Tajga Syberyjska
Świat tajgi syberyjskiej (działalność człowieka)
Na kontynencie azjatyckim i poza jego obszarami istnieją lepsze warunki do rozwoju flory i fauny. Dominują tu dwie formy roślinne tajga i tundra. W tajdze dominującymi gatunkami drzew są syberyjskie odmiany świerka, jodły, modrzewia i sosny. W kierunku północnym drzewostan stopniowo karłowacieje, by ustąpić miejsca krzaczastym gatunkom brzozy i olchy. Towarzyszy im bogactwo ziół, mchów i porostów. Tajga to przede wszystkim królestwo niedźwiedzia brunatnego. Występują tu również łosie, sabole, wilki jelenie i wiele mniejszych ssaków i ptaków. Ponieważ tajga syberyjska jest obszarem o znacznych zasobach bogactw naturalnych, z których większość wciąż pozostaje nierozpoznana. Największe znaczenie mają złoża wokół Norylska jednego z najbardziej na północ położonych miast świata. Istnieje tu olbrzymi kombinat zajmujący się wydobyciem i przetwórstwem rud niklu i miedzi. Przy okazji przetopu tych surowców uzyskuje się także złoto. Energii dla miast i hut dostarcza duża elektrownia wykorzystująca jako paliwo miejscowe złoża węgla, określone jako największe na świecie. Wydobywa się je w Tunguskim zagłębiu węglowym. Ich zasoby są oceniane na ponad 2,3 mld ton, składają się z surowca wykazującego różny stopień uwęglenia. Miejscami występują nawet złoża węgla w postaci krystalicznej. W zależności od rodzaju wykształconych kryształów jest to grafit lub diament. Eksplantację grafitu prowadzi się nad Dolną Tunguzką. Złoża diamentów znajdują się w środkowej części wyżyny i eksploatowane są w kopalniach Ajhał i Mirnyj. Energię wśród wód płynących ujarzmiono na Nagarze i Wiluju, w wyniku czego powstały liczne zbiorniki Ust-Ilmski Brackim i Wilujskim. Głównymi drogami transportu są rzeki. Latem po większych kursują statki i barki, a zimą jeżdżą konwoje ciężarówek. Transport kolejowy ma niewielkie znaczenie. Krótka linia kolejowa łączy Norylsk z Dudinką portem nad dolnym Jenisejem. Już na początku XX wieku zaczęto szybko i intensywnie wydobywać i przetwarzać surowce pozyskane na jej terytorium. Doprowadzając to do jej zanieczyszczenia. Kolej Transsyberyjska, zbudowana w 1891 roku z rozkazu Cara, przechodząca przez jej terytorium jest jedyna na świecie tak długą linią wciąż wykorzystywaną. Jej długość to 7400 kilometrów. Wraz z rozwojem kolei zaczęły powstawać nowe miasta i ośrodki przemysłowo ? wydobywcze. Proces ten stał się kluczowym priorytetem radzieckich władz, a jego tempo wzrosło po zakończeniem działań rewolucji październikowej. Zbudowano nowe elektrownie, huty, kopalnie, zakłady papiernicze jak również zakłady zajmujące się przetwarzaniem różnych bogactw naturalnych. Pociągnęło to za sobą masowe zanieczyszczenie, a wręcz skażenie środowiska. Tylko w okręgu Krasnojarskim znajduje się 16 tysięcy zakładów emitujących szkodliwe substancje, a tylko 50% z nich posiada chroniące i oczyszczające filtry kominowe. Czasy Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich przyniósł rozwój zakładów przemysłowych a one w miarę rosnącego popytu na produkty próbowały zwiększać normy powodując tym samym jeszcze większe zanieczyszczenie środowiska. Lasy tajgi syberyjskiej dostarczają 80% całkowitej masy drewna w Rosji. Największym zagrożeniem dla tajgi są częste i silne wycieki ropy naftowej ? trudne do opanowania i niszczące duże połacie ziemi na raz. Wiąże się z tym również ryzyko pożarów. Trujące substancje unoszące się w powietrzu w rejonie Krasnojarska 50 razy przekraczają dopuszczalne normy bezpieczeństwa. Terytorialne kompleksy produkcyjne wydalają do atmosfery ogromne ilości pyłów i trujących gazów. Dla przykładu roczny opad pyłów, w rejonie Aczyńska wynosi w przeliczeniu na mieszkańca10kg. Jeżeli w najbliższym czasie nie zostaną podjęte działania mające na celu zmniejszenie poziomu zanieczyszczenia środowiska tajgi syberyjskiej i zatrzymanie procesu jej degradacji, na co się nie zanosi, to w niedalekiej przyszłości unikalną florę i faunę Syberii mogą zniknąć z powierzchni ziemi.