„Programy współpracy międzynarodowej w szkole podstawowej i ponadgimnazjalnej”

Młodzież w działaniu - program wspierający uczestnictwo w kształceniu pozaszkolnym, czyli w edukacji pozaformalnej, adresowany do młodych ludzi w wieku 13-30 lat oraz osób pracujących z młodzieżą. Umożliwia nawiązywanie kontaktów międzynarodowych i wymianę doświadczeń.
Program eTwinning - Europejska współpraca szkół. eTwinning to łączenie i współpraca bliźniaczych szkół w Europie za pośrednictwem mediów elektronicznych i promowanie szkolenia nauczycieli. Jest to edukacyjny program Unii Europejskiej, który promuje wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w szkołach europejskich. Uczniowie i nauczyciele wykorzystują Internet we współpracy ponad granicami. Współdziałają, wymieniają się informacjami i materiałami do nauki. eTwinning poszerza zakres pedagogicznych możliwości oferowanych uczniom i nauczycielom, motywuje do nauki i otwarcia na Europę.
Kto może wziąć udział w Programie eTwinning?
Nauczyciele wszystkich przedmiotów, uczniowie wraz z opiekunem, dyrektorzy szkół, bibliotekarze i inni pracownicy szkoły. Przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne (przedział wiekowy uczniów 3-19 lat).
Z kim można współpracować?
Szkoły krajów Unii Europejskiej czyli Austrią, Belgią, Bułgarią, Cyprem, Czechami, Danią, Estonią, Finlandią, Francją, Grecją, Hiszpanią, Holandią, Irlandią, Litwą, Luksemburgiem, Łotwą, Maltą, Niemcami, Portugalią, Rumunią, Słowacją, Słowenią, Szwecją, Turcją, Węgrami, Włochami, Wielką Brytanią, a także dodatkowo z Islandią, Norwegią, Republiką Chorwacji i Republiką Macedonii.
Przykładowe formy projektów
Krótki tygodniowy lub miesięczny projekt może skupić się na konkretnym temacie z programu nauczania. Projekt trzymiesięczny, podczas którego uczniowie nauczą się np. tworzyć podstawową stronę internetową i przedstawiać informacje w języku obcym. Projekt całoroczny dotyczący np. historii Europy, matematyki, sztuki, który stanowi część programu nauczania. Projekt wieloletni, który zakłada współpracę z jednym lub większą ilością partnerów.
Trzy najważniejsze cechy projektów eTwinning:
-Wykorzystywanie komputera, Internetu, oprogramowania, aparatu cyfrowego, kamery czyli narzędzi akceptowanych przez uczniów i wzbudzających ich entuzjazm.
-Języki obce są konieczne do bezpośredniej komunikacji ze szkołą partnerską, a natychmiastowe korzystanie z wiadomości ‘lekcyjnych’ wywołuje radość uczniów i zwiększa ich motywację do nauki.
-Temat projektu związany z podstawami programowymi wszystkich przedmiotów nauczanych w szkole i nauka przez zabawę, różnorodne formy aktywności i działania projektowe.
Zalety projektów eTwinning:
-entuzjazm uczestników uczniów i nauczycieli,
-motywacja do nauki,
-dostosowanie zadań do możliwości każdego ucznia,
-bezpieczny Internet – narzędzia i obszary pracy eTwinning są dostępne tylko dla uczestników programu,
-wykorzystanie istniejącej szkolnej bazy komputerowej czyli pracowni komputerowych i Szkolnego Multimedialnego Centrum Informacji nie tylko na lekcjach informatyki,
-możliwość tworzenia zespołów nauczycieli: ‘przedmiotowiec’, językowiec, informatyk,
-elastyczność projektu – możliwość dostosowania tematu i czasu trwania projektu do potrzeb uczniów, nieograniczony czas rejestracji, możliwość wprowadzania modyfikacji w każdej chwili.
Program Leonardo da Vinci.
Program LEONARDO DA VINCI jest aktualnie częścią programu LLP - "Uczenie się przez całe życie" (przed rokiem akademickim 2007/2008 istniał jako samodzielny program o takiej samej nazwie.) Program ma na celu promowanie mobilności pracowników na europejskim rynku pracy oraz wdrażanie innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych dla podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Wspiera także rozwiązania zwiększające przejrzystość i uznawalność kwalifikacji zawodowych w krajach europejskich, a także działania wzmacniające jakość kształcenia zawodowego i ustawicznego.
W programie LEONARDO DA VINCI mogą być nadal realizowane projekty dla absolwentów uczelni.
UCZESTNICY
W Programie LEONARDO mogą brać udział osoby prawne (szkoły zawodowe, instytucje kształcenia, ustawicznego, firmy szkoleniowe, przedsiębiorstwa, partnerzy społeczni i ich organizacje, organizacje branżowe, izby przemysłowo-handlowe, podmioty świadczące usługi doradztwa zawodowego i poradnictwa, ośrodki badawcze, organizacje non-profit i organizacje pozarządowe (,,NGO”).
PROJEKTY
- Projekty Mobilności:
-Projekty staży zagranicznych (IVT, PLM)
-Projekty wymiany doświadczeń (VETPRO)
-Projekty Partnerskie
- Projekty transferu innowacji
- Wizyty Przygotowawcze.
Comenius – program wspierający współpracę europejskich placówek edukacyjnych (realizacja wspólnego projektu); uczestnictwo nauczycieli w kursach doskonalenia zawodowego i przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela. Comenius - komponent programu SOCRATES - stanowi wyzwanie dla 350 tysięcy szkół w Europie i 69 milionów uczniów tych szkół. Wspiera on inicjatywy mające na celu podniesienie jakości edukacji szkolnej i promowanie świadomości wymiaru europejskiego w procesach edukacyjnych. Ma na celu wzbogacenie i uzupełnienie systemów edukacyjnych krajów uczestniczących. Pomaga uczniom i nauczycielom w kształtowaniu poczucia przynależności do szerszej i otwartej na świat społeczności europejskiej - społeczności o różnych tradycjach, mającej jednak korzenie we wspólnej historii COMENIUS przyczynia się do poprawy jakości kształcenia i wzmocnienia europejskiego wymiaru edukacji szkolnej. Projekt stwarza możliwość wymiany doświadczeń i informacji, często obejmuje współdziałanie z instytucjami lub organizacjami z lokalnego środowiska. Współpraca pomiędzy różnymi placówkami oświatowymi, od przedszkola po uniwersytet, stała się rzeczywistością w 18 państwach europejskich zaangażowanych w działania programu SOCRATES, który został przyjęty przez Radę Ministrów U.E. w marcu 1995 roku (obecnie do realizacji programu zostały zaproszone kraje stowarzyszone z U.E. oraz Cypr). Celem programu SOCRATES, programu Unii Europejskiej dla transnarodowej współpracy w dziedzinie edukacji, jest poprawa jakości edukacji dzieci, młodzieży i dorosłych poprzez umocnienie współpracy europejskiej i umożliwienie łatwiejszego dostępu do możliwości kształcenia w Europie. Program zapoznaje uczniów, niezależnie od wieku i pochodzenia społecznego, z wymiarem europejskim studiowanych przedmiotów. Zwiększa możliwości zdobywania własnych poglądów na temat innych państw europejskich. W rezultacie rozwija poczucie tożsamości europejskiej i zdolność do kształtowania i przystosowywania się do zmian gospodarczych i społecznych zachodzących we wspólnej Europie.

Dodaj swoją odpowiedź