lnianym. Każdy pigment ma inny współczynnik załamania , a to on w głównej mierze odpowiada za to czy kolor powstały po zmieszaniu z olejem jest transparentny , półkryjący czy kryjący. W porównaniu z innymi środkami malarskimi farby olejne dają największe możliwości operowania transparentnymi i kryjącymi kolorami. Na przykład cienka warstewka transparentnej farby olejnej , nałożona na czysto biały grunt , ma głębię i stopień nasycenia trudny do osiągnięcia w innej technice.
Farby olejna e powstają w procesie ucierania ze schnącymi lub półschnącymi olejami roślinnymi , takimi jak lniany , orzechowy , szafranowy lub makowy. Olejowe spoiwo nadaje farbie charakterystyczny wygląd i konsystencję masła. Pigmenty utarte z olejem mają specyficzną głębię i rezonans koloru , gdyż inna ilość światła jest pochłonięta a odbita. Olej nie tylko trzyma cząstki pigmentu i umożliwia ich przyleganie do powierzchni podobrazia , ale także chroni je. Do tych podstawowych składników producenci dodają jeszcze inne , aby uzyskać farby o stosunkowo stałym czasie schnięcia.
Malowanie to ciągły proces przeprowadzania eksperymentów i dokonywania odkryć. A zatem jest nieprawdopodobne , aby dwóch artystów malowało takimi samymi kolorami. W rzeczywistości trudno znaleźć odpowiednie pigmenty o tak czystej barwie , która umożliwiała by na przykład otrzymanie na przykład otrzymanie z tej samej żółcieni czystego oranżu po zmieszaniu z czerwienią.
Obrazy w kolorach nienasyconych charakteryzują zwykle zgaszone odcienie i łącza kolorów , dające w efekcie naturalne brązy i szarości. Obrazy zaś w barwach nasyconych są malowane mieszankami czystych , jasnych , nasyconych barw , często mieszanych z bielą. Wiele obrazów zawiera elementy jednego i drugiego rodzaju , ale pewne tematy narzucają użycie barw nasyconych lub nienasycony.