Segmentacja rynku, kryteria segmentacji, segmenty,

1.Segmentacja rynku – podział rynku wg. Określonych kryteriów na jednorodne grupy nabywców. Proces segmentacji pozwala przede wszystkim stworzyć obraz wzorcowego klienta wraz z jego potrzebami, problemami i zachowaniami.
2.Kryteria segmentacji rynku
a) geograficzno – kontynentalne ( kraj, miejsce zamieszkania, wielkość miasta, gęstość zaludnienia, klimat, zanieczyszczenia)
b) demograficzne ( wiek, płeć, rasa, stan cywilny, budowa ciała, wykształcenie)
c) ekonomiczno – społeczne ( majątek, źródło utrzymania, wysokość dochodów, klasa społeczna, styl życia)
d) zachowania konsumenckie (częstotliwość zakupów, wiedza o produkcie, preferencje i oczekiwania dotyczące usługi)
3. Segmenty
1) pobyty rodzinne i wypoczynkowe (7-12 dni) w okresie wakacji i ferii. Powinniśmy zapewnić plac zabaw i rabaty dla dzieci.
2) wycieczki szkolne – zapewniają dochód w okresie maj-czerwiec, wrzesień-październik. Turyści oczekują niskich cen, darmowych noclegów dla opiekunów
3)pobyty osób niepełnosprawnych – dochód gotówki w sezonie martwym, zniżki dla stałych klientów, turyści oczekują opieki lekarskiej, korzystają z gastronomii
4) kuracjusze – goście przyjeżdżający w celach zdrowotnych, korzystający z zabiegów i okolicznych sanatoriach. Oczekują ciszy, urokliwych miejsc, pokoju z balkonem
4. Procedura segmentacji rynku
a) etap badań – przeprowadza się wywiad z klientem, prosi o wypełnienie ankiet w celu uzyskania informacji o motywach postępowania klientów, cechach produktu ważnego dla nabywcy…
b) Etap analizy – na podstawie zebranych danych dokonuje się grupowania klientów do w miare jednorodnych grup nabywców segmentów
c) Etap profilowania – segmenty są profilowane ze względu na posiadane cechy i nazwane na podstawie wyróżniającej go charakterystycznej cechy dominującej
d) Przedsiębiorstwa – dokonują oceny atrakcyjności segmentu. Biorą pod uwagę konkurencyjność wewnątrz segmentu oraz rozmiar segmentu
6. PRODUKTY
a) Konsumpcyjne
- dobra fizyczne, nietrwałe (częstego zakupu)
- dobra fizyczne trwałe (okresowe)
- usługi konsumpcyjne
- częściowe usługi ogólnospołeczne
- prawa majątkowe (zbywane)
- hybrydy czyli kompozycje dóbr materialnych
b) Produkcyjne
- dobra bezpośrednio produkcyjne
-wyposażenie np. maszyny, środki transportu
- usługi produkcyjne
- wartości niematerialne i prawne
- hybrydy tj. różne połączenia dóbr materialnych
- dobra inwestycyjne tj. produkty służące
7. Produkt
* dobro fizyczne (łóżko, fotel, szafa, biurko)
* usługi (żywieniowe, rozrywkowe, fryzjerskie)
* idee (walka z korupcją, ochrona środowiska)
* Miejsca (wyspy kanaryjskie)
* organizacje (zrzeszenia hoteli, partie polityczne)
8. Pojęcia
Rdzeń produktu – związany jest on z głównym motywem podróżowania np. może to być zaspokajanie potrzeby wypoczynku, zwiedzanie interesujących miejsc, sprawy biznesowe itp. Rdzeń produktu nie bywa przedmiotem transakcji.
Produkt rzeczywisty – w skład tego produktu wchodzą usługi oferowane przez zakłady hotelarskie, należą do nich noclegi, posiłki, konferencje. Treść produktu rzeczywistego nie jest czymś stałym. Zmienia się w wyniku wzrostu poziomu zamożności społeczeństwa oraz jego kultury
Produkt poszerzony – składniki tworzące krąg produktu poszerzonego przyczyniają się do wyróżnienia produktu na rynku, związane są często ze sprzedażą produktu np. możliwość rezerwacji internetowej, zapewnie bezpłatnej opieki lekarskiej, wzbogacenie ofert turystycznych
Produkt potencjalny – terminem tym oznacza się wszystko to co mogło by dodatkowo uatrakcyjnić produkt i zainteresować nabywcę. Są to wszelkie ulepszenia i przekształcenia jakimi może podlegać produkt w przyszłości.

Dodaj swoją odpowiedź
Marketing

Segmentacja rynku

„SEGMENTACJA RYNKU OKREŚLENIE RYNKU I KRYTERIÓW SEGMENTACJI DLA WYBRANEGO PRZYKŁADU”.


SEGMENTACJA RYNKU.
Marketing zaczyna się przed podjęciem decyzji o działaniach gospodarczych i obejmuje określenie potrzeb rynkowych, ...

Marketing

Segmentacja rynku

POJĘCIE I ROLA SEGMENTACJI RYNKU

Głównymi siłami sprawczymi są; wzrost liczby konsumentów, zmiany siły nabywczej ludności, zróżnicowane fundusze swobodnej decyzji oraz ewolucja gustów, nawyków, marzeń i chęci naśladownictwa. ...

Marketing

Na czym polega segmentacja rynku i jakie ma znaczenie dla skuteczności działań marketingowych

Segmentacja rynku jest to inaczej podział rynku. Segmentacja rynku ma wyodrębnić poszczególnych klientów (kim oni są, ile mają, mogą zapłacić za usługę), które z uwagi na podobieństwo cech ujawniają podobny popyt, w celu przygotowania...

Marketing

Jakie korzyści konsumentom i firmom daje segmentacja rynku.

Rynki składają się z nabywców, którzy różnią się od siebie pod wieloma względami. Mogą się oni różnić w swoich wymaganiach, sile nabywczej, geograficznej lokalizacji, w preferencjach zakupu. Każda z tych zmiennych może być wykorzys...

Marketing

Segmentacja Rynku

Rynki składają się z nabywców, którzy różnią się od siebie pod wieloma względami. Mogą się oni różnić w swoich wymaganiach, sile nabywczej, geograficznej lokalizacji, w preferencjach zakupu. Każda z tych zmiennych może być wykorzys...