Analiza rynku hotelarskiego na terenie piostowskiego grodu- Wroclawia
1. Ogólny szkic analizowanego rynku.
Rynek poddany analizie zalicza się do sektora usługowego, a po części na pewno do rozrywkowego. Pod względem wieku jest to jeden ze starszych globalnych rynków. Z biegiem lat ewoluował on jednak w bardzo znacznym stopniu. Początkowo opierał on się jedynie na zapewnieniu przez oferenta klientowi noclegu, później strawy i tak z biegiem lat doszliśmy do takiego stanu rzeczy, w którym każdy szanujący się hotel ma dodatkowe usługi (czy rozrywki) do zaoferowania, od basenu począwszy na barze tlenowym zakończywszy.
Na terenie Wrocławia (gdyż taki obszar analizuję), zważywszy na jego ciekawe zabytki kultury, piękno, międzynarodowy port lotniczy, aktywne życie nocne, i na to iż jest to wielokulturowa stolica województwa dolnośląskiego, usługi hotelarskie prosperują prężnie i wciąż się rozwijają. Substytucyjność tych lepiej znanych hoteli, wyższej klasy występuje głownie jedynie wewnątrz tej grupy (nie licząc nielicznych apartamentów czy „cztero-gwiazdkowego” pensjonatu „Jana Pawła II”). Jak więc widać trudno znaleźć inną opcję noclegu czy miejsce do relaksu dla biznesmenów robiących we Wrocławiu interesy, zagranicznych gości czy po prostu ludzi lepiej sytuowanych. Akomodację w hotelu niższej klasy, dla wycieczek czy dla osób oszczędniejszych, można zamienić na pobyt w schronisku młodzieżowym, domu turystycznym, domu wypoczynkowym czy też gdy pogoda sprzyja na campingu.
2. Popyt.
Zainteresowanie usługami danej dziedziny wykazują osoby odwiedzające Wrocław w celach rozrywkowych, turystycznych (zwiedzanie), w interesach jak i z wielu innych różnych przyczyn. Wzrost ilości klientów obserwujemy, gdy we Wrocławiu organizowana jest impreza, targi, czy innego rodzaju spotkanie dużej ilości osób spoza Wrocławia. Popyt zwiększa się również podczas wakacji, gdyż wtedy to ilość turystów z całej polski oraz z zagranicy jest największa. Największą ilość klienteli maja hotele średniej klasy, mniejsza hotele najdroższe oraz te w których standardy są niskie. Ogólna ilość osób korzystających z zakwaterowania we Wrocławskich hotelach w ciągu roku wynosi około 500 000, z czego prawie 160 000 to turyści zagraniczni. Wybór klienta opiera się przeważnie na jakości hotelu, cenie noclegu oraz jego dostępności w danym hotelu, ilości i cenie dodatkowych usług oferowanych przez hotel jak i na usytuowaniu hotelu oraz oczywiście miłej obsługi. Udział indywidualnego turysty czy nawet wycieczki w rynku nie jest duży, gdyż jeden klient nie zapewni hotelowi bytu.
Źródło: Rocznik Statystyczny Wrocławia 2002
3. Podaż.
Obecnie we Wrocławiu funkcjonują 53 hotele o zróżnicowanym standardzie. Osiem „cztero-gwiazdkowych”, piętnaście „trzy-gwiazdkowych”, siedem „dwu-gwiazdkowych”, pięć „jedno-gwiazdkowych” oraz dwanaście hoteli bez przyznanej gwiazdki. Jak już zaznaczyłem w poprzednim punkcie największy udział w rynku maja hotele zapewniające średniej klasy warunki za umiarkowana cenę. Koszta oferentów to przede wszystkim opłacenie obsługi hotelu, oraz koszta użytej przez klienta energii elektrycznej, wody i innych podstawowych usług oraz wkalkulowane w cene noclegu koszta wybudowania hotelu (które po pewnym czasie musza się zwrocic)i jego standard. Oferenci prześcigają się w coraz to nowszych usługach dodatkowych (przewaznie w hotelu znajduje się restauracja, centrum rozrywki i inne) czym przyciągają klientów. Ważne jest również gdzie dany hotel się znajduje (im bliżej centrum miasta tym lepiej). Wszystko to wpływa na to czy hotel osiagnie sukces (będzie miał klientow) czy nie.
Źródło: Oficjalny Serwis Internetowy Urzędu Miejskiego Wrocławia
3. Podsumowanie.
Rynek, który opisałem jest dość trudny do zanalizowania gdyż zależny on jest od wielu czynników i mocno zróżnicowany pod względem oferentów. Charakteryzuje się on jednak stosunkowo małą ilością oferentów do ilości ludzi korzystających z ich usług, dlatego też nazwać go możemy oligopolem oferentów.
Wybrane hotele w centrum miasta Wrocławia: mapka w załączniku
praca oceniona w miare dobrze na AE we Wroclawiu na I roku