Zasadniczymi elementami sprzęgła ciernego, tarczowego są: Zespół dociskowyTarcza sprzęgłowaKoło zamachoweMechanizm wyciskowyZespół dociskowy zwany powszechnie dociskiem składa się z oprawy oraz połączonej z nią ruchomo tarczy dociskowej (tarcza może się przemieszczać osiowo względem oprawy). Pomiędzy nimi znajduje się sprężyna talerzowa osadzona za pomocą pierścieni oporowych. Oprawa przymocowana jest za pomocą śrub do koła zamachowego.Tarcza sprzęgłowa osadzona jest na wielowypuście wałka wejściowego (sprzęgłowego) skrzynki biegów dzięki czemu ma możliwość osiowego przemieszczania się. Po obu stronach tarczy znajdują okładziny cierne w kształcie pierścieni. Połączenie ich z piastą tarczy następuje poprzez zespół sprężyn zwanych tłumikami drgań skrętnych. Ich zadaniem jest łagodzenie drgań wywołanych zbyt gwałtownym włączeniem sprzęgła.Koło zamachowe jest przykręcone do wału korbowego silnika i pełni rolę akumulatora energii, którego zadaniem jest wyrównoważenie pracy silnika. Dla sprzęgła koło zamachowe stanowi jedną z powierzchni ciernych jak i podstawę do zamocowania zespołu dociskowego.Mechanizm wyciskowy jest elementem układu sterowania sprzęgła i składa się z łożyska wyciskowego (niepoprawnie nazywanego oporowym), tulei prowadzącej i widełek wyłączających.Zasada działania sprzęgła tarczowego polega na zaciśnięciu tarczy sprzęgłowej osadzonej na wałku skrzynki biegów, pomiędzy dwoma elementami połączonymi z wałem korbowym silnika (koło zamachowe i tarcza dociskowa). Siła potrzebna do włączenia sprzęgła wywierana jest przez sprężynę (lub sprężyny) umieszczone w zespole dociskowym. W celu wyłączenia sprzęgła (rozłączenia napędu) kierowca naciskając na pedał pokonuje siłę sprężyny.
Opisze budowe i działanie sprzęgieł (4minimum)
Opisze budowe i działanie sprzęgieł (4minimum)...