Podstawowe założenia doktryny jakości A.Bliklego
Do najistotniejszych warunków zarządzania jakością w edukacji oraz doktryn Bliklego należą stałe doskonalenie, współpraca i życzliwość oraz myślenie systemowe.
Pierwszym warunkiem jest stałe doskonalenie dotyczy ono całego procesu edukacji oraz jego efektów. Doskonalenie to dotyczy wszystkich zarówno uczniów, nauczycieli, dyrektorów, pracowników administracji. Ciągłe doskonalenie jest głównym celem nauki, które oparte jest na współpracy i nastawione jest na proces czyli nie tylko cele są ważne ale i proces dochodzenia.
Drugą zasadą jakości jest współpraca i życzliwość. Uczeń musi nauczyć się okazywania innym ludziom życzliwości, przychylności i zrozumienia. Szkoła musi mu stworzyć takie warunki. Obecnie nie powinno uczyć się uczniów rywalizacji tylko nauka powinna opierać się na współpracy miedzy sobą .
Trzecią zasadą jest zasada racjonalności realizowana dzięki myśleniu systemowym. Takie myślenie polega na wypracowaniu i wdrożeniu procedur, które zapewnią szkole efektywne działanie. Procedury te powstają w wyniku doświadczeń z których powstały udane przedsięwzięcia bądź jako skutek analizy przyczyn tych zjawisk którym chciano zapobiec lub im przeciwdziałać. Dlatego powstał diagram Ishikawy, pętla wzrostu czy hamowania. Procedury te mają pomagać każdemu klientowi szkoły w korzystaniu z jej dobrodziejstw. Myślenie systemowe pojmuje szkołę jako część systemu edukacji i trzeba patrzyć na nią z szerokiej perspektywy.
Podsumowując można powiedzieć, że dzięki takim rozwiązaniom udaje się zmienić dotychczasowe paradygmaty funkcjonowania szkół w Polsce. W dotychczasowym modelu nauczania w centrum zainteresowania jest wiedza i programy. Tym lepszy jest nauczyciel, im więcej informacji zdoła przekazać, a uczeń, im więcej informacji zapamięta. Celem całego procesu jest wiedza. Współczesne nauczanie i uczenie się stawia ucznia w centrum zainteresowania. Tym lepszy jest uczeń, im wyższą ma umiejętność rozwiązywania problemów, a nauczyciel im większe stwarza uczniowi możliwości rozwiązywania problemów, wspomagając jego rozwój. Celem tak pojmowanego procesu uczenia się i nauczania jest umiejętność rozwiązywania problemów i harmonijny rozwój ucznia .
Mam nadzieję, że dobrze wywiązałam sie z mojego pierwszego zadania. Pozdrawiam