Biznes plan stacji paliw LPG
Stacja paliw LPG i myjnia
I. Streszczenie kierownicze
II. Charakterystyka firmy
1. Podstawowe dane
2. Forma organizacyjno – prawna i stan własnościowy podmiotu
3. Geneza projektu, charakter przedsiębiorstwa
4. Ocena otoczenia, w którym przedsiębiorstwo będzie funkcjonować
5. Podstawowy zakres działalności
6. Branża podstawowa
7. Zatrudnienie – pracownicy
8. Opis majątku przedsiębiorstwa
9. Przedsiębiorstwa współpracujące, kooperanci
III. Strategia bazowa
1. Misja
2. Wizja
3. Cele
4. Sposoby realizacji
5. System wartości
IV. Produkt i usługa
1. Charakterystyka oferty
2. Charakterystyka konkurencji
3. Określenie przewagi konkurencyjnej
4. Ochrona prawna produktów
V. Rynek i marketing
1. Charakterystyka rynku
2. Charakterystyka produktu
3. Charakterystyka klientów
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego wg 5 sił Portera
5. Plan marketingowy
6. Budżet działań marketingowych
7. Plan sprzedaży
VI. Zasoby kadrowe i system zarządzania
1. Zasoby ludzkie
2. Kadra zarządzająca
3. System naboru
4. Polityka firmy wobec szkoleń.
5. Funkcje i podział odpowiedzialności
VII. Technika, technologie i logistyka
1. Świadczenie usług i logistyka
2. Zestawienie kosztów działalności
VIII. Inwestycje i kapitały
1. Nakłady i koszty uruchomienia działalności
IX. Część finansowa
1. Założenia
2. Rachunek wyników
3. Bilans
4. Rachunek przepływów pieniężnych
5. Analiza progu rentowności z analizą wrażliwości
6. Analiza wskaźnikowa
I. Streszczenie kierownicze
• Cel Biznes Planu stacji gazowej i myjni GAZCO
Biznes plan powstał dla stacji gazowej GAZCO i myjni, które mają powstać w 2004 roku w Katowicach przy ul Górniczej. Bezpośrednim celem powstania biznes planu jest jasność celów, jakie zamierzamy osiągnąć prowadząc taką działalność oraz możliwość łatwego sprawdzenia czy nasza działalność rozwija się w odpowiednim kierunku.
• Główne założenia i dane
Stacja gazowa jest przedsięwzięciem Józefa K. i Krzysztofa R, którzy zawarli spółkę jawną i postanowili postawić stację gazową. Według założeń biznes planu przedsięwzięcie ma być finansowane ze środków własnych właścicieli – jest to kwota w wysokości 420000 złotych.
Według prognoz przedsięwzięcie zacznie przynosić na trwałe zyski już w roku 2004, a rentowność sprzedaży dla całego roku 2004 wyniesie 5,32%. W latach następnych wraz z ustabilizowaniem się sprzedaży rentowność będzie rosła a w 2006 roku wyniesie prawie 10%, co pozwoli na dokonanie przez właściciela wypłat z zysku.
Prawidłowość założeń finansowych prezentuje część finansowa biznes planu, w której dokonano ich analizy.
Poza inwestycjami na początku działalności biznes plan zakłada jedynie inwestycje odtworzeniowe finansowane z zysku.
Na stacji zatrudnionych zostanie 5 osób, 2 przy dystrybutorach, 2 pracowników myjni oraz sprzątaczka. Pensja brutto pracowników myjni i stacji wynosi średnio 1000,00zł na miesiąc (ok. 700,00zł netto), natomiast sprzątaczki 800,00zł, (co stanowi ok. 600,00zł netto).
• Działalność stacji paliw gazowych i myjni
Stacja paliw otwarta będzie od godziny 0:00 do 24:00 natomiast myjnia od 7:00 do 20:00 (każdy dzień tygodnia).
Stacja będzie oferowała gaz LPG i usługi mycia samochodu, od konkurencji wyróżniać ją będzie wygląd zachęcający do korzystania oraz indywidualne podejście do klienta i sympatyczna atmosfera.
II. Charakterystyka firmy
1. Podstawowe dane
Nazwa: Stacja paliw gazowych „GAZCO” i myjnia ręczna
Siedzibą jest teren należący niegdyś do spółdzielni, który został wykupiony przez dwuosobową spółkę jawną.
Adres: 40-019 Katowice, ul. Górnicza 4
Godziny otwarcia: Stacja 0:00 do 24:00 każdy dzień tygodnia
Myjnia 7:00 do 20:00 każdy dzień tygodnia
Kapitał założycielski: 420 000zł
Data rozpoczęcia działalności: 2004-01-01
Pozwolenia:
Zezwolenie na wybudowanie stacji i myjni - Urząd Miasta, Wydział Urbanistyki i Architektury i Nadzoru Budowlanego
Wniosek na budowę, na użytkowanie gruntu- Wydział Geodezji i Gospodarki Gruntami
Komenda Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej- przedstawienie projektu wstępnej lokalizacji
Pozwolenie na budowę- Okręgowy Urząd Górniczy (ze względu na teren przy kopalni i szkody górnicze)
Podczas budowy- Okręgowa Inspekcja Pracy
Zezwolenie na podłączenie instalacji elektrycznej- Zakład Energetyczny
Dozór Techniczny- zezwolenie na osprzęt (zbiorniki ciśnieniowe)
Urząd Miar i Wag- legalizacja dystrybutorów (powtarzana co rok)
Wydział Ulic i Mostów
Telekomunikacja- podłączenia telefoniczne
Urząd Ochrony Środowiska
2. Forma organizacyjno-prawna i stan własnościowy podmiotu
Stacja i myjnia prowadzą działalność na zasadzie zgłoszenia działalności spółki jawnej, której właścicielem jest Józef K. i Krzysztof R.
Kapitał: założycielski wniesiony w formie pieniężnej w wysokości 420 000zł.
3. Geneza projektu, charakter przedsiębiorstwa
Cały projekt przedsięwzięcia i powstania stacji gazowej oraz myjni GAZCO opiera się na szczegółowym zbadaniu rynku naszego kraju. Zapotrzebowanie na stacje gazowe jest bardzo duże i nadal rośnie, ponieważ wzrasta ilość samochodów napędzanych paliwem płynnym LPG, szczególnie, że koszty założenia takiej instalacji w samochodzie zwracają dość szybko – wynika to z ponad dwukrotnie niższej ceny gazu od benzyny. Natomiast jeśli chodzi o myjnię wynika to ze zmiany nastawienia społeczeństwa, zmiany przyzwyczajeń i także wzrostu korzystania właścicieli samochodów z myjni.
Aby zrealizować ten projekt dwóch znajomych Józef K. i Krzysztof R zakłada spółkę jawną, wykupują grunt od spółdzielni za kapitał własny i stawiają tam odpowiedniej wielkości budynki, dystrybutory, zbiorniki na gaz itp. Budową i wykańczaniem zajmą się niezależne firmy mające siedzibę w rejonie (Górny Śląsk i okolice). Niektóre narzędzia oraz niezbędne elementy służące do wyposażenia budynków, zostaną sprowadzone zza granicy, ze względu na gorszą jakość polskiego produktu lub też ze względu na jego brak.
Na miesiąc przed otwarciem naszej stacji, rozpocznie się umiarkowana kampania reklamowa zachęcająca klientów do odwiedzenia, która w miarę zbliżania się do momentu otwarcia, będzie stopniowo wzrastać. Równocześnie zaczną się poszukiwania kadry pracowniczej.
Produktem będzie gaz płynny LPG oraz będziemy oferować usługę mycia samochodów wraz z woskowaniem, polerowaniem itp.
Przychód będzie wpływał ze sprzedaży gazu oraz z usługi mycia samochodów.
Cena gazu będzie porównywalna z innymi stacjami gazowymi. Natomiast myjnia będzie dosyć tania, ponieważ jest to nie duża myjnia ręczna, będzie jednak przez to bardziej konkurencyjna.
4. Ocena otoczenia, w którym przedsiębiorstwo będzie funkcjonować
a. Otoczenie mikroekonomiczne (konkurencyjne)
Konkurenci istniejący i potencjalni
W centrum Katowic prowadzi działalność kilkunastu potencjalnych konkurentów. Ze względu na kryterium bliskości najpoważniejszymi konkurentami dla „GAZCO” i myjni są SHELL, BP, myjnia CLEEN
SHELL – duża stacja paliwowa o znanej marce i wyrobionej renomie; jej zaletą jest różnorodność produktów oferowanych w sklepie na terenie stacji, duża ilość miejsca, parking dostępny dla klientów. Stacja w celu zdobycia stałej klienteli proponuje zbieranie tzw. punktów SMART (kupno paliwa i produktów ze sklepu), za które z dostępnego katalogu można wybrać nagrody. Na terenie stacji znajduje się również automatyczna myjnia samochodowa. Ceny tej usługi i towarów są jednak dość wysokie.
BP – również duża stacja paliwowa o znanej marce; na terenie stacji znajduje się sklep z dodatkowym barem, gdzie można się zaopatrzyć w ciepłe przekąski i napoje oraz automatyczna myjnia samochodowa; dostępny parking dla klientów. Stacja również wydaje specjalne punkty BP, za które można nabyć różne produkty ze sklepu lub katalogu BP.
CLEEN – myjnia samochodowa, ręczna, niewielka, z jednym stanowiskiem obsługi, obsługiwanym przez 2 pracowników, teren niewielki, pomieszczenie nie zachęca do korzystania z usług.
Klienci
Dużą grupę klientów stanową pracownicy kopalni, gdyż stacja i myjnia znajdują się w niewielkiej odległości od terenu kopalni. Stacja znajduje się na trasie przejazdu dużej liczby ciężarówek i samochodów dostawczych, więc kierowcy tych pojazdów są częstymi klientami GAZCO. Myjnia przyciąga klientów atrakcyjnymi, konkurencyjnymi cenami za usługi, dokładnością, szybkością obsługi oraz ciekawym wyglądem. W niewielkiej odległości od myjni znajduje się duży biurowiec, jego pracownicy stanowią dużą grupę klientów.
Dostawcy
PetroGaz Jaworzno
KrakGaz Kraków (dostawy 2* w tygodniu ok. 6000 litrów)
Dostawy chemii samochodowej – dostawca z Legnicy (1* w miesiącu)
b. Otoczenie makroekonomiczne
o Otoczenie demograficzno – społeczne
Zwiększa się liczba dużych biurowców i ludzi korzystających z usług myjni. Stacja znajduje się w korzystnym miejscu, przejeżdża obok niej coraz więcej samochodów.
o Otoczenie prawno – polityczne
Do prowadzenia działalności gospodarczej potrzebne są zezwolenia udzielane przez Urząd Miasta Katowice, Okręgowy Urząd Górniczy, Urząd Ochrony Środowiska.
5. Podstawowy zakres działalności
Stacja i myjnia prowadzi działalność w zakresie usług:
• Sprzedaż gazu typu LPG
• Kompleksowe mycie aut
• Mycie silnika
• Polerowanie
• Pastowanie
• Pranie tapicerki
6. Branża podstawowa
Jest to sprzedaż detaliczna paliwa typu gaz LPG ( PKD) oraz ręczne mycie samochodów ( PKD)
7. Zatrudnienie – pracownicy:
W firmie zatrudnionych jest:
2 pracowników mających uprawnienia do napełniania zbiorników transportowych gazem LPG (wystawiane przez Okręgowy Inspektorat Kolejowego Dozoru Technicznego na okres 5 lat)
2 pracowników zatrudnionych do pracy na 4 stanowiskach myjni
1 sprzątaczka
7. Opis majątku przedsiębiorstwa
• Majątek trwały
a) Majątek rzeczowy
Teren o powierzchni 1000m2
3 dystrybutory (każdy mieści 4850 litrów gazu) i pomieszczenie dla pracowników 8 m2
hala o powierzchni 220 m2 , w środku znajdują się 4 stanowiska obsługujące oraz pomieszczenie socjalne 14 m2, pomieszczenie sanitarne 8 m2 , pomieszczenie gospodarcze 2,5 m2 , magazyn 20 m2 , poczekalnia i biuro 10 m2 , toaleta 1,5 m2
wyposażenie w postaci kas fiskalnych, stołu, krzeseł, półek, telefonu, ekspresu do kawy, filiżanek itp.
Samochód marki VW Polo należący do właścicieli Józefa K. i Krzysztofa R.
• Kapitały
a) Kapitały własne:
kapitał założycielski – 420 000zł
8. Przedsiębiorstwa współpracujące, kooperanci
• PetroGaz Jaworzno
• KrakGaz Kraków
• Dostawca chemii samochodowej z Legnicy
III. Strategia bazowa
1. Misja
Maksymalne zadowolenie klienta podczas obsługi, zarówno na stacji jak i myjni oraz wysokiej jakości produkty sprawiają, że klient decyduje się na ponowne skorzystanie z naszych usług w najbliższym czasie.
2. Wizja
Każdy użytkownik samochodu naszym klientem.
3. Cele:
Cele strategiczne:
Uformowanie w klientach lojalności wobec GAZCO i myjni (realizacja 3-4 lata)
Promocja (realizacja 3 lata)
Osiągnięcie sprzedaży pokrywającej koszty działalności oraz zapewniającą nadwyżkę kasową w wysokości min.10% w ciągu 3 lat
Cele taktyczne:
Budowanie wzajemnego szacunku i odpowiedzialności za powadzoną działalność gospodarczą między wspólnikami a pracownikami w ciągu pół roku od chwili zatrudnienia
Wyszkolenie pracowników w szczególności poprzez nacisk na bezpośredni związek z jakością świadczonych usług w ciągu pół roku od zatrudnienia
Cele operacyjne:
Dostosowanie się do zmieniających się wymagań klientów w odniesieniu do oferowanych usług, analiza co kwartał
Zdobycie kompetentnych dostawców, którzy będą lojalnie i rzetelnie współpracować z GAZCO i myjnią, rok od rozpoczęcia działalności
Wynegocjowanie upustów u dostawców nie dalej niż pół roku po rozpoczęciu działalności
Cele finalne:
Zredukowanie kosztów wynikających z niezadowalającej jakości dostarczanych usług o połowę w ciągu pierwszego roku działalności
Osiągnięcie sprzedaży pokrywającej koszty działalności w ciągu roku od rozpoczęcia działalności
Osiągnięcie sprzedaży porównywalnej z konkurencją w ciągu 2 lat
Cele pośrednie:
Poszerzenie działalności o innego rodzaju produkty i usługi, zasugerowane przez klientów po trzech latach od rozpoczęcia działalności
Zmiana dostawców na podstawie ich zdolności do dostarczania produktów zgodnie z wymogami w ciągu pół roku od rozpoczęcia działalności
Cele rynkowe:
Zdobycie 10% udziałów w rynku na terenie Katowic w ciągu roku.
4. Sposób realizacji
Uformowanie w klientach lojalności wobec GAZCO i myjni, budowanie wzajemnego szacunku i odpowiedzialności za powadzoną działalność gospodarczą między wspólnikami a pracownikami, wyszkolenie pracowników w szczególności poprzez nacisk na bezpośredni związek z jakością świadczonych usług :
Zatrudnienie wykwalifikowanych i spełniających wymogi pracowników
Zorganizowanie szkoleń dla pracowników z zakresu jakości usług i indywidualnego podejścia do klienta
Zapewnienie fachowej obsługi
Promocja:
Zaprojektowanie i rozpowszechnienie plakatów, ulotek w celu rozszerzenia informacji o stacji i myjni u potencjalnych klientów (np. na terenie biurowców)
Przeprowadzenie wywiadów i ankiet wśród potencjalnych i stałych klientów w celu poprawy jakości oferowanych towarów i usług
Honorowanie stałych klientów (np. rabaty, karty promocyjne)
Zdobycie kompetentnych dostawców, którzy będą lojalnie i rzetelnie współpracować z GAZCO i myjnią, wynegocjowanie upustów u dostawców:
Wyeliminowanie ponoszonych kosztów związanych z opóźnieniami w dostawach i niedotrzymywaniem terminów przez dostawców
Znalezienie 2 lub 3 dostawców głównych wywiązujących się z zamówień i oferujących promocje oraz upusty cenowe
5. System wartości
Najważniejsze dla stacji GAZCO i myjni jest zadowolenie klientów z oferowanych produktów oraz profesjonalnej obsługi. Chce to osiągnąć poprzez sprzedaż wysokiej jakości paliwa, zapewnianie ciągłości i atrakcyjności usług. Pragną przyciągnąć rzeszę klientów wyglądem i fachową, rzetelną obsługą. Mają czuć się tam swobodnie, w poczuciu, że zostaną fachowo obsłużeni.
Równocześnie firma kładzie nacisk na uzyskanie maksymalnego dochodu z zainwestowanego kapitału, który pozwoli rozwinąć działalność.
IV. Produkt i usługa
1. Charakterystyka oferty:
Godziny otwarcia:
o Stacja 0:00 do 24:00 każdy dzień tygodnia
o Myjnia 7:00 do 20:00 każdy dzień tygodnia
Powierzchnia terenu zajmowanego wynosi 1000m2, znajdują się na niej dwa budynki. Pierwszy, o powierzchni 8 m2 stanowi pomieszczenie tylko dla pracowników, drugie o powierzchni 220 m2 jest obiektem stanowiącym teren myjni, gdzie zostały rozmieszczone pomieszczenia: socjalne 14 m2, sanitarne 8 m2, gospodarcze 2,5 m2, magazyn 20 m2, poczekalnia i biuro 10 m2, toaleta 1,5 m2.
Duży nacisk kładzie się na czystość i estetykę pomieszczeń. Przeważa kolorystyka beżów i zieleni ze stalowymi dodatkami. Różne elementy na stacji mają nieregularne kształty, jak np. krzywe okna, pofalowane parapety, kolorowe dodatki w kształcie figur geometrycznych na dystrybutorach itp. po to, aby zachęcić potencjalnych klientów do korzystania ze stacji.
Oferujemy produkty:
gaz płynny LPG
Oferujemy usługi na samochodowej myjni ręcznej:
Mycie zewnętrzne
Mycie zewnętrzne + wewnętrzne
Mycie samochodu małego – typu Seicento
Mycie zewnętrzne i wewnętrzne jw.
Mycie silnika
Mycie felg aluminiowych
Pastowanie
Woskowanie
Nabłyszczanie zewnętrzne
Nabłyszczanie wnętrza
Pranie tapicerki
2. Charakterystyka konkurencji
Tabela 1 Charakterystyka konkurencji
SHELL BP CLEEN
Godziny otwarcia O00 do 2400 O00 do 2400 700 do 1800
Powierzchnia Duża stacja Duża stacja niewielka
Miejsce parkingowe Parking na 6 samochodów Parking na 10 samochodów brak
Podejście do klienta Przyjacielski podejście do klienta Obojętność Obojętność
Dodatkowe atrakcje Punkty SMART Punkty BP brak
Wygląd Nowoczesna, w kolorach: żółtym, czerwonym i pomarańczowym. Nowoczesna w kolorach: zielonym i żóltym Jasno niebieska, zaniedbana, nie zachęca do korzystania z usług
Szerokość
Asortymentu Paliwa, gaz – Shell POWER Gas, automatyczna myjnia, sklep z artykułami spożywczymi, ale także z akcesoriami samochodowymi Paliwa, gaz – BP Gas, automatyczna myjnia, bar z ciepłymi przekąskami i napojami, sklep z artykułami spożywczymi, ale także z akcesoriami samochodowymi Ręczna myjnia z jednym stanowiskiem obsługi
Ceny wysokie Umiarkowanie wysokie Niedrogie usługi
Konkurencyjne stacje SHELL i BP oferują praktycznie identyczne produkty, jednak ceny SHELL’a znacznie przewyższają ceny pozostałych stacji. Klienci ściągani są w podobny sposób, a mianowicie poprzez dodatkowe atrakcje takie jak zbieranie punktów (za zakup paliwa czy innych produktów), za które klient może zakupić produkty w sklepie lub zamówić produkty z katalogu, a także przez nowoczesną i szybką obsługę oraz możliwość skorzystania z innych usług takich jak sprawdzenie ciśnienia w oponach czy też skorzystanie z odkurzacza. Obie stacje różni sposób podejścia do klienta, ponieważ na SHELL’u obsługa jest bardzo sympatyczna i nastawiona na to aby pomóc klientowi, natomiast na BP spotykamy się głównie z traktowaniem obojętnym, choć zdarzają się pozytywne wyjątki. Poza tym SHELL zachęca różnorodnością produktów oferowanych w sklepie, ale odstrasza wysoką ceną produktów oraz usług. Przewagą BP jest to, że oprócz sklepu i myjni posiada dodatkowy bar, gdzie można zaopatrzyć się w ciepłe przekąski i napoje.
Natomiast myjnia CLEEN jest niewielką myjnią ręczną z jednym stanowiskiem obsługi, nie zachęca do korzystania z niej ani obsługa ani pomieszczenie, mogą jednak zachęcić niskie ceny.
3. Określenie przewagi konkurencyjnej
Naszą przewagą w stosunku do naszych konkurentów będzie na pewno indywidualne podejście do klienta. Każdy klient będzie traktowany na stacji, czy myjni GAZCO jakby był najważniejszy, jest to możliwe dzięki temu, że nie jest to stacja duża a nasi pracownicy są specjalnie wyszkoleni z zakresu jakości usług i indywidualnego podejścia do klienta. Chcemy połączyć cechy dużych stacji, myjni takich jak np. BP i małych takich jak Cleen, będzie się to wiązało z tym, że klienci będą obsługiwani szybko i fachowo, natomiast atmosfera będzie przyjazna, co wiąże się z indywidualnym traktowaniem klienta. Z naszych obserwacji wynika także, że obsługa często pozostawia wiele do życzenia, na stacji GAZCO stawiamy tylko na wysoko wykwalifikowaną i odpowiednio wyszkoloną profesjonalną obsługę.
Ważnym elementem, który także będzie naszą przewagą będzie nie tuzinkowy wygląd stacji, która będzie zachęcała kolorowymi i nieregularnymi elementami takimi jak np. krzywe aczkolwiek funkcjonalne okna, pofalowane parapety, rynny, kolorowe dystrybutory itp. Oprócz indywidualnego podejścia, przyjaznej atmosfery i ciekawego wyglądu stacji zapewnimy klientom fachową obsługę i co najważniejsze wysokiej jakości usługę mycia samochodu oraz produkt – gaz LPG.
4. Ochrona prawna produktu
Wszystkie produkty sprzedawane na stacji GAZCO czy też stacjach konkurencyjnych są chronione prawem (zastrzeżone nazwy).
V. Rynek i marketing
1. Charakterystyka rynku
Stacja powstanie w centrum Katowic, przy jednej z głównych ulic. Rynek, na którym będzie działać stacja jest rynkiem bardzo chłonnym. Charakteryzuje się mało elastycznym, lecz ciągle wzrastającym popytem na usługi świadczone przez stacje paliwowe i gazowe, wynika to z ciągle wzrastającej liczby samochodów oraz w naszym przypadku coraz większej liczby samochodów na gaz. Stronę podażową reprezentuje wiele konkurujących między sobą stacji. Konkurenci mają podobną pod względem jakości i ceny ofertę produktową.
Główny rynek, który poddajemy analizie, zlokalizowany jest w centrum Katowic, a w szczególności w obrębie promienia o długości 3 km od skrzyżowania ulic Warszawskiej i Górniczej. W tym obszarze działa trzech konkurentów: stacje BP i SHELL oraz myjnia CLEEN. Głównymi ich klientami są kierowcy podróżujący trasą Roździeńskiego i Warszawską. Obecnie zwiększa się osób korzystających z usług myjni. Wielu ludzi zaczyna także zamieniać tradycyjne paliwo na zdecydowanie tańszy gaz. Na terenie Katowic znajduje się duża liczba stacji paliw oraz myjni, jednak rynek jest nadal nienasycony.
Wg. badań „Polskiej Izby Paliw płynnych” po polskich drogach jeździ 850 tysięcy samochodów zasilanych gazem płynnym. W roku ubiegłym ich liczba wzrosła o 150 tys. względem roku 2001. W roku 2002 do Polski sprowadzono średnio ok. 12 tys. instalacji gazowych na miesiąc. Sprzedaż gazu szybko rośnie; w ubiegłym roku 860 tys. ton LPG kupili użytkownicy pojazdów. Był to dziewięciokrotny wzrost względem roku 1990 i osiągnięto poziom 1,5 mln ton. Pod względem liczby samochodów napędzanych gazem płynnym Polska jest już na drugim miejscu w Europie - po Włoszech, gdzie aut zasilanych tym paliwem jest 1,4 mln. Na terenie Polski funkcjonuje 3,4 tys. stacji autogazu, czyli prawie dwa razy więcej niż w 1999 r.
2. Charakterystyka produktu
Produkt, którym jest gaz płynny LPG jest obecnie produktem, na który jest coraz większe zapotrzebowanie. Od 1999 roku ilość stacji gazowych wzrosła dwa razy i nadal rośnie, wynika to z ciągle wzrastającej liczby samochodów na gaz. To natomiast wynika z oszczędności, ponieważ gaz jest zdecydowanie tańszy od tradycyjnego benzyny i w momencie gdy samochód stanowi narzędzie pracy koszt instalacji zwraca się można by powiedzieć, że momentalnie. Obecnie zwiększa się także liczba osób korzystających z usług myjni. Wynika to z nowego podejścia najczęściej jednak młodych ludzi, którzy odchodzą od tradycyjnego mycia samochodu na rzecz korzystania z myjni, która zdecydowanie staniała w ostatnich latach. Na terenie Katowic znajduje się duża liczba stacji paliw oraz myjni, jednak rynek jest nadal nienasycony.
3. Charakterystyka klientów.
Nasza działalność jest kierowana do grup społecznych o różnym statusie majątkowym w różnym wieku i różnej płci wynika to z tego względu, że samochodami jeżdżą wszyscy począwszy od 18 roku życia. Myjnia kierowana jest jednak do ludzi o nowym europejskim podejściu, którzy nie myją już samochodów osobiście, ale jadą do myjni, klientami którzy skorzystają z tej usługi będą na pewno klienci o średnim i wysokim stopniu zamożności.
Potencjalnymi klientami naszej stacji są klienci o niskim i średnim stopniu zamożności – wynika to z niedużej ceny gazu, ale także klienci o wysokim stopniu zamożności – wynika to z prestiżu i ekonomiczności jeżdżenia samochodem na gaz. Potencjalni klienci z tego rynku będą głównie zlokalizowani w mieście Katowice, choć nie tylko, będzie to także wiele osób, które przyjeżdżają do Katowic do pracy, szkoły lub w innym celu takim jak np. zakupy. Na pewno będzie również mały procent klientów, którzy dotychczas korzystali z usług konkurencyjnych stacji znajdujących się w Katowicach a także innych miastach na terenie Górnego Śląska.
Wymagania: docelowa grupa kładzie duży nacisk na to, aby na stacji panowała miła atmosfera, a obsługa nastawiona była na klienta, aby usługi wykonywane były szybko i fachowo.
Okoliczności korzystania z gazu LPG: Wynika to najczęściej z potrzeby zatankowania paliwa, aby móc jechać dalej, niekiedy wynika to także z nagłego przypływu gotówki.
Okoliczności korzystania z myjni: Wynika to z brzydkiego wyglądu samochodu, który jest po prostu brudny.
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego wg 5 sił Portera
Działanie sektora analizujemy przez zbadanie pięciu czynników kształtujących atrakcyjność dla bieżących i przyszłych inwestorów. Czynnikami tymi są:
Siła oddziaływania / siła przetargowa dostawców
Siła oddziaływania / siła przetargowa nabywców
Intensywność rywalizacji wewnątrz sektora
Bariery wejścia / groźba pojawienia się nowych konkurentów
Zagrożenie ze strony produktów i usług substytucyjnych
Stacja GAZCO działa w sektorze paliwowym. Jego głównymi dostawcami są:
PetroGaz Jaworzno
KrakGaz Kraków
Dostawca chemii samochodowej z Legnicy,
natomiast nabywcami są klienci indywidualni.
Model konkurencji M.E.Portera z wykorzystaniem wskazówek dotyczących uwarunkowań atrakcyjności sektora usługowego i ich wpływu na jego możliwości rozwojowe pozwoli ocenić otoczenie konkurencyjne stacji gazowej i myjni GAZCO.
a) Siła oddziaływania / siła przetargowa dostawców
Stacja paliw gazowych GAZCO i myjnia ręczna zależna jest od dostawców gazu i chemii samochodowej, którzy działają w swoim wysoko skoncentrowanym sektorze. Dzięki takiej pozycji często mogą dyktować warunki dotyczące:
wielkości dostaw
formy i terminów płatności
ustalania arbitralnie cen
Powodem silnej pozycji przetargowej jest zdolność dostawców do zwiększenia ceny, bez jednoczesnego spadku obrotów. Wynika ona z następujących okoliczności:
Dla drobnych klientów instytucjonalnych takich, jak stacja paliw GAZCO zakup jest niezbędny
Nabywcy ponoszą wysokie koszty zmiany dostawcy związane z utratą zaufanych partnerów, markowych i różnorodnych produktów
Dominacja kilku petrochemii na krajowym rynku powoduje ograniczoną alternatywę źródeł zaopatrzenia nabywców.
Pojedynczy odbiorca nie jest równorzędnym partnerem, a jego utrata nie pociąga za sobą znacznego spadku sprzedaży
Reasumując siła przetargowa dostawców jest bardzo duża i nie ma aktualnie możliwości jej ograniczenia.
b) Siła oddziaływania / siła przetargowa nabywców
Siła przetargowa nabywców jest niska. Wynika to bezpośrednio z indywidualnych działań każdego klienta korzystającego z usługi badź kupującego towar w różnych stosunkowo niewielkich ilościach. Z tego względu ma on ograniczoną możliwość negocjowania ceny.
Indywidualny klient może co najwyżej sugerować właścicielom stacji wprowadzanie zmian na poziomie produktu lub usługi, jednakże nie ma na ceny wpływu.
c) Intensywność rywalizacji wewnątrz sektora
W sektorze paliwowym na terenie centrum Katowic istnieje konkurencja na poziomie średnim, która walczy o klientów głównie za pomocą reklam i kampanii promocyjnych, dodatkowych atrakcji takich jak punkty SMART czy BP. Rynek konkurencji jest zrównoważony, ponieważ konkurenci unikają walki cenowej.
Tempo wzrostu popytu na oferowany przez stacje gaz czy usługi związane z myciem samochodu stale wzrasta. Wynika to ze wzrostu ilości pojazdów zasilanych gazem, oraz z rozpowszechnienia zwyczaju mycia samochodów w myjni.
Produkty i usługi oferowane przez stacje w większości charakteryzują się powszechnością, stąd każda firma ma podobne możliwości prowadzenia działalności gospodarczej i małe zagrożenie ze strony konkurencji. Pochodną tego zjawiska są niskie koszty zmiany stacji paliw przez indywidualnych klientów. Wybierają oni stacje wyróżniające się wysoką jakością oferowanych usług i produktów, miłą obsługą. Są to determinanty wyróżniające konkurentów w sektorze usługowym.
Bariery wyjścia z sektora paliwowego są bardzo wysokie, ponieważ koszty materialne są wysokie (specjalistyczne urządzenia – zbiorniki, dystrybutory, odpowiednio przystosowane budynki - myjnia, konieczność przekwalifikowania pracowników) oraz istnieją stosunkowo wysokie koszty związane z utratą korzyści płynących z zadomowienia się w sektorze, dobrej współpracy z dostawcami.
d) Bariery wejścia / groźba pojawienia się nowych konkurentów
Pojawienie się nowych konkurentów zależy od następujących czynników:
Wysokości barier wejścia
Atrakcyjności sektora
Bariery wejścia:
Podstawową barierą, którą bierzemy pod uwagę jest wysoki koszt zagospodarowania terenu związany z:
pozwoleniami na budowę (których jest 3 – zezwolenie Urzędu Miasta - Wydziału Urbanistyki i Architektury i Nadzoru Budowlanego, Wydziału Geodezji i Gospodarki Gruntami oraz Okręgowego Urzędu Górniczego, w przypadku budowy na terenach przy kopalni i szkodach górniczych),
pozwoleniami na użytkowanie gruntu i podłączenie instalacji, telefonów itp.
założeniem specjalistycznego osprzętu – zbiorników ciśnieniowych, dystrybutorów, odpowiednio przystosowanych budynków – myjnia
legalizacją dystrybutorów, podatkiem akcyzowym.
Sugerując się wyłącznie kosztem wejścia możemy stwierdzić, że bariery wejścia są wysokie.
Atrakcyjności sektora:
Atrakcyjność sektora oceniana jest na podstawie analizy czynników zawartych w Tabeli 2.
Tabela 2 Ocena atrakcyjności sektora
Czynniki Waga Ocena (1-10) Wartość ważona
Tempo rozwoju rynku 1,0 6 6,0
Wielkość rynku 0,5 6 3,0
Ryzyko rynku 0,5 3 1,5
Koszty wejścia na rynek 3,5 2 7,0
Sytuację pod względem konkurencji 1,0 5 5,0
Elastyczność cenową 0,5 7 3,5
Częstość zamówień 0,5 5 2,5
Atrakcyjność inwestycyjną 1,0 4 4,0
Potencjał innowacyjny 0,5 6 3,0
Atrakcyjność społeczną 1,0 3 3,0
SUMA: 10
38,5
Sektor paliwowy nie jest sektorem atrakcyjnym i mimo tego, że popyt na gaz i usługi związane z myjnią samochodową nadal rosną koszty związane z działalnością w tym sektorze są bardzo duże. Bariery wejścia i wyjścia są bardzo wysokie. Takie warunki nie zapewniają klientom instytucjonalnym w sektorze paliwowym osiąganie wysokich dochodów.
e) Zagrożenie ze strony produktów i usług substytucyjnych
Sektor paliwowy nie posiada na razie produktów substytucyjnych, tzn. są produkty substytucyjne, ale w ramach jednego sektora - samochód żeby jeździć musi albo zatankować paliwo albo gaz płynny. Substytutem może być w tym wypadku tylko i wyłącznie jeżdżenie innym środkiem lokomocji takim jak pociąg czy rower. Nie ma więc zagrożenia ze strony produktów substytucyjnych.
5. Plan marketingowy.
Założenia planu marketingowego:
Stacja GAZCO działa w branży paliwowej – zajmuje się sprzedażą gazu LPG oraz usługą mycia samochodów w myjni ręcznej.
Stacja ma zamiar dostarczać potencjalnemu klientowi dobrej jakości paliwa przy kompetentnej obsłudze stanowiska. Zapewnić szybką, sprawną i zadowalającą obsługę podczas mycia samochodu.
Produkt, czyli gaz płynny LPG sprzedawany jest na miejscu, detalicznie ze specjalnie przygotowanych dystrybutorów.
Firma chce osiągnąć planowany udział w rynku na terenie Katowic ok. 10%, czyli zbliżyć się do pozycji konkurencji, poprzez częściowe przejęcie ich klientów i przyciągnięcie nowych. Osiągnąć sprzedaży pokrywającą koszty działalności oraz zapewniającą nadwyżkę kasową w wysokości min. 10% w ciągu 3 lat. Uformować w klientach lojalności wobec GAZCO i myjni (realizacja 3-4 lata).
Stacja będzie wykorzystywała następujące determinanty w celu neutralizacji konkurencji:
indywidualne podejście do klienta
rozpowszechnienie wizytówek firmy, mini mapek, kalendarzyków itp.
organizacja konkursów
karty stałego klienta
wysoka jakość oferowanych produktów
Elementy marketingu mix
Produkt
Stacja paliw gazowych GAZCO oferuje w sprzedaży obecnie jeden produkt – gaz płynny LPG, oferuje także usługę mycia samochodu w ręcznej myjni.
Cena
Poziom cen gazu oferowany przez stację paliw GAZCO jest porównywalny do konkurencji i wynosi 1,1 złotego za litr, natomiast myjnia jest zdecydowanie tańsza. Ceny myjni przedstawia tabelka poniżej:
Tabela 3 Ceny usług w myjni [PLN]
Rodzaj usługi Cena
Mycie zewnętrzne 17 zł + VAT
Mycie zewnętrzne + wewnętrzne 33 zł + VAT
Mycie samochodu małego (typ – Seicento) 15 zł +VAT
Mycie zewnętrzne i wewnętrzne jw. 25 zł + VAT
Mycie silnika 35 zł + VAT
Mycie felg aluminiowych 10 zł +VAT
Pastowanie 20 zł + VAT
Woskowanie 15 zł + VAT
Nabłyszczanie zewnętrzne 5 zł + VAT
Nabłyszczanie wnętrza 10 zł + VAT
Pranie tapicerki do uzgodnienia
Dystrybucja
Godziny otwarcia:
o Stacja 0:00 do 24:00 każdy dzień tygodnia
o Myjnia 7:00 do 20:00 każdy dzień tygodnia
Powodem takiego ustalenia godzin otwarcia jest umożliwienie klientom tankowania o dowolnej porze dnia i nocy, oraz mycie samochodu przed dojazdem do pracy (zakładając, że średnią godziną rozpoczęcia pracy jest 8.00), przez cały dzień oraz w godzinach popołudniowo-wieczornych.
Promocja
Celem promocji lokalu podjęte zostaną działania reklamowe opisane szczegółowo w budżecie działań marketingowych, będą to między innymi: plakaty, drobne reklamówki, mapki, kalendarzyki itp.
Oprócz reklamy firma prowadzi szereg promocji, takich jak organizacja konkursów, punkty, które będzie można wymienić na darmowe mycie samochodu lub paliwo, honorowanie stałych klientów - karty stałego klienta oraz możliwość negocjacji cen – dotyczy wyłącznie myjni.
6. Budżet działań marketingowych.
Stacja paliw gazowych GAZCO prowadzi politykę wspierania rynku i działań w sferze promocji i reklamy.
W roku 2004 będzie stosować reklamę informującą nieokreśloną ilość klientów o otwarciu nowego lokalu. W tym celu wykorzystuje cztery rodzaje reklam:
reklamę zewnętrzną (outdoor) – eksponowana w postaci plakatów na tablicach informacyjnych i ścianach, w pobliskich biurowcach, większych przedsiębiorstwach oraz sąsiadującej ze stacją kopalni; na słupach ulicznych w centrum Katowic
reklamę w Internecie – poprzez wykorzystanie poczty elektronicznej przesłanie reklamy informacyjnej do wszystkich użytkowników stron: www.onet.pl; www.wp.pl, www.interia.pl; ale także poprzez ogłaszanie się na stronach o tematyce motoryzacyjnej i związanej z gazowym paliwem płynnym LPG.
reklamę w postaci rozdawanych ulotek i kalendarzyków wkładanych za wycieraczki, a także reklamówek z logiem i adresem stacji paliw GAZCO
reklamę w magazynach motoryzacyjnych oraz w dodatkach dzienników poświęconych tematyce samochodowej.
Plakaty umieszczane będą na terenie biurowców, dużych przedsiębiorstw, sklepów motoryzacyjnych oraz w ich bezpośrednim sąsiedztwie, głównie chodzi tu o przystanki tramwajowe i autobusowe. Przy wyjściach z urzędów w sklepach motoryzacyjnych będą zawsze leżeć mini-mapki pomagające w odnalezieniu stacji. Zatrudnione będą także osoby zajmujące się rozdawaniem ulotek oraz wkładaniem ich za wycieraczki samochodów w promieniu ok. 5 km od stacji. Reklama ta będzie stosowana głównie przez pierwsze trzy miesiące działalności, potem będzie to już reklama przypominająca z nasileniami średnio co pół roku. W celu obniżenia kosztów plakaty itp. Przygotowywane będą we własnym zakresie.
Zaletami tego rodzaju reklam są:
w przypadku reklamy zewnętrznej, ulotek: ciągłość oddziaływania, niskie koszty, mała konkurencja,
w przypadku reklamy w Internecie: natychmiastowy czas dotarcia do potencjalnych klientów, interaktywny charakter, również ciągłość oddziaływania i niskie koszty,
w przypadku gazet szerszy dostęp do klientów interesujących się motoryzacją.
W roku 2005 i 2006 kierownictwo skupi uwagę na wykorzystaniu reklamy zachęcającej do dalszego korzystania z usług stacji oraz przyciągnięcia nowych klientów. W tym celu firma będzie stosowała szereg promocji - reklamę zewnętrzną w postaci plakatów, reklamę w Internecie za pośrednictwem poczty itp., ale także nowe promocje, karty rabatowe i inne.
Tabela 4 Szacowane koszty prowadzenia reklamy i promocji w latach 2004 - 2006 [tys.PLN]
Miesiąc
Rok I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII Suma
2004 1,0 1,0 1,0 1,0 0,8 0,8 0,8 0,5 0,5 0,3 0,3 0,3 8,3
2005 0,8 0,3 0,3 0,3 0,3 1,0 0,8 0,3 0,3 0,3 0,3 1,0 6,0
2006 0,8 0,3 0,3 0,3 0,3 1,0 0,8 0,3 0,3 0,3 0,3 1,0 6,0
7. Plan sprzedaży na 3 lata
Prognoza wzrostowa w odniesieniu i do gazu i do korzystania z myjni. Wynika to ze wzrostu ilości pojazdów zasilanych gazem, oraz z rozpowszechnienia zwyczaju mycia samochodów w myjni. Wg. badań „Polskiej Izby Paliw płynnych” w roku ubiegłym liczba samochodów zasilanych gazem płynnym wzrosła o 150 tys. względem roku 2001; sprzedaż gazu nadal szybko rośnie.
Prognozy popytowe dotyczą trzech lat, ponieważ zamierzamy osiągnąć sprzedaż pokrywającą koszty działalności oraz zapewniającą nadwyżkę kasową w wysokości min. 10% w ciągu 3 lat.
Tabela 5 Prognoza sprzedaży gazy płynnego LPG [l]
Miesiąc I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII Suma
Rok
2004 35100 37300 37700 38500 37100 38300 39100 39200 39000 38000 39400 37300 456000
2005 117000 118300 118000 119000 472300
2006 125000 126000 126000 125700 502700
Prognozy dotyczą gazu LPG sprzedanego na przestrzeni 3 lat. Na wykresie uwzględniono sprzedaż w roku 2004 w ujęciu kwartalnym.
Wykres 1
Tabela 6 Prognoza sprzedaży gazu (1,1zł za litr) w ujęciu wartościowym [tys.PLN]
Miesiąc I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII Suma
Rok
2004 38,61 41,03 41,47 42,35 40,81 42,13 43,01 43,12 42,9 41,8 43,34 41,03 501,6
2005 128,7 130,13 129,8 130,9 519,53
2006 137,5 138,6 138,6 138,27 552,97
Tabela 7 Prognoza dostarczanych usług – mycia samochodów w myjni ręcznej [tys.PLN]
Miesiąc I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII Suma
Rok
2004 3,4 3,78 4,5 4,9 5,1 4,9 4,7 4,7 5,4 5,32 4,8 4,3 55,8
2005 17,5 20,73 20,3 18,8 77,33
2006 19,2 21,7 22,53 19,6 83,03
Prognozy uwzględniają aspekt sezonowości. Następuje znaczny spadek korzystania z usług myjni w okresie zimowym XI - I, natomiast nieznaczny wzrost na początku wiosny tj. III i jesieni – IX, X.
Tabela poniżej ukazuje planowany udział w rynku w poszczególnych latach oraz planowaną sprzedaż paliwa i korzystania z myjni.
Tabela 8 Zestawienie sprzedaży w ujęciu wartościowym [netto, PLN]
Dane o rynku Rok 2004 Rok 2005 Rok 2006
Planowany udział w rynku w Katowicach [%] 3 7 10
Planowana sprzedaż paliwa 501600 519530 553970
Usługi z zakresu mycia samochodów 55800 77330 83030
Suma planowanej sprzedaży paliwa i oferowanej usługi mycia. 557400 596860 637000
VI. Zasoby kadrowe
1. Zasoby ludzkie
W firmie poza właścicielami Józefem K. i Krzysztofem R. zatrudnionych jest 5 pracowników na następujących stanowiskach:
• 2 pracowników mających uprawnienia do napełniania zbiorników transportowych gazem LPG (wystawiane przez Okręgowy Inspektorat Kolejowego Dozoru Technicznego na okres 5 lat)
• 2 pracowników zatrudnionych do pracy na 4 stanowiskach myjni.
• 1 pracowniczka zatrudnione do sprzątania
2. Kadra zarządzająca
W firmie wszystkie problemy związane z zarządzaniem dzielą miedzy sobą dwaj współwłaściciele, wszystkie problemy i rzeczy związane z działalnością stacji i myjni są uzgadniane. Nazwiska kadry zarządzającej i jednocześnie współwłaścicieli to: Józef K. i Krzysztof R.
3. System naboru
Pracownicy będą pozyskiwani na dwa sposoby: przez skierowania z urzędu pracy i ze zgłoszeń w prasie codziennej.
Wymagania dotyczące pracowników na poszczególnych stanowiskach:
Stacja paliw:
2 pracowników mających uprawnienia do napełniania zbiorników transportowych gazem LPG (wystawiane przez Okręgowy Inspektorat Kolejowego Dozoru Technicznego na okres 5 lat) – wysoka kultura osobista
Myjnia:
2 pracowników zatrudnionych do pracy na 4 stanowiskach myjni – wymagane doświadczenie przynajmniej 3 lata – wysoka kultura osobista
Konserwatorzy powierzchni poziomych:
1 sprzątaczka – brak szczególnych wymagań
4. Polityka firmy wobec szkoleń i motywacji.
Każdy z pracowników ma możliwość poszerzenia swoich kwalifikacji, jeżeli będzie tego wymagało dobro firmy, jeżeli na jakimś stanowisku pracy pojawią się nowe wymagania to zostanie on przeszkolony aby mógł im podołać, natomiast nie zostanie przyjęta na jego miejsce nowa osoba, która posiadałaby by już te umiejętności.
Przeszkolenie wszystkich pracowników z zakresu obsługi klienta, ze szczególnym naciskiem na ciągłe doskonalenie jakości świadczonych usług.
5. Funkcje i podział odpowiedzialności.
Tabela 9 Zakres obowiązków
Imię i nazwisko Stanowisko Zakres obowiązków
Józef K. Właściciel • kontakty z dostawcami
• sprawy rachunkowe
• wynagrodzenia
Krzysztof R. Właściciel • kontakty z dostawcami
• reklama
• zezwolenia
Jan Edel, Tomasz Penc Pracownicy myjni • mycie, pastowanie, woskowanie, nabłyszczanie samochodu, pranie tapicerki
• utrzymywanie czystości na terenie myjni
• Zapewnienie poprawnego funkcjonowania urządzeń niezbędnych do poprawnej dystrybucji produktów
Adam Witniewski, Łukasz Przywara Pracownicy gazowej stacji paliw • sprzedaż gazu płynnego LPG,
• obsługa kas fiskalnych
• prowadzenie ewidencji stanu magazynu
• utrzymywanie czystości na terenie stacji paliw
Anna Janek Sprzątaczki • utrzymywanie czystości stacji i myjni (okna, podłogi itd.)
Pensja brutto pracowników myjni i stacji wynosi średnio 1000,00zł na miesiąc (ok. 700,00zł netto), natomiast sprzątaczki 800,00zł, (co stanowi ok. 600,00zł netto).
VII. Technika, technologia i logistyka
1. Świadczenie usług i logistyka
Godziny otwarcia: Stacja 0:00 do 24:00 każdy dzień tygodnia
Myjnia 7:00 do 20:00 każdy dzień tygodnia
Powodem takiego ustalenia godzin otwarcia jest rozbieżność czasowa, w której klienci korzystają z usług stacji i myjni. Celem takiego ustalenia jest umożliwienie klientom tankowania o dowolnej porze dnia i nocy, oraz mycie samochodu przed dojazdem do pracy (zakładając, że średnią godziną rozpoczęcia pracy jest 8.00), przez cały dzień oraz w godzinach popołudniowo-wieczornych.
W firmie poza właścicielami Józefem K. i Krzysztofem R. zatrudnionych jest 5 pracowników na następujących stanowiskach:
• 2 pracowników mających uprawnienia do napełniania zbiorników transportowych gazem LPG (wystawiane przez Okręgowy Inspektorat Kolejowego Dozoru Technicznego na okres 5 lat)
• 2 pracowników zatrudnionych do pracy na 4 stanowiskach myjni.
• 1 pracowniczki zatrudnione do sprzątania
Osobami odpowiedzialnymi za zamówienia potrzebnych towarów, ich magazynowanie oraz organizacją dystrybucji są właściciele Józef K. i Krzysztof R.
Zamówienie jest składane u odpowiedniego, ze względu na zamawiany produkt, dostawcy po uprzednim zgłoszeniu zapotrzebowania przez pracowników myjni i stacji gazowej, bądź też, jeżeli właściciel uzna to za niezbędne. Zamówienie odbywa się przez telefon bądź też osobiście i obejmuje rodzaj towaru jego ilość oraz datę dostawy.
Za dostawy płaci się gotówką, bądź też przelewem w ciągu 14 dni na podstawie wystawionej faktury.
Gaz płynny LPG zamawiany jest u dostawców:
PetroGaz Jaworzno
KrakGaz Kraków (dostawy 2* w tygodniu)
Natomiast chemia samochodowa u dostawcy z Legnicy (1* w miesiącu)
Dostarczone produkty właściciel rozmieszcza w magazynie wraz z pracownikami myjni i stacji po uprzednim sprawdzeniu czy nie są one uszkodzone. Zapewnienie poprawnego funkcjonowania urządzeń niezbędnych do poprawnej dystrybucji produktów należy do obowiązków wyznaczonego pracownika. Do właściciela należy poszukiwanie innych od obecnych źródeł zaopatrzeni w szczególności uwzględniając ceny zakupów jak również jakość oferowanych produktów. Negocjacje co do wysokości cen właściciel również prowadzi samodzielnie.
Odpowiedzialność za reklamę obejmującą przygotowanie ulotek oraz innych materiałów reklamowych i ich dystrybucję spoczywa na właścicielach.
Za prowadzenie spraw finansowych odpowiedzialność także ponoszą właściciele.
Oddziaływanie na środowisko naturalne stacji paliw i myjni jest praktycznie żadne, ponieważ: problem hałasu nie istnieje, wywóz śmieci będzie uzgodniony z określoną firmą komunalną, energię będziemy pobierać z jednej z katowickich elektrowni na podstawie umowy. Dobrze wybudowany i dobrze funkcjonujący system kanalizacyjny uniemożliwiać będzie wydostanie się ścieków do środowiska. Myjnia posiada własną oczyszczalnię ścieków.
2. Zestawienie kosztów działalności
Tabele poniżej zestawiają koszty związane z prowadzeniem działalności na przestrzeni trzech lat:
Tabela 10 Koszty stałe [PLN]
Koszty z tytułu [PLN] Rok 2004 Miesięcznie
w 2004 Rok 2005 Miesięcznie
w 2005 Rok 2006 Miesięcznie
w 2006
Podatek od gruntu i nieruchomości 8400,00 700,00 8400,00 700,00 8400,00 700,00
Podatek akcyzowy (od gazu) 9000,00 płatne w styczniu 9000,00 płatne w styczniu 9000,00 płatne w styczniu
Płace 28800,00 3400,00 28800,00 3400,00 28800,00 3400,00
Opłata za media 12000,00 1000,00 18000,00 1500,00 18000,00 1500,00
Telefon 2400,00 200,00 3000,00 250,00 3000,00 250,00
MPO 240,00 20,00 300,00 25,00 300,00 25,00
Ubezpieczenie 200,00 płatne w styczniu 200,00 płatne w styczniu 200,00 płatne w styczniu
Suma kosztów stałych: 61040,00
67700,00
67700,00
Koszty promocji i reklamy 8300,00 w tabeli 4 6000,00 w tabeli 4 6000,00 w tabeli 4
Suma kosztów: 69340,00 73700,00 73700,00
Tabela 11 Koszty zmienne [PLN]
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII
2004 35824 35002 35147,9 35277,7 36298 36390,9 36423 37601 37638 37716 37784 37171
2005 112870,84 113360,08 115120,38 118370,08
2006 118380,31 120890,31 121070,73 123500
Tabela 12 Zestawienie kosztów
Koszty z tytułu [PLN] Rok 2004 Rok 2005 Rok 2006
Koszty zmienne (zakupy towarów) 438273,1 459721,38 483841,35
Koszty stałe 69340 73700 73700
Suma [PLN] 507613,1 533421,38 557541,35
Jak pokazuje tabela koszty prowadzenia działalności w trzech kolejnych latach wynoszą odpowiednio 507613,1zł w 2004r., 533421,38zł w 2005r. oraz 557541,35zł w 2006r. W ich skład wchodzą koszty stałe przedstawione w tabeli 10, czyli: koszty promocji i reklamy, które zostały są scharakteryzowane w budżecie działań marketingowych, koszty zatrudnienia, pensja brutto pracowników myjni i stacji, która wynosi średnio 1000,00zł na miesiąc (ok. 700,00zł netto), natomiast sprzątaczki 800,00zł (co stanowi ok. 600,00zł netto) – w ciągu roku daje to sumy przedstawione w tabeli powyżej, opłaty za media, podatek od gruntu i nieruchomości – który w ciągu roku daje sumę 8400,00zł oraz podatek akcyzowy (na gaz), który wynosi 9000,00zł, opłaty za telefon, opłate za wywóz śmieci oraz 200,00zł rocznie ubezpieczenia. Koszty zmienne będące kosztami zakupywanych towarów przedstawia tabela 11.
VIII. Inwestycje i kapitały
1. Nakłady i koszty uruchomienia działalności
Przed rozpoczęciem działalności właściciele kupili teren od spółdzielni za 70 złotych za m2, łącznie 1000m2 za 70.000 [PLN], wybudowano tam halę na pomieszczenie myjni – 220 m2, koszt budowy hali wraz z kanalizacją i mini oczyszczalnią oraz sprzętem to 120 tys [PLN], budynek gdzie mieści się: pomieszczenie dla pracowników - 8 m2, stanowiska obsługujące i pomieszczenie socjalne - 14 m2, pomieszczenie sanitarne - 8 m2, pomieszczenie gospodarcze – 2,5 m2, magazyn 20 m2, poczekalnię i biuro 10 m2 oraz toaletę 1,5 m2. Łącznie postawienie hali na myjnię oraz budynku z kanalizacją, wodociągami, podłączeniem energii, instalacji doprowadzających gaz oraz zamontowanie 3 zbiorników na gaz LPG kosztowało 220tyś [PLN]. Następnie zaadaptowano budynki do charakteru planowanej działalności, koszty adaptacji to:
o prace elewacyjne na zewnątrz budynku zakup, wykonanie i zamontowanie ogrodzenia (bramy, płoty, kostki brukowe, lampy) – czas 2 tygodnie czerwca 2003r, 10tyś złotych środki własne,
o prace elewacyjne wewnątrz budynku (malowanie, tynkowanie, murowanie, itp.) – czas od czerwca do września 2003r, koszt 15tyś złotych, środki własne,
o zakup i zamontowanie podłogi – czas od czerwca do sierpnia 2003r, koszt 5tys złotych, środki własne,
o zamontowanie odpowiedniego oświetlenia wewnątrz i na zewnątrz stacji – czas 2 tygodnie lipca 2003r, koszt 10tys złotych, środki własne,
o wyposażenie pomieszczeń w postaci kas fiskalnych, stołu, krzeseł, półek, telefonu, ekspresu do kawy, filiżanek itp. - czas druga połowa października 2003r, koszt 10tyś złotych, środki własne
o zakup i zamontowanie 3 dystrybutorów (każdy mieści 4850 litrów gazu) – listopad 2003, koszt 10 tyś złotych, środki własne
Inwestycje finansowane są środkami własnymi właściciela. Inwestycje na rok 2005 oraz 2006 będą finansowane zyskiem.
Plan inwestycyjny przewiduje zakup całego potrzebnego wyposażenia na początku działalności, a inwestycje w latach kolejnych mają charakter odtworzeniowy.
IX. Część finansowa
1. Założenia
W analizie finansowej założono stałość cen. Wszystkie sumy w bilansie, rachunkach wyników i strat jak również w rachunkach przepływów pieniężnych są wartościami netto. Firma nie posiada żadnych należności gdyż klienci dokonują zakupów za gotówkę.
2. Rachunek wyników.
Analiza rachunku wyników jest niezbędnym uzupełnieniem danych bilansowych. O ile bilans przedstawia w syntetyczny sposób stan zasobów oraz źródeł ich finansowania w określonym momencie czasowym, o tyle rachunek wyników przedstawia koszty, dochody i zysk. Rachunki zysków i strat na lata 2004-2006 przedstawiają tabele poniżej. Wielkości netto w złotych polskich, narastająco. Dokładne przedstawienie kosztów wraz z ich podziałem znajduje się w tabelach 10, 11 oraz 12.
Tabela 14 Rachunek zysków i strat na okres 1.01.2004 do 31.12.2004
Wyszczególnienie 1.01.2004 – 31.12.2004
A. Przychody z działalności operacyjnej 557400
1. Przychody ze sprzedaży gazu LPG 501600
2. Przychody z oferowanej usługi mycia samochodów 55800
B. Koszty uzyskania przychodów 438273,1
1. Koszty własne sprzedaży 438273,1
C. Marża brutto (A-B) 119126,9
D. Koszty stałe (bez kosztów zatrudnienia) 32240
E. Płace 28800
F. Podatki od płac 18192
G. Koszty reklamy i promocji 8300
H. Zysk operacyjny brutto (C-[D+E+F+G]) 46998,8
I. Amortyzacja 1920
J. Podatek dochodowy 15403,9
K. Zysk netto bez kosztów finansowych (H-I-J) 29674,9
L. Koszty finansowe 0
M. Zysk netto (K-L) 29674,9
Tabela 15 Rachunek zysków i strat na okres 1.01.2005 do 31.12.2005
Wyszczególnienie 1.01.2005 – 31.12.2005
A. Przychody z działalności operacyjnej 596860
1. Przychody ze sprzedaży gazu LPG 519530
2. Przychody z oferowanej usługi mycia samochodów 77330
B. Koszty uzyskania przychodów 459721,4
1. Koszty własne sprzedaży 459721,4
C. Marża brutto (A-B) 137138,6
D. Koszty stałe (bez kosztów zatrudnienia) 38900
E. Płace 28800
F. Podatki od płac 18192
G. Koszty reklamy i promocji 6000
H. Zysk operacyjny brutto (C-[D+E+F+G]) 61770,22
I. Amortyzacja 1920
J. Podatek dochodowy 16523,6
K. Zysk netto bez kosztów finansowych (H-I-J) 43326,62
L. Koszty finansowe 0
M. Zysk netto (K-L) 43326,62
Tabela 16 Rachunek zysków i strat na okres 1.01.2006 do 31.12.2006
Wyszczególnienie 1.01.2006 – 31.12.2006
A. Przychody z działalności operacyjnej 637000
1. Przychody ze sprzedaży gazu LPG 553970
2. Przychody z oferowanej usługi mycia samochodów 83030
B. Koszty uzyskania przychodów 483841
1. Koszty własne sprzedaży 483841
C. Marża brutto (A-B) 153159
D. Koszty stałe (bez kosztów zatrudnienia) 38900
E. Płace 28800
F. Podatki od płac 18192
G. Koszty reklamy i promocji 6000
H. Zysk operacyjny brutto (C-[D+E+F+G]) 82886,1
I. Amortyzacja 1920
J. Podatek dochodowy 21619,4
K. Zysk netto bez kosztów finansowych (H-I-J) 59346,7
L. Koszty finansowe 0
M. Zysk netto (K-L) 59346,7
3. Bilans
Analiza bilansu stanowi podstawowe źródło informacji o stanie majątku firmy i źródłach jego finansowania. Bilans sporządzony na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej 01.01.2004 oraz na koniec roku rozliczeniowego 2004, 2005 i 2006. Wielkości netto w złotych polskich.
Tabela 17 Bilans na lata 2004-2006 [PLN]
Aktywa Stan na Stan na Stan na Stan na
1.01.2004 31.12.2004 31.12.2005 31.12.2006
A. MAJĄTEK TRWAŁY 280000 280000 280000 280000
I Wartości niematerialne i prawne - - - -
1. Zakupione licencje - - - -
II Rzeczowy majątek trwały 280000 280000 280000 280000
1. Środki trwałe 280000 280000 280000 280000
III Należności długoterminowe - - - -
IV Inwestycje długoterminowe - - - -
V Długoterminowe rozliczenia międzyokresowe - - - -
B. MAJĄTEK OBROTOWY 140000 169674,9 213001,52 272348,17
I Zapasy 35824,4 37170,9 39020 40100
1. Towary 35824,4 37170,9 39020 40100
II Należności krótkoterminowe - - - -
1. Należności z tytułu dostaw i usług - - - -
2. Należności z tytułu podatków, dotacji i ubezpieczeń - - - -
3. Pozostałe należności - - - -
III Inwestycje krótkoterminowe 104175,6 132504 173981,52 232248,17
1. Udziały, akcje, lokaty - - - -
2. Udzielone pożyczki - - - -
3. Środki pieniężne 104175,6 132504 173981,52 232248,17
IV Krótkoterminowe rozliczenie międzyokresowe - - - -
Suma aktywów 420000 449674,9 493001,52 552348,17
Pasywa Stan na Stan na Stan na Stan na
1.01.2004 31.12.2004 31.12.2005 31.12.2006
A. KAPITAŁ WŁASNY 384175,6 412504 453981,52 512248,17
I Kapitał podstawowy 384175,6 382829,1 380980 379900
II Kapitał zapasowy - - - -
III Zysk / strata z lat ubiegłych - - 29674,9 73001,52
IV Zysk / strata netto - 29674,9 43326,62 59346,65
V Odpisy z zysku netto w ciągu roku obrotowego - - - -
B. ZOBOWIĄZANIA I REZERWY 35824,4 37170,9 39020 40100
I Zobowiązania długoterminowe (z dostaw i usług) - - - -
1. Długoterminowe kredyty bankowe - - - -
II Zobowiązania krótkoterminowe 35824,4 37170,9 39020 40100
1. Pożyczki, obligacje i papiery wart. - - - -
2. Kredyty bankowe - - - -
3. Zaliczki otrzymane na poczet dostaw - - - -
4. Zobowiązania z tytułu dostaw i usług 35824,4 37170,9 39020 40100
6. Zobowiązania z tytułu pod., ceł i ubezp. społecznych - - - -
7. Zobowiązania z tytułu wynagrodzeń - - - -
III Rozliczenia międzyokresowe - - - -
Suma pasywów 420000 449674,9 493001,52 552348,17
4. Rachunki przepływów pieniężnych
Tabele poniżej zawierają dane rachunków przepływów pieniężnych; wartości netto w złotych polskich. Dokładne przedstawienie kosztów wraz z ich podziałem znajduje się w tabelach 10, 11 oraz 12.
Tabela 18 Rachunek przepływów pieniężnych na okres od początku działalności a także dla lat 2004 2005 i 2006
Lp. Wyszczególnienie Źródło danych Początek działalności rok 2004 rok 2005 rok 2006
A Stan środków pieniężnych B 420000 103375,6 134970,5 180217,12
B WPŁYWY (S1-6) - - 557400 596860 637000
1 Przychody z działalności operacyjnej RW - 557400 596860 637000
2 Inne wpływy RW - - - -
C WYDATKI (S1-12) - 316624,4 525805,1 551613,38 575733,35
2 Wydatki inwestycyjne B 280000 - - -
3 Koszty własne sprzedaży RW 35824,4 438273,1 459721,38 483841,35
4 Koszty stałe RW - 32240 38900 38900
5 Płace RW - 28800 28800 28800
6 Podatek RW - 18192 18192 18192
7 Koszty reklamy i promocji RW 800 8300 6000 6000
10 Zmiana stanu zapasów B 35824,4 37170,9 39020 40100
11 Spadek poziomu zobowiązań B -35824,4 -37170,9 -39020 -40100
12 Wypłaty z zysku B - - - -
D SALDO gotówki - 103375,6 134970,5 180217,12 241483,77
Ocena bieżącej sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie oraz próba określenia dynamiki przepływów finansowych w ścisłym powiązaniu z produkcją, sprzedażą, regulowaniem zobowiązań finansowych itp. należą do podstawowych obowiązków dyrektora finansowego.
Zestawienie przepływu środków pieniężnych wraz z transformacją systemową i rozwojem gospodarki rynkowej, stosunkowo szybko stało się elementem niezbędnym każdej poważniejszej analizy, wymaganej przez instytucje finansowe. Stało się też niezbędnym elementem zarządzania.
5. Próg rentowności
Analiza progu rentowności stanowi niezwykle pomocny instrument zarządzania przedsiębiorstwem w gospodarce rynkowej. Próg rentowności (punkt równowagi) przedsięwzięcia to jaki poziom obrotów, przy którym wpływy ze sprzedaży równają się dokładnie wszystkim kosztom. Dopiero obroty powyżej tego punktu zaczynają przynosić zysk.
Z uwagi na charakter działalności i trudności z wyznaczaniem kosztów jednostkowych, próg rentowności wyznaczono według wzoru:
BEP = koszty stałe ogółem × obrót/(obrót – koszty zmienne ogółem)
W skład kosztów stałych wchodzą m.in.:
• płace
• ZUS
• koszty mediów
• koszty ubezpieczenia itd.
Koszty zmienne natomiast tworzą koszty zamówień towarów. Dokładne przedstawienie kosztów wraz z ich podziałem znajduje się w tabelach 10, 11 i 12.
Tabela 19 Średni próg rentowności (wielkości netto w złotych polskich)
Wyszczególnienie 2004 2005 2006
Obrót 557400 596860 637000
Koszty zmienne 438273,1 459721,38 483841,35
Koszty stałe 69340 73700 73700
Śr. Próg rentowności 324444,91 320759,99 306524,64
Rentowność sprzedaży [%] 5,32 7,26 9,32
W roku 2004 próg rentowności wynosi 324444,91zł i od tej kwoty stacja paliw zacznie przynosić zysk.
W roku 2005 jest to kwota 320759,99zł, a w 2006 roku BEP wynosi 306524,64zł.
W każdym z lat obrót przewyższa próg rentowności, w 2004 roku rentowność sprzedaży pod koniec roku wynosi 5,32% w następnych latach nadal rośnie. Wzrost rentowności sprzedaży na przestrzeni lat jest efektem wzrastających obrotów. Wartości dla poszczególnych lat pokazuje tabela powyżej.
Tabela 20 Wrażliwość progu rentowności (wartości netto w złotych polskich)
Wzrost kosztów zm. 2004 BEP wartościowo 2005 BEP
wartościowo 2006 BEP
wartościowo 2004 BEP 2005 BEP 2006 BEP
wzrost [%] wzrost [%] wzrost [%]
10% 513284,55 482508,28 448075,56 58,20 50,43 46,18
20% 1228068,51 973320,51 832533,85 139,26 101,72 85,80
Śr. Próg rent. 870676,53 727914,39 640304,71
W każdym z lat przy wzroście kosztów zmiennych o 10% próg rentowności wzrasta. W kolejnych latach jest to odpowiednio: 58,20% 50,43% oraz 46,18% co oznacza, że każda zmiana kosztów zmiennych powoduje większą zmianę BEP.
W roku pierwszym przy wzroście kosztów zmiennych o 10% próg rentowności wzrasta już aż o 58,20%. Przy wzroście o 20% jest to już 139,26% co oznacza, że każda zmiana kosztów zmiennych powoduje ogromną zmianę BEP. Wynika to z bardzo dużych sum, jakimi się operuje i wzrost o 20% przy kosztach zmiennych wynoszących 438273,1zł to zmiana progu rentowności aż o ponad 139%
Tabela 21 Graniczne koszty zmienne [PLN]
Koszty zmienne powodujące zrównanie BEP z obrotami 2004 2005 2006
Wartościowo 488060 523160 563300
Wzrost procentowy [%] 11,36 13,80 16,42
Tabela powyżej pokazuje wysokość kosztów zmiennych, która powoduje, że próg rentowności pokrywa się z wysokością obrotów. Oznacza to, że przy wzroście kosztów zmiennych powyżej podanych wartości przedsiębiorstwo zacznie przynosić straty.
Analiza dowiodła, że próg rentowności jest bardzo wrażliwy na zmiany wielkości kosztów zmiennych (tabela 20). Jednakże, tak wysokie zmiany są mało prawdopodobne. Wzrost taki byłby równoznaczny z utraceniem rentowności.
Reasumując analiza dowodzi, że rentowność sprzedaży, jest wystarczająca i istnieje niewielkie prawdopodobieństwo na to, że GAZCO nie będzie rentowne.
6. Analiza wskaźnikowa
Tabela poniżej pokazuje procentowe udziały poszczególnych części Aktywów i Pasywów oraz dynamikę tych wielkości na przestrzeni kolejnych lat.
Wskaźniki dynamiki (w ujęciu dynamicznym) poniżej określają stopień zmian poszczególnych pozycji w odniesieniu do odpowiadającym im pozycji w bilansie poprzednim.
Tabela 22 Wskaźniki struktury i dynamiki
31.01.2004 31.12.2004 Dynamika [%]
Majątek trwały 280000,0 280000,0 100,0
66,7 62,3
Majątek obrotowy 140000,0 169674,9 121,2
33,3 37,7
Suma AKTYW 420000,0 449674,9 107,1
100,0 100,0
Kapitał własny 384175,6 412504,0 107,4
91,5 91,7
Zobowiązania 35824,4 37170,9 103,8
8,5 8,3
Suma PASYW 420000,0 449674,9 107,1
100,0 100,0
31.12.2004 31.12.2005 Dynamika [%]
Majątek trwały 280000,0 280000,0 100,0
62,3 56,8
Majątek obrotowy 169674,9 213001,5 125,5
37,7 43,2
Suma AKTYW 449674,9 493001,5 109,6
100,0 100,0
Kapitał własny 412504,0 453981,5 110,1
91,7 92,1
Zobowiązania 37170,9 39020,0 105,0
8,3 7,9
Suma PASYW 449674,9 493001,5 109,6
100,0 100,0
31.12.2005 31.12.2006 Dynamika [%]
Majątek trwały 280000,0 280000,0 100,0
56,8 50,7
Majątek obrotowy 213001,5 272348,2 127,9
43,2 49,3
Suma AKTYW 493001,5 552348,2 112,0
100,0 100,0
Kapitał własny 453981,5 512248,2 112,8
92,1 92,7
Zobowiązania 39020,0 40100 102,8
7,9 7,3
Suma PASYW 493001,5 552348,2 112,0
100,0 100,0