Sprzęgło w samochodzie składa się z trzech zasadniczych części: tarczy sprzęgła, docisku oraz łożyska. Podczas zasad działania sprzęgła w samochodzie, należy zwrócić uwagę również na takie elementy jak wał korbowy, koło zamachowe oraz wałek sprzęgłowy. Do części wału korbowego pracującej na zewnątrz bloku silnika przykręcone jest koło zamachowe. Z kolei do koła zamachowego zamontowana jest tarcza dociskowa sprzęgła (docisk). Silnik, podczas swojej pracy wytwarza moment obrotowy, który za pośrednictwem koła zamachowego oraz docisku przenoszony jest na tarczę sprzęgłową. Wałek sprzęgłowy to element wystający ze skrzyni biegów, który posiada wycięte frezy od strony sprzęgła, na które montuje się tarczę - pomiędzy kołem zamachowym a dociskiem sprzęgła. Tarcza sprzęgłowa poza tym, że wraz ze wszystkimi elementami sprzęgła wykonuje ruch obrotowy, to dodatkowo wykonuje także ruch przesuwny po wałku sprzęgła. Powoduje to rozłączanie lub załączanie napędu. Nacisk na tarczę sprzęgłową wywołuje sprężyna talerzowa docisku sprzęgła, natomiast ruch powrotny zapewniają sprężyny tarczy dociskowej umieszczone w jej obudowie. Ruch obrotowy tarczy sprzęgła przekazywany jest z koła zamachowego na wałek sprzęgłowy na zasadzie tarcia. Następnie ruch obrotowy przenosi się do skrzyni biegów i dalszych peryferii układu napędowego. Gdy wciskamy pedał sprzęgła, następuje odłączanie sprzęgła. Wówczas widełki i łożysko sprzęgła powodują odciąganie tarczy dociskowej i zwolnienie tarczy sprzęgłowej. Następuje zmniejszenie bądź kompletny brak przylegania tarczy sprzęgłowej do koła zamachowego. Można wówczas zatrzymać pojazd lub zmienić bieg. Przy puszczeniu pedału sprzęgła, sprężyny zamontowane w obudowie tarczy dociskowej poprzez rozprężenie wciskają ją i pchają w stronę koła zamachowego, przez co również tarcza sprzęgła przylega do koła zamachowego i obraca się razem z nim. :)
Opisze budowe i działanie sprzęgieł (4minimum)
Opisze budowe i działanie sprzęgieł (4minimum)...