Monopol jest zjawiskiem całkowicie sprzecznym z założeniami gospodarki wolnorynkowej. Jest on bardzo podatny na wszelkie formy manipulacji gospodarczej, sprzyja tworzeniu tzw. szarej strefy (por. afera paliwowa była możliwa dzięki monopolizacji rynku przez kilka koncernów). Wolny rynek sam w sobie ma jednak pewne wady. Bowiem najważniejszym wyznacznikiem jest na nim cena, dopiero potem do głosu dochodzi jakość. W sytuacjach, w których jakość jest cechą najważniejszą (rynek usług zdrowotnych) można zakładać przewagę monopolu nad wolnym rynkiem. Szczególnie wtedy, kiedy Klient nie jest w stanie szybko i rzetelnie dokonać weryfikacji jakości przed dokonaniem transakcji. Praktyka jednak pokazuje, iż zawsze zdecydowany monopol wpływa negatywnie na świadczone usługi i oferowane towary, dlatego zawsze powinno się dopuszczać pewną otwartość rynków. Ścisły monopol zatem nigdy nie jest korzystny. Pozdrawiam
Czy i kiedy monopol może być korzystny dla klienta? Odpowiedź uzasadnij
Czy i kiedy monopol może być korzystny dla klienta? Odpowiedź uzasadnij...