Podział usług.
Codziennie korzystamy z różnego rodzaju usług-robiąc zakupy, wysyłając SMS-y z telefonu komórkowego, korzystając z bankomatu czy przeglądając strony internetowe. Usługi to jeden z trzech, obok rolnictwa i przemysłu, sektorów gospodarki narodowej. Obejmuje on działalność gospodarczą, która nie polega na wytwarzaniu dóbr materialnych, lecz ma charakter świadczeń na rzecz innych osób i służy zaspokajaniu ich potrzeb. Bez usług funkcjonowanie współczesnego społeczeństwa nie byłoby możliwe. Istnieje wiele klasyfikacji usług. Najprostsza z nich uwzględnia potencjalnych odbiorców. Ze względu na przeznaczenie usługi dzieli się na rzeczowe, osobiste i społeczne. Inna klasyfikacja wyróżnia usługi prywatne i publiczne. Za usługi prywatne płacą korzystające z nich osoby, natomiast usługi publiczne są finansowane z budżetu państwa. Zapotrzebowanie na usługi zwiększa się wraz z rozwojem gospodarczym. W krajach wysoko rozwiniętych gospodarczo sektor ten tworzy większa część PKB. W Polsce 57% zatrudnionych w usługach wytwarza 69% PKB. Jest to poziom typowy dla państw średnio rozwiniętych gospodarczych. Wzrost zatrudnienia w usługach w ostatnich latach świadczy o rosnącym poziomie życia polskiego społeczeństwa. Przemiany gospodarcze, które nastąpiły w naszym kraju po 1989 roku, spowodowały, że na rynku usług świadczonych dotąd jedynie przez państwo, pojawili się również usługodawcy prywatni. Dlatego możemy obecnie korzystać z publicznych lub prywatnych przychodni, szpitali, przedszkoli oraz szkół na wszystkich poziomach kształcenia. Konkurencja między firmami z branży bankowej i ubezpieczeniowej powoduje poszerzanie zakresu doświadczonych przez nie usług, aby jak najlepiej spełniać wciąż rosnące oczekiwania klientów. Pojawiły się więc nowe formy oszczędzania, spopularyzowano internetowe usługi bankowe, na przykład płatność przelewem. Banki zachęcają do korzystania z bankomatów oraz kart płatniczych i kredytowych. Wprowadzono tez nowe formy ubezpieczeń emerytalnych. Wzrost zamożności społeczeństwa spowodował pojawienie się nowych usług, taki jak: doradztwo finansowe (np. porady w zakresie sposobów oszczędzania, zaciągania kredytów, rozliczeń podatkowych, prowadzenia księgowości), zarządzanie nieruchomościami (usługi świadczone dla wspólnot mieszkaniowych), marketing( np. reklama, badanie rynku, planowanie produkcji, organizacja sieci sprzedaży), projektowanie(np. wnętrz, ogrodów), public relations(kształtowanie kontaktów pomiędzy instytucją lub firmą a jej otoczeniem, czyli klientami, mieszkańcami i lokalnymi władzami), wizaż (profesjonalny makijaż, kształtowanie wizerunku), odnowa biologiczna( solaria, kluby fitness, SPA). Jednym z działów usług jest komunikacja. Dzieli się ona na transport oraz łączność. Przewozem osób oraz ładunków za pomocą środków lokomocji zajmuje się transport. Natomiast komunikowaniu się oddalonych od siebie ludzi służy łączność. Informacje przekazywane na odległość mogą mieć różną postać. Telekomunikacja przesyła wiadomości za pomocą sygnałów elektrycznych. Dzięki temu możemy korzystać z telefonów stacjonarnych i komórkowych, internetu, radia oraz telewizji. Z kolei poczta oraz firmy kurierskie zajmują się dostarczaniem różnego rodzaju przesyłek w postaci listów i paczek. Za pośrednictwem poczty, która jest instytucją państwową, można też wysyłać przekazy pieniężne. W ten sposób wypłaca się na przykład część emerytur.