Uczniowie sprawdzili zasadę zachowania momentu pędu za pomocą prostego układu doświadczalnego składającego się z plastikowej rurki, mocnej nierozciągliwej nici oraz gumki do ścierania. Gumkę do ścierania przyczepili do nici, a jej wolny koniec przewlekl
Uczniowie sprawdzili zasadę zachowania momentu pędu za pomocą prostego układu doświadczalnego składającego się z plastikowej rurki, mocnej nierozciągliwej nici oraz gumki do ścierania.
Gumkę do ścierania przyczepili do nici, a jej wolny koniec przewlekli przez rurkę i zawiesili na nim obciążnik o ciężarze F.
Na nici zaznaczyli odległość między ciałem a rurką i zmierzyli promień r. Następnie zaznaczyli odległość dwa razy mniejszą od r. Trzymając jedną dłonią rurkę, wprawili ciało w ruch obrotowy, tak aby wirowało w płaszczyźnie zbliżonej do płaszczyzny poziomej w stałej odległości r od rurki. Zmierzyli liczbę obrotów ciała w pewnym przedziale czasu Δt, aby móc wyznaczyć ich częstotliwość. Bez zatrzymywania kulki zmniejszyli promień okręgu, po którym się ona poruszała na [latex] frac{r}{2} [/latex]
i powtórzyli pomiar. Uczniowie starali się, aby dla danego promienia kulka poruszała się ze stałą prędkością kątową.
Przeprowadzając odpowiednie obliczenia określ, jaki okres i częstotliwość powinni otrzymać uczniowie w drugiej części eksperymentu.