Rozwój transportu drogowego w Polsce nastąpił dopiero po II wojnie światowej, gdyż wcześniej ten typ transportu lądowego był w Polsce zaniedbany ze względu na słaby rozwój gospodarczy kraju. Polska posiada rozwinięty system transportowy, a transport stał się jednym z ważnych działów gospodarki narodowej. Obsługuje on wewnętrzne potrzeby przewozowe społeczeństwa i gospodarki, a także przewozy międzynarodowe, zwłaszcza tranzyt w kierunkach wschód-zachód oraz północ-południe. Sieć transportowa Polski należy do lepiej rozwiniętych w świecie, choć występują duże różnice jakościowe w porównaniu z najlepiej zagospodarowanymi infrastrukturalnie regionami świata. Obecnie wymaga ona dalszego uzupełnienia(np. szybkie koleje, autostrady) i gruntownej modernizacji. Podstawową gałęzią transportu lądowego w Polsce jest transport samochodowy. W przewozach towarowych jego zwiększający się systematycznie udział osiągnął około 83% przewozów lądowych oraz 38% wykonywanej przez transport pracy przewozowej. Pojazdy samochodowe wykorzystują gęstą sieć dróg publicznych, służących wszystkim użytkownikom, a także drogi lokalne, dzięki którym można dojechać do prywatnych posesji, gospodarstw rolnych, pól, zbiorników, wodnych. Najważniejszym elementem sieci drogowej są drogi o twardej nawierzchni, umożliwiających ich całoroczną eksploatację. Gęstość dróg o twardej nawierzchni, wynosząca przeciętnie 78,0 km/100 km , wykazuje jednocześnie znaczne zróżnicowanie regionalne. Najlepiej rozbudowaną siecią takich dróg dysponują duże aglomeracje miejskie wraz z należącymi do nich obszarami podmiejskimi (np. województwo małopolskie, mazowieckie, dolnośląskie). Trzykrotnie rzadszą sieć dróg o twardej nawierzchni posiadają województwa Polski północno-wschodniej. W okresie powojennym znacznie zmniejszono drastyczne różnice w poziomie rozwoju drogownictwa między ziemiami północno-zachodnimi a blokiem województw wschodnich oraz południowo-wschodnich. Obecnie zróżnicowanie gęstości dróg o twardej nawierzchni najwyraźniej zaznacza się między Polską południową, gdzie koncentruje się życie społeczno-gospodarcze, a słabo zaludnionymi województwami północnymi (z wyjątkiem aglomeracji nadmorskich). Dróg kołowych o nawierzchni twardej ulepszonej (głównie asfaltowej i betonowej) jest w Polsce około 196 tys. km . Ich udział w ogólnej długości dróg systematycznie wzrasta, łączą one wszystkie miasta i prawie wszystkie ośrodki gminne. Skupia się na nich ponad 90% ogólnej liczby przewozów osób i ładunków. Również gęstość tego typu dróg jest w Polsce zróżnicowana. Integralną częścią sieci drogowej są mosty. Ponieważ ich liczba jest niewystarczająca, wielkie rzeki – szczególnie Wisła – oraz w ostatnich latach granice państwa stanowią coraz poważniejsze bariery przestrzenne wzrostu ruchliwości komunikacyjnej ludności. Licze na naj <3
Opisz transport samochodowy w Polsce (autostrady, przemysł motoryzacyjny).
Z góry dziękuje za rozwiązanie !!!
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź