Środowisko psychospoleczne i fizyczne szkoly

Pojęcie przystosowania społecznego
Zjawisko przystosowania społecznego interesuje badaczy różnych dyscyplin naukowych. Jest też przez nich różnie rozumiane, w inny sposób definiowane. Literatura tematu pozwala na stwierdzenie, iż przedstawiciele różnych nauk bardzo różnie definiują termin przystosowanie, a kryteria przez nich sformułowane są często subiektywne i nieprecyzyjne.
W pedagogice przystosowanie oznacza funkcjonowanie zgodne z regułami współżycia społecznego, dostosowanie się do wymagań, jakie społeczeństwo stawia swoim członkom ze względu na ich płeć, wiek, pozycję socjalną.

Typowe formy przystosowania społecznego
Zachowanie przystosowawcze wskazuje na stopień funkcjonowania jednostki w zakresie niezależności osobistej oraz w zachowaniach będących przejawem stopnia dojrzałości w zakresie odpowiedzialności osobistej i społecznej.

Typowe formy nieprzystosowania społecznego
Osoby upośledzone umysłowo w stopniu lekkim o zaburzonym rozwoju wymowy wykazują trudności w dostosowaniu się do normalnych warunków społecznych oraz w realizacji swoich zadań życiowych.

Czynniki warunkujące adaptację dziecka siedmioletniego do szkoły
Przebieg procesu adaptacji społecznej i adaptacji szkolnej zależy od wielu czynników. Analiza literatury pedagogicznej wykazuje dwie grupy czynników wpływających na poziom zdolności przystosowawczych dzieci.
Grupę pierwszą stanowią czynniki endogenne. Są to przede wszystkim: wiek, płeć, indywidualne cechy układu nerwowego, stan zdrowia, ogólny poziom psychoruchowego rozwoju dziecka.
Grupę drugą stanowią czynniki egzogenne. Związane są one ze środowiskiem rodzinnym, rówieśniczym, przedszkolnym, szkolnym.

Dojrzałość szkolna
Problem dojrzałości szkolnej należy do zagadnień z pogranicza psychologii rozwojowej i wychowawczej.
Według Kwiatowskiej dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole, która polega na gotowości dziecka do podjęcia nowych zadań, jak i na zdolności przystosowania się do nieznanego środowiska oraz ogólnie zmienionej sytuacji życiowej

Rzeczywiste przygotowanie do szkoły składa się z dwóch etapów:
- długofalowego, obejmującego cały wiek przedszkolny
- bezpośredniego, dokonującego się w ostatnim roku przed rozpoczęciem nauki, a szczególnie nasilonego w miesiącach poprzedzających przekroczenie progu szkolnego.

Higiena w szkole i w domu
- temperatura powietrza
- wilgotność powietrza
- wpływ na organizm człowieka mają warunki pogodowe
- wentylacja powietrza
- oświetlenie
- ład i porządek
- dezynsekcja
- odzież
- miejsce do spania
- sen
- pościel
- organizacja miejsca do odrabiania lekcji

Kultura jedzenia
- zachowanie higieny w miejscu przygotowywania posiłku
- jak przygotować stół
- zasady zachowania się przy stole
- korzystanie ze sztućców

Wypoczynek
- czynny (aktywny)
- bierny

Poradnictwo zawodowe -to proces, w którym doradca zawodowy pomaga zainteresowanej osobie (jednostce, klientowi) w osiągnięciu lepszego zrozumienia siebie samego w odniesieniu do środowiska pracy po to, aby umożliwić mu realistyczny wybór lub zmianę zatrudnienia lub też, osiągnięcie właściwego dostosowania zawodowego.

Dodaj swoją odpowiedź