Motyw śmierci i umierania w dziełach średniowiecza - konspekt
I. Literatura podmiotu:
1. Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią. Andrzej Z. Makowiecki, Andrzej Markowski, Włodzimierz Paszyński, Tomasz Wroczyński: Pamiętajcie o ogrodach, Warszawa, Wyd. WSiP 2002. ISBN 83-02-08222-8
2. Legenda o św. Aleksym. S. Wierczyński, W. Kuraszkiewicz, A. Sławska: Polskie wierszowane legendy średniowieczne, Wrocław, Wyd. Ossolineum 1962.
3. Pieśń o Rolandzie. przeł. Tadeusz Żeleński-Boy, Wyd. Zielona Sowa 2009. ISBN: 978-83-7623-034-4
4. Skarga umierającego. W. Taszycki: Najdawniejsze zabytki języka polskiego, Wrocław, Wyd. Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich 1975.
II. Literatura przedmiotu:
1. T. Michałowska, Średniowiecze, Warszawa 1997, s. 491-496, 508-512, 516-525.
2. J. Starnawski, Średniowiecze, Warszawa 1975, s. 272-273.
3. T. Witczak, Literatura średniowiecza, Warszawa 1999, s. 135-137.
III. Ramowy plan wypowiedzi:
1. Wstęp:
· motyw śmierci w literaturze i jego funkcja.
· wstępnie o średniowieczu.
· motyw: ars moriendi, memento mori, dance macabre.
2. Kolejność prezentowanych argumentów:
· popularny w średniowieczu motyw dance macabre.
· dance macabre w Rozmowie Mistrza Polikarpa ze śmiercią.
· wierszowana hagiografia pt. Legenda o św. Aleksym
· przykład godnej śmierci rycerskiej na podstawie Pieśni o Roladzie.
· Obawy przed Sądem Ostatecznym w Skargach Umierającego.
3. Wnioski:
· Podsumowanie motywu śmierci w zaprezentowanych utworach.
· zweryfikowanie tezy - symbolika śmierci w literaturze i sztuce jest niejednoznaczna.