hej,mam pytanko odpowiecie mi na ten test? mam go zaniedługo i niemam do wszystkiego odp."z góry dziękuje" 1. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. (0–1) Zwierzętami jajorodnymi są A. sandacz, żaba, żółw, kolczatka. B. salamandra, pingwin, dzięcioł, ni
hej,mam pytanko odpowiecie mi na ten test? mam go zaniedługo i niemam do wszystkiego odp."z góry dziękuje"
1. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. (0–1)
Zwierzętami jajorodnymi są
A. sandacz, żaba, żółw, kolczatka.
B. salamandra, pingwin, dzięcioł, nietoperz.
C. koala, salamandra, żmija, krokodyl.
D. mieczyk, koala, sikora, dziobak.
2. Podkreśl charakterystyczne cechy kijanki. (0–3)
obecność ogona, obecność pęcherza pławnego, płuca jako narząd wymiany gazowej, składanie skrzeku, skrzela jako narząd wymiany gazowej, może żyć w środowisku lądowym i wodnym, brak ogona, ciało pokryte łuskami, składanie ikry, może żyć w środowisku wodnym
3. Uzupełnij zdania dotyczące kręgowców
i bezkręgowców. (0–4)
A. Układ krwionośny u bezkręgowców znajduje
się po stronie …………..………. ciała.
B. U bezkręgowców układ krwionośny najczęściej
jest ………………. , a ………………..…
u bezkręgowców.
C. Pokrycie ciała w postaci skóry złożonej z dwóch warstw występuje u …………………
D. Szkielet wewnętrzny jest charakterystyczny dla
……………………., a szkielet zewnętrzny
dla ……………………….
4. Wyjaśnij, na czym polega zmiennocieplność
i podaj odpowiedni przykład zwierzęcia. (0–2)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5. Napisz, w jaki sposób pęcherz pławny ułatwia
rybie życie w wodzie.(0–1)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
6. Podpisz etapy rozwoju żaby i uzupełnij (0–2)
zdanie pod ilustracją.
Płazy, jako jedyne kręgowce przechodzą rozwój
…………………………………………………….
7
7. Podkreśl cechy, które świadczą o przystosowaniu
żaby do życia na lądzie. (0–2)
ciało pokryte śluzem, płuca, powieki, cienka skóra
z porami, dobrze rozwinięty narząd wzroku, postać larwalna w rozwoju, błona pławna między palcami
tylnych kończyn, oczy na szczycie głowy
8. Tereny podmokłe i znajdujące się w pobliżu jezior
to jedne z ulubionych miejsc gniazdowania ptaków. Odczytaj z diagramu, które ptaki założyły najwięcej gniazd nad jeziorem (0–1)
…………………………………………………….
9. Zaznacz na ilustracji i podpisz elementy budowy
lotki ptaka (0–3)15
10. Pod ilustracjami dziobów ptaków wpisz rodzaj spożywanego przez nie pokarmu. (0–2)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11. Podkreśl zdania, które opisują przystosowania
ptaków do lotu. (0–3)
A. Mają delikatną czaszkę i nie mają zębów.
B. Kończyny przednie przekształcone w skrzydła
C. Żywią się pokarmem roślinnym
lub zwierzęcym.
D. Mają kości pneumatyczne, czyli z pustymi
przestrzeniami w środku.
E. U nóg mają cztery palce zakończone pazurami.
12. Podkreśl nazwy grup zwierząt należących
do owodniowców. (0–2)
ryby, gady, ssaki, płazy, ptaki
13. Obok zdań zawierających prawdziwe informacje wpisz literę P, a obok zawierających fałszywe informacje – literę F. (0–4)
Ssaki opiekują się potomstwem…..
Powierzchnia wymiany gazowej płuc ssaków
jest duża….
Wszystkie ssaki są żyworodne….
W skórze ssaków występują gruczoły łojowe, potowe i sutkowe….
14. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. (0–1)
Przepona to
A. połączenie występujące między klatką
piersiową a kręgosłupem.
B. jeden z rodzajów zębów ssaków.
C. mięsień położony pod klatką piersiową.
D. inaczej linienie u gadów
15. Wykreśl wyrazy tak, aby powstały zdania
prawdziwe. (0–4)
Gady i płazy to zwierzęta zmiennocieplne /
stałocieplne.
W okresie zimy gady aktywnie polują, aby przetrwać / zapadają w stan hibernacji.
W Polsce żyje 9 gatunków gadów i niektóre /
wszystkie są pod ochroną.
Większość gadów to zwierzęta drapieżne /
roślinożerne.
16. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. (0–1)
Do błon płodowych zaliczamy
A. owodnię, omocznię, osmówkę.
B. zarodek, pęcherzyk żółtkowy.
C. owodnię, pęcherzyk żółtkowy, kosmówkę.
D. omocznię, kosmówkę, zarodek.
17. Podpisz zaznaczone na ilustracji elementy
budowy jaja ptaków. (0–3)
18. Przyporządkuj nazwy rodzajowe zwierząt do
odpowiedniej grupy. (0–5)
Ryby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Płazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Gady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ptaki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ssaki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
19. Opisz znaczenie ssaków. (0–3)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
grupa b
Kręgowce
Poniższy test składa się z 19 zadań. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Przy każdym poleceniu podano liczbę punktów możliwą Imię i nazwisko
do uzyskania za prawidłowe odpowiedzi. Za rozwiązanie
całego sprawdzianu możesz uzyskać maksymalnie 44 punkty. . . . . . . . . . . . . . . . . .
Klasa
1. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. (0–1)
Zwierzętami jajorodnymi są
A. mieczyk, koala, sikora, dziobak.
B. sandacz, żaba, żółw, kolczatka.
C. salamandra, pingwin, dzięcioł, nietoperz.
D. koala, salamandra, żmija, krokodyl.
2. Podkreśl charakterystyczne cechy kijanki. (0–3)
obecność ogona, może żyć w środowisku lądowym i wodnym, obecność pęcherza pławnego, płuca jako narząd wymiany gazowej, składanie skrzeku, skrzela jako narząd wymiany gazowej, może żyć w środowisku wodnym, brak ogona, składanie ikry
3. Uzupełnij zdania dotyczące kręgowców i bez-
kręgowców. (0–4)
A. U bezkręgowców układ krwionośny najczęściej
jest . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . , a u . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . zamknięty.
B. Układ krwionośny u bezkręgowców znajduje się po stronie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ciała.
C. Szkielet wewnętrzny jest charakterystyczny dla
. . . . . . . . . . . . . . . . . , a szkielet zewnętrzny dla. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. .
D. Pokrycie ciała w postaci skóry złożonej z dwóch warstw występuje u . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4. Wyjaśnij, na czym polega stałocieplność i podaj odpowiedni przykład zwierzęcia. (0–2)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
.
5. Napisz, w jaki sposób linia boczna ułatwia rybie życie w wodzie. (0–1)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
6. Podpisz etapy rozwoju żaby i uzupełnij
zdanie pod ilustracją. (0–2)
Płazy, jako jedyne kręgowce przechodzą rozwój
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7. Podkreśl cechy, które świadczą o przystosowaniu
żaby do życia na lądzie. (0–2)
oczy na szczycie głowy, ciało pokryte śluzem, płuca, postać larwalna w rozwoju, powieki, cienka skóra z porami, dobrze rozwinięty narząd wzroku
8. Tereny podmokłe i znajdujące się w pobliżu jezior to jedne z ulubionych miejsc gniazdowania ptaków. Odczytaj z diagramu, które ptaki założyły najmniej gniazd nad jeziorem. (0–1)
9
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94 Test b
9. Zaznacz na ilustracji i podpisz elementy budowy sterówki ptaka (0–3)15
10. Pod ilustracjami dziobów ptaków wpisz rodzaj
spożywanego przez nie pokarmu. (0–2)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11. Podkreśl zdania, które opisują przystosowania
ptaków do lotu. (0–3)
A. Do grzebienia mostka są przyczepione
mięśnie poruszające kończyny przednie.
B. U nóg mają cztery palce zakończone pazurami.
C. Żywią się pokarmem roślinnym
lub zwierzęcym.
D. Mają kości pneumatyczne, czyli z pustymi
przestrzeniami w środku.
12. Podkreśl nazwy grup zwierząt
nie wytwarzających błon płodowych. (0–2)
ryby, gady, ssaki, płazy, ptaki
13. Obok zdań zawierających prawdziwe informacje wpisz literę P, a obok zawierających fałszywe informacje – literę F. (0–4)
Wszystkie ssaki są żyworodne….
Ssaki opiekują się potomstwem…..
Powierzchnia wymiany gazowej płuc ssaków jest duża….
W skórze ssaków występują gruczoły łojowe, potowe i sutkowe….
14. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. (0–1)
Przepona to
A. mięsień położony pod klatką piersiową.
B. jeden z rodzajów zębów ssaków.
C. połączenie występujące między
klatką piersiową a kręgosłupem.
D. inaczej linienie u gadów.
15. Wykreśl wyrazy tak, aby powstały zdania
prawdziwe. (0–4)
11 W
Większość gadów to zwierzętaim drapieżne /
roślinożerne.
W okresie zimy gady aktywnie polują, aby przetrwać / zapadają w stan hibernacji.
W Polsce żyje 9 gatunków gadów i niektóre /
wszystkie są pod ochroną.
Gady i płazy to zwierzęta zmiennocieplne /
stałocieplne.
16. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. (0–1)
Do błon płodowych zaliczamy
A. zarodek, pęcherzyk żółtkowy
B. owodnię, omocznię, kosmówkę,
C. owodnię, pęcherzyk żółtkowy, kosmówkę,
D. omocznię, kosmówkę, zarodek.
17. Podpisz zaznaczone na ilustracji elementy
budowy jaja ptaków. (0–3)
18. Przyporządkuj nazwy rodzajowe zwierząt do odpowiedniej grupy. (0–5)
Ryby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Płazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Gady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ptaki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ssaki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
19. Opisz znaczenie ssaków. (0–3)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..