Struktura programu animacji środowiskowej. Osiedle Wschód w Wągrowcu.

Etap I : faza preanimacji
1. W Wągrowcu przy Osiedlu Wschód znajduje się zniszczone betonowe boisko o powierzchni łącznej 1 ha. Jest to teren który zajmuje boisko, trawnik porośnięty krzakami i chwastami. Lokalizacja jest korzystna ponieważ znajduje się na obrzeżu miasta lecz stosunkowo nie daleko od centrum. Z jednej strony znajdują się bloki mieszkalne a z drugiej małe osiedle domków jednorodzinnych i pola uprawne.
Wągrowiec jest ponad 25 tysięcznym miastem. Osiedle Wschód – to największe, co do liczby ludności, osiedle Wągrowca. Jest najbardziej na wschód wysunięte. Powstało w okresie PRL-u. (obejmuje ulice: 11 listopada, Bartscha, Bukowieckiego, Kopernika, Kowalskiego, Mikołajczyka, Rzeczna, Wróblewskiego, Tadeusza Nożyńskiego)
Na osiedlu mieszkają w bloku, wraz z domkami jednorodzinnymi ok. 2 000 osób w tym płeć żeńska -1015, męska – 985, dzieci 210 do 18r.życia , 91 osób jest po 65 roku życia. Pozostała reszta tj.1699 to osoby w wieku pracującym. Osiedle utrzymywane jest z finansów miasta. Miasto jednowyznaniowe, Rzymskokatolickie, przy osiedlu znajduje się Kościół p.w. Bł. Michała Kozala.
2. Cele programu :
- aktywizacja, integracja lokalnej społeczności;
- celem jest zorganizowanie zajęcia dla dzieci, które spędzają wakacje w mieście i nie mają co robić, z blokowisk lub osiedli socjalnych.
- Animatorzy - pedagodzy i osoby uzdolnione artystycznie - wymyślają dzieciom np. konkursy plastyczne czy zawody sportowe, najczęściej na świeżym powietrzu. Za udział w zajęciach uczestnicy dostają drobne nagrody.
- kursy językowe
-zagospodarowanie i odnowa boiska a także stworzenie placu zabaw dla dzieci
- turniej wiedzy z zakresu ruchu drogowego poprzedzający pogadanką funkcjonariuszy Komendy powiatowej Policji Wągrowiec aby zaznajomić dzieci młodzież a także dorosłych z przepisami.
-Nie zabraknie też lekcji sztuk walki, warsztatów tanecznych i teatralnych, chociaż duży wpływ na to, co będzie się działo, mają uczestnicy. Można animatorom podsunąć ciekawe pomysły.
-Zajęcia są bezpłatne. Przychodzić mogą osoby niepełnoletnie. Animacja środowiskowa to program organizowany przez Wągrowiecki Urząd Miejski, Spółdzielnie Mieszkaniową, II ligową drużynę piłki nożnej halowej,, Osiedle Wschód”

3. Czynności informująco – stymulujące

Współpraca z parafią, gazetą lokalną, Powiatowym Centrum Pomocy rodzinie, Komendą Powiatową Policji w Wągrowcu, SP i gimnazjum w Wągrowcu w celu poinformowania lokalnej społeczności o zamierzeniach animacyjnych oraz wykazania problemów mieszkańców osiedla.


4.Treści/ działania programu

TERMIN ZADANIA OSOBY EWALUACJA
03.03.2014 Spotkanie organizacyjne Animatorzy, dyrekcja pobliskiej szkoły, osoby reprezentujące Urząd Miasta. Co miesięczne spotkania sprawdzające zgodność realizacji pomysłu z projektem.
10.03.2014 Uzyskanie pomocy finansowej z pieniędzy Urzędu miasta i finansów Unii Europejskiej. Animatorzy. Plan remontu boiska i wykorzystania terenu na budową placu zabaw, zagospodarowania przestrzeni.
17.03.2014 Realizacja projektu Firma remontowo- budowlana ,,Igielskii” Kontrola postępów i realizacji budowy.
30.04.2014 Akcja promowania nowego boiska przystosowanego do gry w piłkę nożną, siatkową, koszykówkę i placu zabaw. Animatorzy Reklamy w gazetach ,, Głosie Wągrowieckim” i ,, Tygodniku Wągrowieckim”, bilbordy, rozdawanie ulotek.
02.05.2014 Wielkie otwarcie placu zabaw. Prezenty dla przybyłych dzieci, fastyn rodzinny, grill. Chrzest miejsca przez Proboszcza parafii. Animatorzy, mieszkańcy, wykonawcy, podwykonawcy projektu. Realizacja planu dnia wg wcześniejszych ustaleń.
01.06.2014 Festyn z okazji ,, Dnia Dziecka” Otwarcie nowych boisk sportowych i siłowni. Mieszkańcy miasta, osiedla, wykonawcy, podwykonawcy projektów, animatorzy. Realizacja założeń wg planu.
Lipiec 2014 Organizowanie Orlika dla dzieci, zawody sportowe, ogniska, czytania książek, zabaw dla dzieci, wieczorków tematycznych, różnorodne konkursy plastyczne lub tematyczne związane z posiadaniem wiedzy o mieście w którym się mieszka takie jak np. pt. ,,Historia mojego miasta moją historią” Dyskoteka ,, pod chmurką” Mieszkańcy Wągrowca i okolic, animatorzy. Działanie z wcześniejszym ustaleniem terminów działań, zajęć z dziećmi i dorosłymi.
24.07.2014 Dzień poświecony wiedzy o ruchu drogowym, testy sprawnościowe dla dzieci i testy wiedzy.Pogadanka o tematyce wcześniej ustalonej. Festyn z okazji Święta Policji. Konkursy z nagrodami. Możliwość wejścia do radiowozu policyjnego a także przedstawienie wyposażenia policjanta i pokaz psów policyjnych. Mieszkańcy Wągrowca i okolic, animatorzy funkcjonariusze KPP Wągrowiec. Realizacja programu ,,, Bezpieczne w wakacje” i ,,Wiedza o Ruchu Drogowym”
Sierpień 2014 Kontynuacja wcześniejszych postanowień, organizowanie festynu na zakończenie wakacji. Mieszkańcy Wągrowca i okolic, animatorzy. Działanie zgodnie z wcześniej ustalonym terminarzem zajęć dla dzieci i dorosłych.
31.08.2014 Zakończenie wakacji – uroczysty festyn z konkursami i nagrodami. Wielkie ognisko i grill. Występ wokalny dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 4 im. Marii Skłodowskiej- Curie. Mieszkańcy Wągrowca i okolic, animatorzy Działanie zgodnie z wcześniej ustalonym terminarzem zajęć dla dzieci.

5. Procedury osiągnięcia celów w programie

5.1 Warunki realizacji programu:

 Warunki podmiotowe- wokół zniszczonego boiska na niezagospodarowanym terenie i na samym boisku skierowaliśmy swoje działanie, na osiedlu mieszka ok. 2 tys. osób (dzieci, młodzież, dorośli) którzy mogli by korzystać z boisk sportowych a także tzw. Siłowni ,,pod chmurką”. Była by to duża atrakcja szczególnie dla dzieci i młodzieży przede wszystkim w okresie wakacyjnym jak i w weekendy czy też podczas czasu wolnego po szkole.
 Warunki społeczne- duże niezagospodarowane przestrzenie przy boisku dają możliwość rewitalizacji boiska i wykonania placu zabaw dla dzieci wraz z nieopodal wybudowaną siłownią a także zagospodarowane również terenu zielonego (roślinność, posadzenie kwiatów itp.) spowoduje to rozwój osiedla ale także i miasta.
 Warunki instytucjonalne w związku z tym, że duża liczba dzieci i młodzieży uczęszcza do niedaleko położonych szkół które posiadają klasę sportową jest możliwość przeprowadzenia lekcji na terenie boiska i siłowni.
 Warunki pozainstytucjonalne- mieszkańcy Osiedla Wschód i Wągrowca.

5.2 Metody, formy, środki

• Metody wpływu osobistego- np. wzór osobowy, idol nauczyciel (wychowawczy z okolicznych szkół, pobliscy mieszkańcy, animatorzy)
• Metody wpływu sytuacyjnego i społecznego- wpływ grupy, praca grupowa (gry i zabawy integracyjne)
• Metody kierowania samowychowania- świadomość wychowanka, świadomość reguł funkcjonowania. ( stały plan godzin otwarcia boiska)

6.Scenariusze działań- w załączeniu

Etap II : faza realizacyjna :

• Czynników motywacyjnych :
Spotkania motywujące społeczność lokalną, etapy pracy i efekty podawane w ogłoszeniach parafialnych podczas mszy oraz prasie.
Spotkanie organizacyjne przed rozpoczęciem prac dla zintegrowania i obserwacji relacji panującej na osiedlu.
• Na współpracę z ekspertami budowlanymi- przy budowie boiska,siłowni i placu zabaw, terapeuci rodzinni, koordynator projektu.
• Doskonalenie uczestników programu w formie warsztatów, wymiana doświadczeń, forum animatorów, organizacja ogniska, konkursów, nauka poprzez zabawe na temat historii miasta a co za tym idzie wzbudzenie chęci posiadania wiedzy o miejscu w którym się mieszka, kursy językowe, organizacja grilla.


Etap III : faza pomiaru efektywności :

7.Ewaluacja programu

• Narzędzi badawczych – papierowych: ankieta w formie pytań zamkniętych dla dorosłych oraz dla dzieci (poproszone o narysowanie zabawy na nowym placu zabaw) w formie rysunku i dokładna analiza- odnośnie: organizacji pracy, podziału obowiązków, efektów, oczekiwań wobec projektu.

• Narzędzi badawczych- ludzkich (dyskusja i ocena osób działających bezpośrednio, pośrednio oraz tych wobec których działano) w czasie ogniska o oczekiwaniach i założeniach; na otwarciu placu zabaw dla dzieci ocena efektów, ludzi w projekt zaangażowanych.
B.Bugaj

Dodaj swoją odpowiedź