Sejm sprawuje kontrolę wykonania ustawy budżetowej: • w trakcie roku budżetowego, • po zakończeniu roku budżetowego - poprzez ocenę sprawozdania z wykonania budżetu państwa (absolutorium) opierając się na wynikach kontroli i ocen przedstawionych Sejmowi przez Najwyższą Izbę Kontroli. I tak Do 10 września roku budżetowego Minister Finansów przedstawia właściwej komisji sejmowej do praw budżetu i NIKowi informacje o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze (art. 104 uofp). I tu mogą zgłaszać swoje interpelacje, zapytania poselskie, żądać wyjaśnień czy dodatkowych informacji. Natomiast kontrola wykonania budżetu państwa po zakończeniu roku budżetowego ma głownie charakter następczy. Zgodnie z art. 226 Konstytucji Rada Ministrów w ciągu 5 miesięcy, czyli najpóźniej do końca maja od zakończenia roku budżetowego przedkłada Sejmowi sprawozdanie z wykonania ustawy budżetowej wraz z informacją o stanie zadłużenia państwa. Również NIK dostarcza Sejmowi swoją analizę i opinię. Sejm rozpatruje przedłożone rządowe sprawozdanie i podejmuje, w ciągu 90 dni od dnia przedłożenia Sejmowi sprawozdania (najpóźniej do końca sierpnia), uchwałę o udzieleniu lub o odmowie udzielenia Radzie Ministrów absolutorium.
Zamówienia publiczne
Pojęcie środków publicznych.
Środkami publicznymi są:
1. Dochody publiczne.
2. Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, niepodlegające zwrotowi.
3. Przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorial...