Kanony w pedagogice modernistycznej.
KANONY W PEDAGOGICE MODERNICSTYCZNEJ
1k.środowiskowy-traktujacy środowisko przyr,społ,kult jako układ dający się zbadać i przewidzieć przy pomocy metod i reguł stosowanych w nauce(podobnie traktuje się edukację)
2k.celowościowy- odwołujący się do odgórnie ustanowionych celów(w tym i edukacji) mający swoje uzasadnienie w przyczynowym i sprawczym następstwie zdarzeń.
3k. deterministyczny-odwołujacy się do przyczynowości i powtarzalności zjawisk w rzeczywistości (społecznej i kulturowej) w związku z czym człowieka można ująć w możliwie ścisłe reguły ciągu zdarzeń
4k.instrumentalny-odwołujący się do racjonalności instrumentalnej, racjonalności, której pewność wiedzy weryfikowana jest w oparciu o opis i wyjaśnienie powtarzalnego układu zjawisk w badanej rzeczywistości
5k.kontroli społ.-nakazujący kontrolę i reglamentacje wszelkich form życia społ. tak aby spełniały one wymogi przyjętych kryteriów i standardów rozwoju
6k.sterowniczy-odwołujący się do zewn. Sterowania każdej jednostki przy pomocy bodźców wzmacniających(nagród) i osłabiających (kar)(w edukacji traktowany jako proces sterowania)
7k.uspołecznienia-rozpatrujący funkcjonowanie jednostki na tle usankcjonowanych społecznie norm, standardów zachowań ( w edukacji zaowocowało to swoistym ubezwłasnowolnieniem i utrata wolności jednostki)