Etos rycerski.

BÓG – HONOR – OJCZYZNA

BÓG
Mówić o Bogu trudno. A jednak o nim mówimy. My, ludzie przełomu XX i XXI wieku, dzieci i dorośli, poeci i teolodzy, chrześcijanie, muzułmanie, żydzi i artyści.

W średniowieczu panował pogląd zwany teocentryzmem, sprowadzający wszystkie sprawy ludzkie do Boga oraz podporządkowujący celom pozaziemskim wszystkie sfery ludzkie. To w obronie wiary walczyli rycerze, to dla Boga poświęcali swoje życie. W dzisiejszych czasach nie zauważamy takiego zaangażowania społeczeństwa w sprawy duchowe. Na dzień dzisiejszy świat proponuje nam ,,cały wachlarz” różnych wyznań.
A jak Krzysztof Kamil Baczyński pisał o Bogu?

Poemat o Bogu i człowieku

Scena. Po bokach grają aniołowie
Czy dwa szkielety opięte w mosiądz?
Mają półkule niebios na głowie,
Na niewidzialnym oparci słowie
Grają bez głosu.
Pośrodku krwią płynęło,
Potem ogniem i siarką,
Potem zielenią, a potem
Bieląc opadł martwo.
Droga bezkolorowa i czysta,
W poświacie gwiazd srebrzysta,
Którą zaklęcia ludzkie
Na ziemi mleczną pierś
Prowadzą Boga skutego
W słabość i śmierć

W gontynach długo prosili,
Długo łkali w katedrach,
W próg chmury głową bili,
Przez księgi i krzyże się wili,
Aż się Bóg z ciszy wyżebrał.
Zbierał się w ustach ludzkich
Słowami kolorowemi
I stąd nabrał barwy krwi,
A rąk podobnych do ziemi.
Zbierał się w ludzkim czynie
Kującym na dobro i zło,
Więc oczy miał ludzkim podobne,
A ręce kwiatom i kłom.
Zbierał się długo pod kulą
Zamkniętą na każdy głos,
Więc w końcu w ciele się ulągł
Dymiącym jak zgasły stos
(…)
Oto jest pieśń jak sen pod powieką
Nalany trwogą –
Tak Bóg cierpi w człowieku,
A człowiek w Bogu.

Encyklopedia o Bogu
BÓG, ponadziemska istota (osoba bądź personifikacja sił kosm.), będąca racją istnienia i funkcjonowania świata i człowieka; najwyższa wartość rel. (sacrum, sanctum) oraz gł. przedmiot wierzeń i kultu w większości religii. Źródłem wiedzy o Bogu są dane pochodzące z objawienia, doświadczeń rel. i rozumu, usystematyzowane w teologii, mistyce i filozofii. W religii Bóg jest gł. panem i zbawcą człowieka, natomiast w filozofii jest utożsamiany z Absolutem, bytem samoistnym nie mającym przyczyny i będącym przyczyną sprawczą wszelkich innych bytów. Religijne koncepcje Boga. W religiach naturalnych koncepcje Boga zostały wyrażone w mitach, hymnach rel., modlitwach, obrzędach i sztuce sakralnej. Bóg jako istota najwyższa objawiał się ludziom w zjawiskach naturalnych (Niebo, Słońce, tęcza, grzmot) oraz w historii (poprzez twory cywilizacji i kultury, w osobach władców). W niemal wszystkich religiach pierwotnych i staroż. wiara w Boga będącego stwórcą Wszechświata i ludzi nie wykluczała wiary w innych bogów (politeizm, henoteizm) oraz w różnego rodzaju siły nadnaturalne (duchy, fetysz, mana).

Najbardziej rozwinięte koncepcje Boga ukształtowały się w wielkich religiach monoteistycznych (judaizm, chrześcijaństwo, islam) oraz w hinduizmie. Koncepcje te wyrosły z religijności uformowanej przez pisma święte (Stary Testament, Nowy Testament, Koran, Wedy , Upaniszady), wzbogaconej przez tradycję myśli filoz. (filozofia gr., chrześc., indyjska). W hinduizmie, który w ciągu tysiącleci ewoluował od politeizmu, poprzez henoteizm, do teizmu bliskiego religiom monoteistycznym, 2 koncepcje Boga odegrały szczególnie ważną rolę: pojęcie Boga osobowego (Iśwara) w systemie teistycznym Ramanudźi oraz pojęcie Boga jako Absolutu w monistycznej filozofii Śankary.

W judaizmie, chrześcijaństwie i islamie Bóg jest Osobą, jest „jeden” i „jedyny”, ma charakter transcendentno-immanentny. Osobowy charakter Boga (w chrześcijaństwie Trzy Osoby w jednym Bogu, Trójca Święta) znajduje m.in. swój wyraz w tym, że Bóg zwraca się do człowieka w słowach przez proroków, a w chrześcijaństwie — w fakcie wcielenia Chrystusa w człowieczą postać. Określenia „jeden” i „jedyny” oznaczają, że Bóg jest jedynym panem i sędzią człowieka, i wykluczają istnienie jakiejkolwiek mocy nadnaturalnej nie pochodzącej od niego (a zwł. istnienie innych bóstw). Wreszcie przez określenie Boga „transcendentno-immanentny” rozumie się stosunek Boga do człowieka. Transcendentny oznacza, że Bóg wykracza poza świat, jest ponad nim, jest całkiem inny niż świat; jako stworzyciel wszystkiego, sam przez nic i przez nikogo nie stworzony, różni się od świata w stopniu absolutnym. Natomiast jako Bóg immanentny, jest on stale obecny w świecie, podtrzymuje go w swoim istnieniu, użycza mu swojej siły i obdarza swoją miłością, wreszcie stale ujawnia swoją obecność w świecie (teofania).

Filozoficzne koncepcje Boga. Dociekania filoz. dotyczące Boga były uprawiane przez przedstawicieli różnych religii w ramach poszczególnych teologii lub niezależnie od określonego wyznania. Filozofowie zajmowali w stosunku do twiedzeń religii bądź postawę analit., starając się sprecyzować pojęcie Boga w danej religii za pomocą filoz. aparatu pojęciowego, bądź kryt., odrzucającą rel. koncepcję bóstwa i wysuwającą własną filoz. koncepcję Boga, bądź też postawę obojętną (agnostycyzm) lub zdecydowanie negatywną — zaprzeczając istnieniu Boga (ateizm) i zajmując się jedynie zagadnieniem pochodzenia wiary w Boga. Różne sposoby filoz. pojmowania Boga kształtowały się w zależności od typu kultury danego społeczeństwa, stopnia rozwoju społ. (w tym nauki) oraz od rodzaju doktryny rel. i systemu filoz., które reprezentowali filozofowie przyjmujący istnienie Boga. Ponadto dociekania dotyczące Boga przybierały odmienny charakter w zależności od tego, czy próbowały iść drogą racjonalnego, dyskursywnego myślenia, czy też drogą poznania mistycznego, opartego na wierze w możliwość bezpośredniego kontaktu z Boga i bezpośredniego jego poznania za pomocą środków pozadyskursywnych (mistycyzm). W dziejach filozofii europejskiej Bóg był pojmowany na ogół jako Absolut, jako rzeczywistość duchowa, pierwotna (czasowo lub logicznie) wobec wszelkiej innej rzeczywistości, jako najwyższa istota, jako pierwsza i ostateczna zasada wszechistnienia, od której jest zależne wszystko inne. Pierwsze ślady tej filoz. koncepcji Boga występują u niektórych filozofów gr. V–IV w. p.n.e. (pitagorejczycy, Ksenofanes z Kolofonu, Anaksagoras z Kladzomen), którzy oczyszczając koncepcję Boga w różnych postaciach antropomorficznych dochodzili do abstrakcyjnej idei Boga. Do sformułowania owej filozofii przyczynił się Platon (idea Dobra, demiurg), Arystoteles (boski umysł — „pierwszy poruszyciel”), Plotyn (jednia — źródło wszelkiego bytu). Bóg pojęty jako zasada wszechistnienia był rozumiany w historii filozofii jako zasada immanentna świata (panteizm) lub jako zasada transcendentna, poza i ponad nim stojąca. Rozumiany jako zasada transcendentna, Bóg uchodził bądź za przyczynę sprawczą ładu we Wszechświecie (np. demiurg Platona), bądź też, w filozofii chrześc., jako osobowa i samoistniejąca istota, która jest stwórcą i sprawuje nad światem stałe opatrznościowe kierownictwo (teizm), lub która, stworzywszy świat, obdarzyła materię zdolnością do samodzielnego rozwoju wg ustalonych przez siebie praw i nie ingeruje odtąd w bieg przyrody żadnym osobnym aktem (deizm).
W ramach tych zasadniczych koncepcji pojęcie Boga zmieniało swoją treść w różnych nurtach filoz. i u poszczególnych filozofów.

Chrześcijaństwo podjęło myśl Platona (św. Augustyn), Plotyna (św. Dionizy Areopagita), Arystotelesa (św. Tomasz z Akwinu) i powiązało ją z ideą Boga jako Absolutu osobowego, stwarzającego świat z niczego. W średniowieczu teistyczna koncepcja Boga była rozwijana w obrębie nauki Kościoła, gł. w wersji neoplatońskiej; głoszono postulat teocentrycznego perfekcjonizmu, uznając Boga za najwyższy ideał osobowo-moralny, i redukowano istotę człowieka do cech wiążących go z Bogiem. Na tej podstawie teologia sprowadzała wszelkie dociekania nad problematyką humanist. do antropologii rel., do problematyki stosunku człowieka do Boga i Boga do świata. Myśl filoz. odrodzenia i czasów nowoż. stopniowo odchodziła od teistycznej koncepcji Boga i teocentrycznego perfekcjonizmu filozofii chrześc.; twórcy wielkich systemów filoz. XVII w. rozwinęli własne koncepcje (niezależna substancja myśląca i przyczyna mechanizmu natury — R. Descartes, najdoskonalsza monada, stwarzająca inne monady i kierująca nimi — G.W. Leibniz, nieskończona substancja, której sposobami bytowania są wszystkie rzeczy — B. Spinoza). Zaczęto też negować możliwość poznania Boga ze stanowiska empiryzmu (D. Hume) lub krytycyzmu (I. Kant, który odrzucał ideę Boga w zakresie „teoretycznego rozumu”, przyjmował ją jednak jako postulat „praktycznego rozumu”). W dalszym rozwoju myśli filoz. całkowita dezantropomorfizacja pojęcia Boga przeszła w jego depersonalizację i pojęcie istoty najwyższej zostało zastąpione pojęciem bezosobowego absolutu (np. G.W.F. Hegel).

Wraz z rozwojem sceptycyzmu rel., krytyki religii, tendencji agnostycznych i ateistycznych w filozofii eur., narastających zwł. od oświecenia, racjonalistyczne koncepcje Boga stały się (w szczególności ze strony zwolenników filozofii materialist.) przedmiotem ostrej krytyki, która znalazła swój najpełniejszy wyraz w pracach L. Feuerbacha. K. Marks nawiązując do krytyki Feuerbacha odrzucał koncepcję Boga we wszystkich jej, znanych w historii filozofii, postaciach (teizm, deizm, panteizm, teozofia) jako produkt alienacji. Krytykę racjonalistycznej koncepcji Boga podjęli również przyrodnicy--materialiści i liberalni filozofowie. Około poł. XIX w. punkt ciężkości rozważąń filozofii niematerialist. na temat Boga i jego stosunku do świata przeniósł się ze sfery racjonalnej w sferę emocjonalną, w dziedzinę trudno dostępnych poznaniu zjawisk uczuciowych i w sferę dociekań etycznych (F. Schleiermacher, S. Kierkegaard). W pragmatyzmie (W. James) i w bergsonizmie pojęcie Boga jest już tylko wyrazem aktu wiary, o którym jednak rozumowo nie można niczego powiedzieć. Z kolei część egzystencjalistów uważa koncepcję Boga za paradoksalną, ponieważ koncepcja bytu wiecznego i niezmiennego jest niepojęta dla człowieka pogrążonego w chaosie i nicości. Racjonalistycznie uzasadnionej koncepcji Boga bronią teologia, zwł. katol., i kierunki filoz. zajmujące się filozofią bytu, takie jak neotomizm. Wśród filoz. rozważań na temat Boga szczególne znaczenie mają tzw. dowody na istnienie Boga. Dzielą się one na metafizyczne i pozametafizyczne. Spośród pierwszych wyróżniają się m.in. dowód ontologiczny św. Anzelma z Canterbury oraz dowody św. Tomasza z Akwinu. Wśród dowodów pozametafizycznych można wymienić m.in. dowody o inspiracji przyr. (np. zagadnienie prawidłowości w procesach fiz., chem., biol.), psychol. (np. zagadnienie obowiązku moralnego i pragnienie szczęścia) oraz religioznawczej (np. zagadnienie powszechności kultu).
verte…

HONOR
Jakże mało mówi się teraz o honorze... Jak tęskno za odważnymi rycerzami walczącymi o honor i dobre imię. Jakże odległa od dzisiejszego świata jest zasada walki ,,fair play” tak ściśle przestrzegana w średniowieczu. W starciach zauważamy coraz mniej zasad humanitaryzmu. Czyżby prawdziwy honor umierał?

Hasło średniowiecznego rycerza: ,,Walka zawsze zgodna z honorem”

Encyklopedia o honorze
HONOR:
1) godność, której zachowanie jest uwarunkowane realizacją szczególnego rodzaju wartości, np. odwagi, odpowiedzialności, wierności; często są one ujmowane w postaci kodeksów honorowych;
2) poczucie godności osobistej, dobre imię; cześć;
3) honory — dostojeństwa, godności, odznaczenia, a także oznaki czci, poważania, szacunku;
4) zaszczyt;
5) starsza karta, figura (od waleta do asa).

OJCZYZNA
Ojczyzna. Jak wiele znaczeń jest tego słowa, a chociaż wydawałoby się, że jest tylko jedno - takie oczywiste. Jak różną rolę w życiu ludzi spełnia.

Jan Kochanowski pisał o ojczyźnie:

XII, księga II

A jeśli komu droga otwarta do nieba,
Tym, co służą ojczyźnie. Wątpić nie potrzeba,
Że co im zazdrość ujmie, Bóg nagradzać będzie,
A cnota kiedykolwiek miejsce swe osiędzie


Niccoló Machiavelli pisał o ojczyźnie:

Kiedy chodzi bowiem o ocalenie ojczyzny,
Nie wolno kierować się tym, co słuszne lub niesłuszne,
Litościwe lub okrutne, chwalebne lub sromotne.
Nad wszystko inne zważać należy wtedy na to,
Aby zapewnić jej przetrwanie
I uratować jej wolność


Encyklopedia o ojczyźnie

OJCZYZNA, kraj, w którym człowiek urodził się i/lub spędził znaczną część swego życia, w którym mieszka lub z którym czuje się mocno związany emocjonalnie mimo przestrzennego oddalenia. Ziemia staje się ojczyzną o tyle, o ile istnieje zbiorowość, która za taką ją uważa, toteż w określeniach ojczyzny słowo „kraj” oznacza zarazem ludzi, których łączą wspólne doświadczenia, sentymenty, wspomnienia, tradycje itd. Pojęcie ojczyzny wiąże się etymologicznie z pojęciem ojcowizny, a więc ziemi dziedziczonej po przodkach; z czasem jednak jego zakres ogromnie się rozszerzył, w pierwotnym ale i współcześnie żywym sensie obejmował całość okolic, z jakich się pochodzi („bliższa ojczyzna”), później zaś całość obszaru zamieszkiwanego przez naród, do którego się należy, pozostającego w granicach państwa, którego jest się obywatelem lub choćby tylko na podstawie tradycji hist. kojarzonego z danym narodem i/lub państwem. O ile geneza pojęcia ojczyzny w jego pierwotnym znaczeniu jest związana zapewne z początkami życia osiadłego, o tyle ojczyzna w ostatnim znaczeniu stanowi stosunkowo późny wytwór hist., związany z powstaniem nowocz. narodów i ideologii nar., operujących ideą „ziemi rodzinnej” jako własności narodu, rozciągającej się daleko poza granice osobistych doświadczeń jego członków. Pojęcie ojczyzny stanowi integralną część wszelkich ideologii nar. i/lub państwowych. Idea ojczyzny pełniła w ostatnich stuleciach bardzo różne funkcje ideologiczne. Z jednej strony (np. w okresie rewolucji franc. 1789) służyła jako zawołanie bojowe przeciwników feudalizmu i określenie tego, co zostanie stworzone dzięki zniesieniu przywilejów stanowych i uczynieniu wszystkich mieszkańców kraju obywatelami; z drugiej strony, była wielokrotnie wykorzystywana do wygaszania konfliktów społ. i zwalczania grup nonkonformistycznych. Niektóre ideologie rewol. (anarchizm, wczesny komunizm) usiłowały obejść się bez pojęcia ojczyzny, ale okazało się to niemożliwe. Podobnie nietrwałe okazały się programy kosmopolityzmu.

Podsumowanie....

Krzysztof Kamil Baczyński

Z głową na karabinie
Pocałunek

Dniem czy nocą idziemy wytrwali,
W bitwach ogień hartuje nam pierś,
Myśmy dawno już drogę wybrali,
Jeśli nawet powiedzie - przez śmierć.

Więc naprzód, niech broń rozdziera,
Niech kula szyje jak nić,
Trzeba nam teraz umierać,
By Polska umiała znów żyć.

Bo czy las nam zahuczy jak morze,
Czy w bruk miasta uderza nasz krok,
W naszych sercach trzepocze się orzeł,
Każdy pancerz przepali nasz wzrok.

[ po 16 V 1944]

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Etos rycerski w literaturze wybranych epok.

Etos - z greckiego ethos czyli zwyczaj. Zespół wartości, powszechnie przyjętych i akceptowanych przez uczestników kultury rycerskiej (inaczej – rycerzy). Stanowił zbiór norm, które ustalały się przez stulecia i wyznaczały wzorzec osobow...

Język polski

Odwołując się do podanego fragmentu "Iliady" (pojedynek Hektora z Achillesem), przedstaw starogrecki etos rycerski.

"Iliada" Homera jest uznana za dzieło starożytnej literatury. Doskonale odzwierciedla sytuację wojenną pomiędzy Grekami, a Trojanami. Autor zapisał w niej najdosnkonalszy wzór rycerz, czyli tzw. etos rycerski. Według różnych źr�...

Język polski

BARDZO PROSZĘ O POMOC PRZY ZADANIU DAJE NAJ I DUŻO punktów Porównaj ETOS rycerski i etos inteligencki Pana Cogito. Wykaż podobieństwa i różnice.

BARDZO PROSZĘ O POMOC PRZY ZADANIU DAJE NAJ I DUŻO punktów Porównaj ETOS rycerski i etos inteligencki Pana Cogito. Wykaż podobieństwa i różnice....

Język polski

Wyjaśnij pojęcia: * epos rycerski *etos rycerski *kodeks *podeks     proszę!

Wyjaśnij pojęcia: * epos rycerski *etos rycerski *kodeks *podeks     proszę!...

Język polski

Etos rycerski wobec "etosu maski"

Czym był etso rycerski tak naprawde ta Konrada Wallenroda? Co było powodem, że go złamał? Czy możemy powiedzieć, że "załozył maske" na swoje oblicze, zachowania? Uważam, że etos rycerski dla Konrada był jedna z niewielu rzeczy, które c...

Język angielski

1.Wyjaśnij terminy : tribus, centuria, legion, etos rycerski 2.Opisz na czym polegało nadawanie inwestytury 3.Jakie atrybuty uwidoczniały społeczny status średniowiecznego rycerza Może być własnymi słowami , aby było zrozumiałe :D

1.Wyjaśnij terminy : tribus, centuria, legion, etos rycerski 2.Opisz na czym polegało nadawanie inwestytury 3.Jakie atrybuty uwidoczniały społeczny status średniowiecznego rycerza Może być własnymi słowami , aby było zrozumiałe :D...