Orientacja marketingowa

Marketing – tworzenie środowiska z poszanowaniem dwóch stron.
Filozofia – troska o klienta.
Obszar działania – dostosowywanie do otoczenia, zachodzących zmian.
Zespoły instrumentów:
produkt
cena
dystrybucja
promocja


Orientacja marketingowa

Odbiorcy usług niekomercyjnych „no profit”

1. Rodzaje odbiorców usług organizacji niekomercyjnych.
a. klienci – podmioty bezpośrednio korzystające z usług.
beneficjenci / klienci, którzy nie płacą,
nabywcy – podmioty płacące za nabyte usługi.
b. donatorzy – podmioty lub osoby, które wspierają działalność organizacji.
sponsorzy,
ofiarodawcy,
wolontariusze,
płatnicy podatków i składek na ubezpieczenia społeczne.
c. kuratorzy – nadzór nad organizacją (np. Owsiak, Kwaśniewska, Kotański)
d. publiczność – podmioty, osoby, które nie angażują się w działalność, masmedia,
e. społeczeństwo.

2. Postępowanie odbiorców – czynniki determinujące zachowania odbiorców:
profil demograficzno – ekonomiczny,
profil społeczno – psychologiczny.

3. Dostrzegane ryzyko:
ryzyko funkcjonalne,
ryzyko fizyczne (czy nie zaszkodzi),
ryzyko ekonomiczne,
ryzyko społeczne (opinia innych),
ryzyko psychologiczne (moje odczucia),
ryzyko związane ze stratą czasu.

Segmentacja – podział odbiorców na w miarę homogeniczne grupy pod względem oczekiwań i potrzeb.
Korzyści segmentacji:
skupienie się na pewnej grupie odbiorców,
większe prawdopodobieństwo zaspokojenia potrzeb grupy,
umożliwienie skuteczniejszego i efektywniejszego wykorzystania zasobów,
Kryteria segmentacji:
odnoszące się do odbiorcy:
społeczno – ekonomiczne,
demograficzne (wiek, płeć, budowa ciała),
psychograficzne ( osobowość, styl życia, zainteresowania),
odnoszące się do oferty:
warunki korzystania,
oferowane korzyści,

Kryteria poprawności segmentacji:
mierzalność – ile?,
rozległość – jak duży jest ten segment,
dostępność:
fizyczna,
ekonomiczna,
wrażliwość na ofertę.

Wybór rynku docelowego.
działanie niezróżnicowane,
działanie zróżnicowane,
działanie skoncentrowane (na ofercie lub odbiorcy),
działanie zindywidualizowane.

Badania marketingowe – zdobycie informacji, podjęcie decyzji.
mit ważności sprawy, decyzji,
mit licznej próby,
mit wyższego wtajemniczenia,
mit straconych pieniędzy – gdy niezgodne z oczekiwaniami.

Rodzaje badań:
eksploracyjne – odkrywce – znalezienie problemu.
eksplanacyjne – wyjaśnienie problemu.

Cechy badań:
systematyczność – co ile czasu (optymalnie – raz na kwartał),
celowość – ma czemuś służyć,
użyteczność,

Metody badawcze:
obserwacja,
ankietowe,
jakościowe,
eksperymentalne.

Źródła danych – informacji:
wtórne – forma zapisana,
pierwotne - zdobyte po raz pierwszy.

Dodaj swoją odpowiedź
Podstawy przedsiębiorczości

1.Wyjaśnij na czym polega formuła 5p wymienić tylko 2.Wyjaśnić jakie czynniki powodują konieczność działań marketingowych 5 3.Co oznacza orientacja marketingowa i produktowa 4.Czym jest produkt w marketingu i podać przykład

1.Wyjaśnij na czym polega formuła 5p wymienić tylko 2.Wyjaśnić jakie czynniki powodują konieczność działań marketingowych 5 3.Co oznacza orientacja marketingowa i produktowa 4.Czym jest produkt w marketingu i podać przykład...

Marketing

Marketingowa rola opakowania.

WSTĘP

Wiele produktów, które spotykamy w życiu codziennym wręcz trudno wyobrazić sobie bez opakowania. Życie każdego człowieka nieodłącznie związane jest z wszelkiego rodzaju butelkami, kartonami, puszkami czy torebkami. One prz...

Podstawy przedsiębiorczości

Strategia marketingowa firmy cateringowej

ORIENTACJA PRZEDSIĘBIORSTWA NA RYNEK

Firma zamierza stosować koncepcję marketingową. Jest to wybór oparty na przeświadczeniu, że w ten sposób uda się jej skupić na oczekiwaniach klientów. Ciągłe monitorowanie potrzeb klientów ...

Marketing

Istota marketingu bankowego

Zmiany zasad funkcjonowania rynku finansowego a zwłaszcza wzrost liczby banków, rozwój konkurencji między nimi, upowszechnianie wiedzy o usługach bankowych oraz zmiany kulturowe, polegające na coraz większej orientacji kredytowej społeczeńs...

Marketing

Marketing. Notatki

T: POJĘCIE, ROLA I ZNACZENIE MARKETINGU.

Marketing – to działalność która polega na rozpoznawaniu, kształtowaniu i zaspokajaniu potrzeb odbiorców. Co z jednej strony daje korzyść całym odbiorcom, a z drugiej strony jednak zape...