Recenzja ksiazki: "marketing producenta i eksportera" Autor: Klemens Pawel Białecki
Prof.dr.hab. Klemens Paweł Białecki, autor wielu książek oraz artykułów na temat handlu zagranicznego i marketingu, którego jest prekursorem w Polsce. Napisał również ostatnio przeczytaną przeze mnie książkę „Marketing producenta i eksportera” wydaną w 1992 roku przez wydawnictwo Poltext. W książce w ciekawy i przystępny sposób zaprezentowano jedną z najważniejszych dziedzin współczesnej gospodarki. Jest nią bez wątpienia marketing, który autor definiuje jako więź przedsiębiorstwa z rynkiem. Omówiono również podstawowe zasady prowadzenia badań marketingowych oraz umiejscowienie marketingu w strukturze organizacji przedsiębiorstw.
Obecnie zarówno w obrocie krajowym, jak i zagranicznym działalność marketingowa decyduje nie tylko o pozycji przedsiębiorstwa na rynku, ale również o poziomie i jakości zaspokajania potrzeb społeczeństwa.
Autor w bardzo czytelny i przejrzysty sposób w poszczególnych rozdziałach omówił elementy marketingu, do których zalicza się: produkt, cenę, dystrybucję i promocję, uzupełniając ich opis praktycznymi przykładami. Każdy z tych składników zawiera obszerny zakres zagadnień, takich jak: polityka rozwoju produktu, jego opakowanie i znak towarowy, podział nabywców według określonych kryteriów, ustalenie cen i ich rodzaje, strategie cenowe firm, podstawowe ogniwa pośredniczące, elementy transakcji handlowej. Marketing jako skoordynowana działalność przedsiębiorstwa, na którą składają się: tworzenie produktu i opakowania, badanie rynku i promocja, w celu osiągnięcia optymalnego obrotu i zysku. Autor szczegółowo opisał składniki promocji marketingowej(reklamę, akwizycję, popieranie sprzedaży, sponsoring), podkreślając jej znaczenie w walce konkurencyjnej na rynku. Przedstawił również badania marketingowe, których nie zalicza się do elementów marketingu, ale faktycznie powinny być podstawą podejmowania każdej decyzji w tej dziedzinie.
Z punktu widzenia zasad funkcjonowania przedsiębiorstw, znajdujemy się w Polsce w obliczu rewolucji marketingowej.
Duży stopień swobody w dziedzinie obrotu z zagranicą, uwolnienie cen dóbr konsumpcyjnych i większości dóbr przemysłowych, udostępnienie środków masowego przekazu firmom zagranicznym mającym duże doświadczenie w prowadzeniu działalności marketingowej powodują, że firmy, które potrafią stosować marketing, nawet w innych warunkach nie zmienionych, osiągają na rynku przewagę.
Warto było przeczytać tą książkę choćby dla potrzeb własnych, aby łatwiej zrozumieć jak duża rolę odgrywa marketing w naszym potocznym życiu, choćby przy robieniu zakupów w hipermarketach.