Ludzie Renesansu.

Ludzie renesansu

Mikołaj Sęp-Szarzyński

Życie ludzkie pojmował poeta jako ustawiczny bój, ciągłą walkę ducha z szatanem. Sonet "O nietrwałości miłości rzeczy świata tego" - człowiek zmuszony jest przeżywać wciąż dramatyczny konflikt, ponieważ tkwią w nim sprzeczne uczucia, a mianowicie "z żywiołów utworzone ciało (...) zawodzi duszę, której wszystko mało". Ciało pojmowane jest zgodnie ze średniowiecznymi poglądami jako "siedlisko grzechu, pragnie miłości rzeczy świata tego", a więc bogactwa, władzy, sławy i rozkoszy. Natomiast tęsknoty duszy są trudne do zaspokojenia, ponieważ celem jej pragnień jest wieczna i prawa piękność, czyli Bóg i zjednoczenie się z nim. Autor przedstawia wewnętrzne zmagania, walkę sprzecznych dążeń, wchodząc w ten sposób w obręb tematyki filozoficznej.

Cechy poezji Sępa-Szarzyńskiego:
+ nie ma w niej pochwały świata;
+ Bóg to jedyny cel miłości;
+ występuje duży dystans między Bogiem a człowiekiem;
+ nieufność wobec świata i ludzi;
+ świat jest domeną szatana.

Mikołaj Sęp Szarzyński jako poeta z pogranicza renesansu i baroku, według dat należący do renesansu, ale tematycznie do baroku, zrywa z renesansową wizją świata jako ładu i harmonii, uważając że jest on ciągłą walką o byt.

Mikołaj Rej
Mówi się o nim jako o ojcu j. polskiego, autor słów "Polacy nie gęsi i swój język mają". Jego dzieła tworzą podwaliny lit. polskiej, nie jest poetą humanistycznym, był samoukiem. Porzucił szkołę w Krakowie, pisał dużo i szybko - stąd jego sposób pisania można określić jako niezbyt wypielęgnowany.
( "Żywot człowieka poczciwego", "Rozprawa między trzema osobami, Panem, Wójtem a Plebanem" - dialog; "Żywot Józefa" - misterium; "Kupiec" - moralitet; Figliki - zbiór fraszek "Zwierzyniec")

Szymon Szymonowic
Nnajmłodszy renesansowy pisarz, związany z dworem Jana Zamoyskiego- współtworzył Akademię Zamoyską, twórca staropolskiej sielanki w naszej lit. ( "Żeńcy")

Jan Kochanowski
Nnajwybitniejszy twórca epoki, wykształcony, dbał o styl, artyzm języka, wszechstronność wiedzy. Studiował w Krakowie, królewcu, Padwie. Znał j. obce, literaturę i fil. starożytną, dzieła Erazma z Rotterdamu. Nawiązania do antyku, gatunki: pieśni, fraszki, dramat według reguł klasycznych, elegia. Przetłumaczył psalmy Starego Testamentu- tzw. Psałterz Dawidów. Uznawał świat jako wielką harmonię, znajdował wielkie wartości natury i wsi, wielbił człowieka.

Andrzej Frycz Modrzejewski
Ppodjął jako temat i rozpropagował pojęcie demokracji - pierwszy w tej skali w Europie. Stworzył on wizję sprawiedliwego, zreformowanego państwa, analizując wazne dziedziny życia społecznego - jego myśl stała się wzorem póżniejszych reform i myślicieli.( Traktat "O poprawie Rzeczypospolitej")

ks. Piotr Skarga
Symbol polskiej kultury, napisał "Kazania sejmowe" - przepełnione emocją, wyrażające troskę o losy ojczyzny (- publicystyka religijna). Postulował o przedłożenie myśli o ojczyźnie nad egoizm i prywatę.

Stanisław Orzechowski
Należy do najwybitniejszych publicystów epoki, popularny wśród szlachty, przeciwnik A. Frycza Modrzejewskiego. Postulował przeciw reformom. ("Mowa o prawie bezżeństwa")

Mikołaj Kopernik (1473-1543) wybitny polski astronom, matematyk, lekarz, prawnik, tłumacz poezji włoskiej i ekonomista, pochodził z rodziny wywodzącej się z mieszczan krakowskich. Urodzony w Toruniu studiował w Krakowie (1491-95), natępnie w Bolonii, Padwie i Ferrarze, gdzie w 1503 doktoryzował się z prawa kanonicznego. Po powrocie do Polski zamieszkał w Lidzbarku Warmińskim jako lekarz i sekretarz swojego wuja, Łukasza Watzenrode, biskupa warmińskiego.
W 1510 został kanonikiem warmińskim i zamieszkał we Fromborku, prowadził tam obserwacje astronomiczne i pisał swe główne dzieło. W czasie wojny polsko-krzyżackiej był zaangażowany w obronę Olsztyna (1520-1521). W latach 1517-1526 publikował prace o reformie moneternej, sformułował w nich prawo wypierania lepszego pieniądza przez gorszy (nazywane prawem Greshama-Kopernika).
Kopernik jako pierwszy w czasach nowożytnych opracował heliocentryczny model Układu Słonecznego (heliocentryczna teoria), model ten oparty był na trzech założeniach: planety biegną po torach kolistych dookoła Słońca, Ziemia jest jedną z planet oraz Ziemia obraca się wokół własnej osi. Heliocentryczny model Kopernika opublikownany drukiem w dziele De revolutionibus orbium coelestium (O obrotach ciał niebieskiech) w Norymberdze w roku jego śmierci, opracowany był ok. 20 lat wcześniej i pojawiał się w odpisach rękopisów lub skrótach już przed 1543.
Teoria Kopernika stała się podstawą rozwoju nauk ścisłych w okresie renesansu jej zwolennikami byli m.in. J. Kepler i Galileusz, jej idee w dziedzinie kosmologii rozszerzyli Thomas Digges (w Anglii) i Giordano Bruno (we Włoszech).
Pomimo że dzieło Kopernika było dedykowane papieżowi Pawłowi III, zwolennicy idei Kopernikańskich popadali w konflikty z Kościołem, a samo dzieło w 1616 znalazło się na indeksie ksiąg zakazanych, skąd zostało usunięte w 1828. Doświadczalne potwierdzenie ruchu orbitalnego Ziemi uzyskano dopiero w latach 20. XVIII w., po odkryciu przez J. Bradleya aberracji astronomicznej.



Włoscy prekursorzy renesansu:

Boccacio Kolumb Krzysztof, Cristoforo Colombo, Cristóbal Colón (1451-1506), włoski żeglarz, podróżnik, znany jako odkrywca Ameryki. W latach 1492-1493 (będąc w służbie króla Hiszpanii) zorganizował pierwszą wyprawę w poszukiwaniu nowej, krótszej drogi morskiej do Indii. Wypłynął 3 VIII z Palos. 12 X statki Kolumba: Santa Maria, Nińa i Pinta dopłynęły do wyspy, którą uznano za część Indii i nazwano San Salvador (obecnie Watling, w archipelagu Bahama). Następnie odkrył Kubę i Haiti.
We wrześniu 1493 Kolumb wyruszył z Kadyksu z drugą, znacznie liczniejszą wyprawą, podczas której odkryto m.in. Małe Antyle, Puerto Rico, Jamajkę, Dominikę (trwała do 1496). Podczas trzeciej wyprawy (1498-1500) Kolumb odkrył wyspę Trynidad i wybrzeża Wenezueli, podczas czwartej zaś (1502-1504) opłynął półwysep Jukatan i dotarł do Przesmyku Panamskiego.
Oszukany przez swoich protektorów i schorowany zmarł w zapomnieniu i biedzie, przekonany do końca życia, że dotarł do Azji Wschodniej. Jego imieniem nazwano m.in.: republikę południowoamerykańską Kolumbię (do której nigdy nie dotarł), prowincję w Kanadzie Kolumbię Brytyjską, rzekę Kolumbię w USA.
Listy i dzienniki podróży Kolumba opublikowano jako Raccolta di documenti e studi pubblicati dalla Reale Commissione Colombiana (tom 1-15, 1892-1894), a ich fragmenty w Pismach (wydanie polskie 1970).

Ukształtował nowelę, wręcz twórca nowożytnej nowelistyki. Zasłynął jako autor „Dekameronu” - zbiór 100 nowel, opowiadanych przez 10 dni. Motyw sokoła - nowela: „Sokół”

Dante Alighieri
Autor słynnej Boskiej Komedii

Francisco Petrarka
Zasłynął cyklem „Sonety do Laury” - wspaniałe dzieło poświęcone miłości. Był miłośnikiem starożytności, „Sonety” są zaś głównie analizą przeżywanego uczucia.


Przedstawiciele renesansu francuskiego:

Francois Rebelais - napisał powieść "Gargantua i Patagruel" - obraz szesnastowiecznej Francji, ukazany jednak w niepowtażalnej poetyce śmiechu, rubasznego, dosadnego humoru. Tyt. postacie to olbrzymy. Powieść jest satyrą - potępiona przez tych , których wyśmiewa ( też gat. lit. i instytucje). Jego hasło -"Czyń co chcesz".

Michał Montaigne - twórca eseju jako gatunku lit. od Prób - cykl esejów - „próba mówienia we własnym imieniu”. Zapisywał własne subiektywne przemyślenia, włączał w nie dygresje, cytaty

Pierre Ronsard - "książe poetów francuskich" - posiadał wielki talent i wykształcenie, pisał ody, sonety, hymny , a nawet epopeję "Francjadę" - wzorowaną na strożytnych. Propagował postawę patriotyzmu, był współzałożycielem poetyckiej gr. "Plejada" - propag. twórczość w j. ojczystym.


Twórczość Szekspira
William Szekspir tworzył w Anglii w II poł. XVI w. Jego sztuki - klasyka teatru. Szekspir rozpatruje i ukazuje sprawy ludzkie, dotyczące człowieka zawsze, bez względu na epokę, hist., obyczaje. Motywem postępowania bohaterów są wielkie namiętności: miłość, nienawiść, zazdrość, chciwość. Tematem analiz bywa zło, zemsta. Porusza pojęcia ponadczasowe.
Szekspir zaprezentował i poddał analizie jednostkę ludzką tak, że jego lit. wykładnia jest wciąż żywa i frapująca odbiorcę.
· Szekspir łamie dotychczasowe wyznaczniki dramatu, zmienia zasadę kompozycji i po raz pierwszy koncentruje się na głębi człowieka, nie tylko na jego czynach.
Następuje złamanie tradycyjnej reguły trzech jedności. Akcja rozgrywa się w kilku miejscach: na zamku, na leśnej polanie, na polu bitwy. Nie ma również jedności czasu. Także akcja przestaje być już jednowątkowa, sięga bowiem do tematu walki dobra ze złem, walki o władzę (tematyka polityczna), głębi duchowej postaci i jej rozterek wewnętrznych (psychologizm) itp.

· Wprowadza trwale do dramatu sceny zbiorowe (zasady starożytnego dramatu dopuszczały występowanie co najwyżej trzech osób jednocześnie). Przykładem tego może być uczta na zamku.

· Rezygnuje także z zasady decorum, czyli odpowiedniego stylu do odpowiedniego gatunku. Tragedia jako gatunek wysoki nie dopuszczała udziału np. postaci z ludu, wprowadzających wątek komedii lub farsy. Szekspir łamie tę zasadę, przeplatając wątki poważne z komediowymi.

· Nową cechą jest także zmienność charakteru postaci. W dramacie antycznym taka przemiana postaci nigdy nie następowała - postacie były reprezentantami danego typu przez cały czas trwania sztuki. Tymczasem tu uwaga koncentruje się na jego przemianie, ukazaniu jego przeżyć wewnętrznych. Doskonałym przykładem takiej metamorfozy jest sam Makbet - początkowo łagodny, później ambicja w nim narasta, by doprowadzić do tragicznego końca. Po raz pierwszy w dramacie pojawia się tak głęboki psychologizm.

· Pojawiają się też inne, nowe elementy. Dużą i ważką rolę odgrywa świat fantastyczny, wprowadzony przez Szekspir. Także ważna jest sceneria, wprowadzająca odpowiedni nastrój.

· Nowa jest też koncepcja losu ludzkiego. Tak jak Antygoną kierowało Fatum, siła znacznie od niej większa i pozostająca poza możliwością jakiegokolwiek wpływu, tak Makbet sam staje się odpowiedzialny za swoje życie. Po raz pierwszy pojawia się więc hasło "Człowiek kowalem swego losu".

Najsłynniejsze dzieła:
2 „Romeo i Julia” - to tragedia ukazująca piękną, czystą miłość, niezależną od realiów( waśni rodów), lecz pokonaną przez świat
3 „Makbet” - jest analizą zła, zbrodni, która wyzwala złe moce, walki o władzę, ambicji, a także strachu.
4 „Otello” - to dramatyczne zobrazowanie uczucia jakim jest zazdrość i do czego może doprowadzić
5 „Hamlet” - porusza ogromną ilość problemów, wystarczy zauważyć, iż przepaść między myślą, mówieniem, a działaniem jest często spotykaną postawą
6 Sztuki hist np. „Edward II”, „Ryszard III” - ukazuje definicję władzy
7 „Poskromienie złośnicy” - odsłania kulisy walki małżonków, wkracza w sfery rodzinne
8
Napisał też cykl 154 sonetów - pełne refleksji fil. Tematy to : czas, przemijanie, wciąż odradzające się życie ( utrzymane w barokowej poetyce - potw. Ze być może jest twórcą przełomu epok). Sonet szekspirowski ma trzy czterowiersze, a na końcu dwuwers - pointę.

Rafael, właściwie Raffaello Santi (1483-1520), włoski malarz i architekt. Czołowy przedstawiciel dojrzałego renesansu zarówno w malarstwie, jak i w architekturze. Urodzony w Urbino, do 1502 uczył się malarstwa w Perugii u P. Perugina, pod koniec 1504 przeniósł się do Florencji - tam poznał dzieła L. da Vinci, które wywarły na niego olbrzymi wpływ.
W 1508 osiedlił się w Rzymie, gdzie za pośrednictwem D. Bramantego otrzymał od papieża Juliusza II zlecenie udekorowania freskami apartamentów reprezentacyjnych, tzw. stanz, z których pierwszą ukończył w 1511. Za pontyfikatu kolejnego papieża Leona X (od 1513) objął kierownictwo budowy kościoła Św. Piotra i sprawował je od 1515 do 1520. Jednocześnie mianowano go też konserwatorem zabytków starożytnych.
Rafael doskonalił swój warsztat malarski tworząc słynne Madonny (1500-1504). 1514-1516 sporządził siedem kartonów-wzorów do arrasów watykańskich przeznaczonych do zawieszenia w dolnej strefie kaplicy Sykstyńskiej.
Kolejnym zadaniem malarskim była dekoracja loggii watykańskich w krużgankach 2. piętra wykonana na zlecenie Leona X w latach 1517-1519 - obejmowała ona 52 epizody biblijne w 13 przęsłach oraz słynne groteski. Mecenasem Rafaela był obok papieża bankier A. Chigi, dla którego artysta zaprojektował kaplicę przy rzymskim kościele Santa Maria del Popolo (od 1512).
Inne prace architektoniczne to: kościół San Eligio degli Orefici w Rzymie (ok. 1509-1520) i również rzymski Palazzo Bresciano Costa (ok. 1515, zburzony) oraz Palazzo Pandolfini we Florencji (ok. 1517). W malarskiej twórczości sztalugowej Rafaela dominowała tematyka religijna i portret.
Artysta dążył do stworzenia idealnego typu postaci kobiecej, posługiwał się też analizą psychologiczną, podkreślał indywidualne cechy modeli. Obrazy powstałe w Rzymie odznaczają się ciepłym i harmonijnym kolorytem, co stanowi efekt wpływu S. del Piombo.

Za szczytowe dzieło Rafaela uchodzi Madonna Sykstyńska (ok. 1513), przeznaczona do kościoła Św. Sykstusa w Piacenzie oraz Madonna della Sedia (1516). Inne ważne obrazy to: Zaślubiny Marii (1504), Madonna ze szczygłem (1505), Madonna del Granduca (ok. 1505), Piękna ogrodniczka (1507), Złożenie do grobu (1507). Portrety: La Fornarina (1515), Baldassare Castiglione (1516), Leon X z kardynałami (ok. 1518).
Rafael w swojej pełnej harmonii sztuce po mistrzowsku godził chrześcijański światopogląd ze starożytnymi ideałami estetycznymi, czemu służyła zarówno doskonałość kompozycyjna, jak i nastrój powagi oraz klasyczne piękno jego dzieł.
Wpływ Rafaela na sztukę następnych wieków był olbrzymi - szczególnie tam, gdzie realizowano koncepcje idealizujące i formułowano podstawy akademizmu.

Dodaj swoją odpowiedź
Język angielski

Historia POMOCY musze wiedzieć: -Co to renesans -Daty wiek -wielcy ludzie renesansu i ich dzieła -myśl renesansu -co to jest humanizm klasa 5 Dziękuje daje Naj na jutro!!!!!!

Historia POMOCY musze wiedzieć: -Co to renesans -Daty wiek -wielcy ludzie renesansu i ich dzieła -myśl renesansu -co to jest humanizm klasa 5 Dziękuje daje Naj na jutro!!!!!!...

Język angielski

wyjaśni jakie znaczenia dla ludzie renesansu miały słowa rzymskiego pisarza Terancjusza :CZŁOWIEK JESTEM I NIC CO LUDZKIE NIE JEST MI OBCE. Plis na jutro

wyjaśni jakie znaczenia dla ludzie renesansu miały słowa rzymskiego pisarza Terancjusza :CZŁOWIEK JESTEM I NIC CO LUDZKIE NIE JEST MI OBCE. Plis na jutro...

Język polski

Pomozecie zrobic rozbiór gramatyczny zdania : Ludzie renesansu cieszyli sie życiem DAJE NAJ ZA ODPOWIEDZ !!!!

Pomozecie zrobic rozbiór gramatyczny zdania : Ludzie renesansu cieszyli sie życiem DAJE NAJ ZA ODPOWIEDZ !!!!...

Język angielski

Sławni ludzie renesansu

Sławni ludzie renesansu...

Język angielski

Jacy byli ludzie renesansu. Proszę powieccie.

Jacy byli ludzie renesansu. Proszę powieccie....