Wykład z teori i metodyki rekreacji
TEORIA I METODYKA REKREACJI
ZAGADNIENIA PODSTAWOWE
CZAS WOLNY – to czas jaki pozostaje po wypełnieniu wszystkich obowiązków zawodowych, rodzinnych, domowych i związanych z obowiązkową nauką, który człowiek może przeznaczyć na zajęcia podejmowane dobrowolnie dla spełnienia swoich zainteresowań. [wolańska]
PODZIAŁ CZASU WOLNEGO wg CZASU TRWANIA
czas wolny krótki [czas jednego dnia]
czas wolny średni [obejmuje dni wolne od pracy weekend]
czas wolny długi [czas urlopu]
PODSTAWOWE FUNKCJE CZASU WOLNEGO
funkcja regeneracyjna
Funkcja rozrywkowa
Funkcja rozwojowa [J Dumazediera]
SZCZEGÓŁOWE FUNKCJE CZASU WOLNEGO [WINIARSKI]
Funkcja regeneracyjna
Funkcja rozrywkowa
funkcja rozwojowa
funkcja kompensacyjna [wyrównanie braku ruchu, zabawy]
Funkcja kreacyjna [twórcze spełnianie się w zajęciach, których realizacja jest nie możliwa w czasie zajętym obowiązkami zawodowymi
funkcja katartyczna [funkcja oczyszczająca, ucieczka od codziennych kłopotów,
Funkcja integracyjna [możliwość poznania nowych ludzi spoza kręgu domowego i zawodowego]
funkcja adaptacyjna
Funkcja stymulatywna [wspomaganie i pobudzanie rozwoju psychicznego i fizycznego człowieka]
Funkcja korektywna [przeciw działanie szeregu potencjalnych odchyleń –rozwój fizyczny człowieka]
Funkcja emancypacyjna [uwalnianie się od szeregu narzuconych człowiekowi niepisanych norm społecznych, nakazów i zakazów]
Funkcja ekonomiczna [dbanie o kondycje psychofizyczną, obniża wydatki na ewentualne leczenie-PROFILAKTYKA]
Funkcja ideologiczno-społeczna [kreowanie odpowiednich wzorów zachowań rekreacyjnych, za pomocą odpowiednich działań i instrumentów
Funkcja lokalizacyjna [umiejętność i sposób spędzania czasu wolnego, rodzaje aktywności rekreacyjnej lokalizują jednostkę w przestrzeni społecznej-kwestia statusu prestiżu-nie mniej aniżeli pełnione role zawodowe.
AKTUALNE ROZUMIENIE TERMINU
REKREACJA
1 Zespół zachowań realizowanych przez jednostkę w wolnym czasie
2 Proces wypoczynku po pracy[usuwanie zmęczenia, restytucja organizmu]
3 Zjawisko społeczno kulturowe, którego podstawę stanowi wzrost ilości czasu wolnego i związane z tym formy zachowań ludzi
CECHY REKREACJI
1 Aktywność – dostarczająca zadowolenia, radości, miłych i przyjemnych wrażeń, umożliwiająca odprężenie
2 Dobrowolność – poczucie swobody wyboru i możliwości podejmowania działań w zgodzie z własnymi wartościami, preferencjami i zamiłowaniami
3 Odmienność – w stosunku do zadań i obowiązków dnia codziennego, czynności związanych z pracą zawodową i prowadzeniem domu
4 Bezinteresowność – charakteryzująca się przede wszystkim brakiem motywów natury ekonomicznej przy podejmowaniu zachowań wolno czasowych
5 Zabawa i rozrywka – możliwość przeniesienia się w rzeczywistość umowną,rzeczywistość zabawy, gdzie obowiązują inne, mniej surowe reguły i wartości,
RODZAJE REKREACJI
Rekreacja ruchowa[fizyczna]obejmuje wszystkie formy działalności rekreacyjnej-fizycznej[ćwiczenia rytmiczne, ćwiczenia ruchowe, gry i zabawy sportowe, turystyka]
Rekreacja twórcza- kształtuje osobowość i wpływa na sferę emocjonalną człowieka[formy działalności-plastyczna, muzyczna, teatralna,
Rekreacja kulturalno-rozrywkowa – obejmuje takie formy jak ,czytelnictwo rozrywka umysłowa, gry towarzyskie, koła naukowe
Rekreacja poprzez działalność społeczną- są to działania dobrowolne, podejmowane w czasie wolnym na rzecz innych ludzi
CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA RODZAJ CZYNNOŚCI REKREACYJNYCH
Czynniki biologiczne
-stan zdrowia
-poziom sprawności fizycznej
-poziom wydolności fizycznej
-typ budowy somatycznej
2) Czynniki psychiczne
-osobowość
-typ temperamentu
-poziom inteligencji
-postawa życiowa człowieka
-struktura wartości, potrzeb i zainteresowań
3) Czynniki społeczno-demograficzne
-płeć
-wiek
-wykształcenie
zawód i aktywność zawodowa
pozycja społeczna, miejsce w strukturze społecznej
styl i sposób życia
4) Czynniki gospodarczo-ekonomiczne
-sytuacja materialna
-poziom dochodów
-ilość wolnego czasu
-dostępność urządzeń, obiektów i oferty rekreacyjnej