Metoda pomiarowa

Metoda pomiarowa określa sposób porównania wielkości mierzonej z wzorcem tej wielkości zastosowanym w pomiarach, celem wyznaczenia wyniku pomiaru.
Stosuje się różne metody w zależności od:
- rodzaju wielkości mierzonej,
- wymaganej dokładności,
- sposobu opracowania wyników,
- warunków pomiaru
Tę samą wielkość można mierzyć różnymi metodami. Stosuje się wiele klasyfikacji metod np.:


METODA POMIAROWA BEZPOSREDNIA
Wartości wielkości mierzonej otrzymuje się bezpośrednio bez dodatkowych obliczeń np.
- pomiar prądu elektrycznego- amperomierzem,
- pomiar mocy elektrycznej- watomierzem,
- pomiar rezystancji elektrycznej- omomierzem,

W metodzie bezpośredniej rozróżnia się także:
- metodę jednoczesnego porównania z wzorcem,
- metodę niejednoczesnego porównania z wzorcem,
- metodę kombinowanego porównania z wzorcem,


METODA POMIAROWA POSREDNIA
Mierzy się bezpośrednio nie wielkość badaną Y, lecz wielkość A, B, C, ... związane z wielkością Y zależnością funkcyjną
Y= f(a, b, c,...)
Ustaloną teoretycznie lub doświadczalnie. Przykładem jest pomiar mocy P lub pomiar rezystancji R za pomocą woltomierza (napięcie U) i amperomierza(prądu I),
a następnie obliczenie P=UI lub R=U/I.

Dodaj swoją odpowiedź
Fizyka

PILNE POMÓŻCIE!! NA DZISIAJ!    Jaka metoda pomiarowa wyskorzystuje się podczas mostkowania (rlc, wheatstond thomsona) krótko scharakteryzuj te metodę.

PILNE POMÓŻCIE!! NA DZISIAJ!    Jaka metoda pomiarowa wyskorzystuje się podczas mostkowania (rlc, wheatstond thomsona) krótko scharakteryzuj te metodę....

Materiałoznawstwo

Metoda badania wytrzymałości metali na zginanie

Metoda badania wytrzymałości metali na zginanie


Próba statyczna badania wytrzymałości na zginanie



Próba ta jest wykonywana w celu wyznaczenia umownej wytrzymałości na zginanie oraz określenie strzałki ugię...

Fizyka

 PILNE !! POMOCY!!   różnica między czynną i bierną metodą pomiarową

 PILNE !! POMOCY!!   różnica między czynną i bierną metodą pomiarową...

Marketing

Badania Marketnigowe krok po kroku (materiały od wykładowcy)

BADANIA MARKETINGOWE

ROLA BADAŃ MARKETINGOWYCH W ZARZADZANIU I PROJEKTOWANIE BADAŃ MARKETINGOWYCH

Badania marketingowe – systematyczni i obiektywny proces gromadzenia, przetwarzania oraz prezentacji informacji na potrzeby pode...

Elektrotechnika

Metrologia (podstawy)

Pomiar (I) – czynność doświadczalna mająca na celu wyznaczenie wartości wielkości mierzonej, polegająca na porównaniu z wzorcem danej wielkości.
Pomiar (II) – zbiór operacji mających na celu wyznaczenie wartości wielkości mierzo...