"Chłopi" jako epopeja narodowa.

Tetralogia pt. „Chłopi” Władysława Reymonta jako obszerny utwór powieściowy przedstawia szczegóły życia na wsi i ukazuje obraz społeczeństwa chłopskiego w przełomowych momentach historycznych. „Chłopi” cechują się przy tym wieloma opisami o charakterze lirycznym, a bohaterowie powieści i zależności między nimi są przedstawione w realistyczny sposób. W utworze Reymonta ważną rolę odgrywają impresjonistyczne opisy przyrody oraz ukazanie jej ogromnego wpływu na życie człowieka. Wielość i różnorodność opisu życia wiejskiego w „Chłopach” pozwala nazwać dzieło Reymonta jako epopeję.

Epopeja to duży poetycki utwór o charakterze epickim opisujący czyny bohaterskie na historycznym tle. Właściwą jej nazwą jest epos. Epopeja to zarazem dzieło literackie przedstawiające dzieje narodu w przełomowym dla niego momencie. Z pewnością powieść „Chłopi” spełnia warunki tej definicji. Mimo, iż nie jest to utwór pisany wierszem i nie występują w nim charakterystyczne dla eposu elementy, takie jak inwokacja, „Chłopi” spełniają szereg założeń epopei i są bez wątpienia utworem, w którym obecna jest liryzacja epiki, szczególnie w opisach impresjonistycznych.

Wiele argumentów przemawiających za tym, powieść Reymonta jest epopeją, wynika z kunsztu i wiedzy samego autora. Reymont, jako syn wiejskiego organisty, posiadał pełną znajomość środowiska, które przedstawił w swoim utworze. Dzięki jego pochodzeniu udało mu się pokazać możliwie bezstronnie i obiektywnie życie na wsi, tak że człowiek nie znający realiów wsi może wyrobić sobie własny światopogląd na ten temat.

Narracja „Chłopów” cechuje się wielopłaszczyznowością widzenia postaci i sytuacji. Losy głównych bohaterów są ukazane na szerokim tle obyczajowym. Inną cechą epopei, którą można znaleźć w utworze Reymonta, jest ukazanie tła historycznego. Ukazana jest sytuacja po Powstaniu Styczniowym, rusyfikacja, świadomość narodowowyzwoleńcza chłopów i ich stosunki z dworem.

Powieść-epopeja powinna również wykazywać bezpośrednie podobieństwa do eposu. Epos posiadał wiele właściwych sobie elementów, takich jak inwokację, porównania homeryckie, realizm szczegółu, retardacje, sceny batalistyczne, obiektywizm narratora i występowanie heroicznych postaci. W gruncie rzeczy niemal wszystkie te cechy można odnaleźć w powieści Reymonta.

Jest tu widoczny zarówno realizm szczegółu (opis żniw, jarmarku, pracy na polu) jaki i retardacja, czyli zabieg polegający na wstrzymaniu akcji, przez co zwiększa się napięcie i czas oczekiwania na następne wydarzenie. Autor dokonuje też mitologizacji - upodabnia nieco bohaterów i ich dzieje do mitu. Natomiast doskonałą sceną batalistyczną jest wystylizowany na homerycki obraz bój o las.

Realistycznie przedstawione życie na wsi pełne jest opisów przyrody i wszystkiego z nią związanym. Ukazana jest zmienność pór roku i ich wpływ na życie człowieka. Podobnie widoczna jest nadzwyczajna dbałość o szczegóły przy opisach żniw, wykopków, obyczajów, obrzędów, tradycji, i świąt.

Dlatego też utwór „Chłopi” przedstawia w detaliczny sposób życie społeczności wiejskiej i spełnia szereg elementów eposu. Może być zatem nazwanym polską epopeją życia wiejskiego.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

„Chłopi” Reymonta jako epopeja wsi.

"Chłopi" spełniają wiele cech gatunku literackiego, jakim jest epopeja. Są utworem realistycznym, panoramicznym obrazem wsi na przełomie wieków. Bohaterem zbiorowym jest chłopska społeczność ukazana na szerokim tle obyczajowym, w...

Język polski

Udowodnij, że "Pan Tadeusz" jest romantyczną epopeją narodową.

Epopeja, czyli epos, jest jednym z głównych gatunków epiki. Dominowała ona wśród gatunków epickich aż do powstania powieści. Jest to zazwyczaj jeden, wybrany utwór w literaturze danego narodu, pisany wierszem i ukazujący realistyczny obra...

Język polski

Obraz wsi w literaturze polskiej od Romantyzmu do Współczesności.

Tekst nie jest szczytem operowania słowem ale nadaje się on na baze do pisania własnej matury ustnej. Chyba. ;]

PLAN PRACY:
Przedstaw różne obrazy wsi w wybranych przykładach literackich od romantyzmu do współczesności