Spacer po lesie – zajęcia muzyczne
Cele:
· zdolność koncentracji słuchowej na dźwięki w rejestrze wysokim i niskim,
· uwrażliwienie uczniów na nastroje w muzyce i czas trwania poszczególnych wartości rytmicznych.
· rozwijanie zainteresowań uczniów otaczając ich przyrodą,
· włączenie dzieci nieśmiałych do pełnego uczestnictwa w czasie lekcji,
· kształtowaniu jego umiejętności samodzielnego myślenia,
· zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w zajęciach ruchowo – muzycznych,
· kształtowanie umiejętności pracy w grupie,
· zapewnienie poczucia bezpieczeństwa podczas zajęć.
Materiały: tamburyno / bębenek; radio, płyty CD z odpowiednią muzyką
Przebieg zajęć:
Nauczyciel rozpoczynając lekcję, zaprasza dzieci do wspólnej zabawy. Kiedy wszystkie dzieci stoją na środku sali, proponuje im wycieczkę do lasu.
1. Muzyczny spacer
Marsz w rytmie ćwierćnut, bieg w rytmie ósemek, ciężkie chodzenie realizując rytm półnut. Nauczyciel zmienia rytm, (klaszcząc lub uderzając w tamburyn), dzieci dostosują się do niego.
2.Zabawa "Wiewiórki do dziupli"
Ustawianie-dzieci ustawiają się trójkami. Dwoje dzieci tworzą "dziuplę", trzecie "wiewiórka" swobodnie skacze przy akompaniamencie instrumentów. Gdy muzyka zostaje przerwana dzieci szukają wolnej dziupli. Dziecko, które zostaje bez dziupli odpada z gry.
3.Zabawa ruchowa- "Ptaki i niedźwiedzie"
Dzieci naśladują fruwające ptaki i budzące ze snu niedźwiedzie. Gdy słyszą graną melodię w środkowym rejestrze, podskakują po całej sali. Gdy melodia przechodzi w rejestr wysoki, dzieci naśladują latające ptaki. Słysząc niskie rejestry, dzieci na czworakach przedstawiają leniwe niedźwiedzie.
4.Spotkanie dwóch stonóg.
Nauczyciel zapoznaje uczniów z krótkim tekstem piosenki "Stonoga"
Idzie sobie stonoga, stonoga, stonoga.
Do zabawy gotowa, gotowa, hej!
(do tekstu nauczyciel może stworzyć własną linie melodyczną)
Dzieci tworzą dwa szeregi, łapią się za biodra i chodząc po sali śpiewają piosenkę przy akompaniamencie instrumentu. Gdy melodia milknie, dziecko ostatnie pod nogami kolegów, przedostaje się na początek szeregu. Które dziecko zrobi to później, odpada z gry. Wygrywa stonoga dłuższa.
5.Zakończenie zajęć
Przy akompaniamencie dzieci siadają na dywanie w kole kończąc swój spacer po lesie. Nauczyciel prosi o krótkie dokończenie zdania:
„W zajęcia podobało mi się ...” lub „W zajęciach nie podobało mi się ... ”
Przebieg lekcji jest tak skonstruowany, aby sprzyjał fizyczno-ruchowemu rozwojowi ucznia, kształtowaniu jego umiejętności samodzielnego myślenia, zachęcał do aktywnego uczestnictwa w zajęciach ruchowo - muzycznych.
Dzieci w toku walki o zwycięstwo (w grach zespołowych) stają się zwartym, mocnym zespołem. Gry i zabawy uczą umiejętnego współzawodnictwa nawiązywania kontaktu w grupie. Dzieci będą miały świadomość jak ważną rolę w ich życiu odgrywa muzyka. Od najmłodszych lat dziecko powinno uczyć się rozumienia wartości sztuki. Należy pamiętać, że muzyka ma działanie terapeutyczne. To działanie uspakaja, rekompensuje, daje dzieciom możliwość uzyskania sukcesu, otwarcia się w kontaktach społecznych. Dzieci chętniej będą uczestniczyć w apelach, akademiach środowiskowych organizowanych przez szkołę.