Poezja i poeta w Romantyzmie.

Poezja stanowi w romantyzmie polskim najważniejszą ze sztuk, choć łączącą się i z innymi sztukami: muzyką i malarstwem (w ten sposób miała ona poszerzać swoje możliwości poznawcze i ekspresyjne). Owo połączenie miało umożliwić syntezę sztuk: literatura (utożsamiana przez romantyków z poezją) powinna cechować się jakościami malarskimi i muzycznymi, operować obrazem i dźwiękiem (w polskim romantyzmie dziełem realizującym ów postulat wręcz modelowo jest III część Dziadów Mickiewicza).
Pomimo eksponowania autonomii poezji romantycy nie ograniczali jej do dziedziny czystej sztuki. Powstała koncepcja poezji-syntezy, łączącej ze sobą filozofię, religię, myśl społeczną i polityczną, naukę czy w końcu życie codzienne. Miała stanowić najlepszy z możliwych sposobów poznania, docierania do metafizycznych tajemnic universum – natury, Boga, historii, człowieka – ujętych w ich totalności i ukazanych w formie zmysłowej. Miała być również najdoskonalszym sposobem oddziaływania na społeczeństwo i historię, tworzenia ożywiających ją mitów kształtujących świadomość człowieka (tu łączyła się z czynem). Taki pogląd ujawnia się najwyraźniej w twórczości Mickiewicza. Poezja miała w końcu stanowić sposób wyrażenia niepowtarzalnej indywidualności artysty.
W ten sposób romantycy wykraczali poza klasycystyczne rozumienie poezji jako dziedziny doświadczenia estetycznego („dobrego smaku”), dziedziny oddzielonej od innych. Dokonali oni również poszerzenia wymiaru poezji o twórczość ludową.
Trzeba tu wszakże zauważyć, że oprócz takiej „optymistycznej” koncepcji pojawiła się w romantyzmie także krytyka poezji. Z jednej strony dostrzegano skażenie języka ludzkiego i jego niezdolność do podjęcia wyżej ukazanych zadań (mit upadłego języka, np. w Wielkiej Improwizacji z III części Dziadów Mickiewicza). Z drugiej natomiast krytykowano poezję nadmiernie estetyczną, oderwaną od życia (Nie-boska komedia Krasińskiego). Romantycy zdawali sobie ponadto sprawę z niebezpieczeństw związanych z poezją, z jej siłą odciągającą od realnego życia (I część Dziadów Mickiewicza).
Poezja romantyczna miała powstawać jako efekt natchnienia – kontaktu twórcy z rzeczywistością metafizyczną, absolutem bądź jako rezultat autentycznego głębokiego przeżycia. Siłami powołującymi ją do istnienia były wyobraźnia i uczucie (eksponowano także rolę pamięci).
Romantycy mówili o geniuszu obecnym w artyście, w naturze i w zbiorowości (ludzie czy narodzie), geniuszu będącym istotą twórczości pojmowanej jako swobodna kreacja. Z drugiej strony należy pamiętać, że sami romantycy wskazali ograniczenia owej swobody. Wiązały się one z koncepcją zakorzenienia poezji w tradycji narodowej. Znalazły także wyraz w idei ironii romantycznej, mającej okiełznać dążenie artysty ku nieskończoności.
Można wyróżnić trzy modelowe typy poety romantycznego, jednostki górującej nad otoczeniem, przenikającej tajemnice kosmosu. W romantyzmie polskim najbardziej rozpowszechnionym (zwłaszcza po roku 1831) wzorcem jest wypromowany przez Mickiewicza wzorzec poety Tyrteusza, a więc twórcy przewodnika narodu wzywającego do walki o wolność i wcielającego swoją poezję w czyn (przykładem może być Wajdelota z Konrada Wallenroda).

POWIEŚĆ WAJDELOTY
Skąd Litwini wracali? – Z nocnej wracali wycieczki,
Wieźli łupy bogate, w zamkach i cerkwiach zdobyte.
Tłumy brańców niemieckich z powiązanymi rękami,
Ze stryczkami na szyjach, biegną przy koniach zwycięzców;
Poglądają ku Prusom i zalewając się łzami,
Poglądają na Kowno – i polecają się Bogu.
W mieście Kownie pośrodku ciągnie się błonie Peruna,
Tam książęta litewscy, gdy po zwycięstwie wracają,
Zwykli rycerzy niemieckich palić na stosie ofiarnym.
(A. Mickiewicz Konrad Wallenrod)

Z drugiej strony istnieje wzorzec poety artysty reprezentowany w polskim romantyzmie przez Słowackiego (apolog do Balladyny, listy). Wzorzec ten ujawnia się także w postawie Z. Krasińskiego. Poeta artysta tworzy czystą sztukę, zamieniając w nią również własne życie, pragnąc istnieć w pięknie – najważniejszej dla niego wartości. Objawia swój geniusz twórczy, swoje możliwości kreacyjne.
Kolejnym wzorcem jest poeta mag, Orfeusz. W polskim romantyzmie takim twórcą jest przede wszystkim Słowacki w latach 40. – poeta mistyk wtajemniczony w boski sens kosmosu.
Trzeba tu zaznaczyć, że zarówno postawa poety Tyrteusza, jak i Orfeusza wiąże się z profetyzmem (wieszczeniem), a więc z dążeniem do poznania i objawiania tajemnic historii bądź universum.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Koncepcja poezji i poety w romantyzmie.

W dobie romantyzmu poeta miał być przywódcą duchowym narodu, wieszczem i drogowskazem. Był uważany za postać wyjątkowa, obdarzona boskim wzniosłością , pełniącą często rolę bohatera Romantycy poezję określali jako „tajemniczy gł...

Język polski

Motyw miłości w romantyzmie i innych epokach.

,,Zaiste, miłość jest świętym pożarem,
Iskrą zatloną w ogniach nieśmiertelnych,
Aniołów dobrem, Wszechmocnego darem,
Balsamem rajskim dla serc skazitelnych.....”
Byron ,,Giaur”


Głównym prądem literack...

Język polski

Poezja pozytywizmu.

Dominowały takie gatunki literackie jak nowela, powieść, obserwujemy początki reportażu, felietonu. Mimo, iż pozytywizm jest uważany za "czasy niepoetyckie" uprawiano poezję - lirykę reprezentuje Adam Asnyk (1838-1897) i Maria Konopnicka (1...

Język polski

Poeta - zwiastun nadziei, uzdrowiciel zbłąkanych dusz, myśliciel lub zwykły człowiek.

Poeta od zawsze pełni ważną rolę w kształtowaniu światowego dziedzictwa kultury. Obdarowany jest specjalnym statusem, którego fundamenty przez wieki pozostają niewzruszone. Każda epoka literacka nadaje mu jednak inny koloryt i wpływa na zr...

Język polski

Poezja Adama Mickiewicza.

Po procesie filomatów Adam Mickiewicz został skazany na przymusowy pobyt w Rosji. Po kilkunastomiesięcznym pobycie w Petersburgu władze skierowały Mickiewicza, Jeżowskiego i Malewskiego do Odessy, gdzie poeta prz...