Fenomenologiczne metody badań w pedagogice Moustakas.
Nauka w ludzkiej perspektywie:
-etnografia-można prowadzić w różnych środowiskach społecznych, które pozwalają na bezpośrednią analizę badanej grupy; sposób komunikacji i interakcji z ludźmi, jak również dają możliwość dokonywania wywiadów.
-teoria ugrupowania w danych- to podejście początkowo koncentruje się na wykrywaniu elementów doświadczenia. To analiza tych składników i ich wzajemnych relacji tworzy się teorie, która pozwala zrozumieć naukę i sens doświadczeń grup ludzi w określonym otoczeniu.
-hermeneutyka- koncentruje się na swiadomości. Nauka humanistyczna polegająca na nauce czytania tekstu tak, że w pełni można zrozumieć intencje i sens kryjące się poza pozorami.
-empiryczne badania fenomenologiczne- powrót do przeżyć, aby uzyskać pełne opisy, które stanowią podstawę do analizy refleksyjno-strukturalnej, która przedstawia istotę doświadczenia. Takie podejście dąży do wykrycia i objaśnienia fenomenów zachowania, które przedstawiają się bezpośrednio.
-badania heurystyczne- zestawienie opisów, które stanowią wyjaśnienie dynamiki struktur rzeczowych w sytuacji; kończy je kreatywna synteza. Badacz poza opisami narracyjnymi poszukuje odczuć wewnętrznych, wewnętrzne przeżycie. Rzadko wykazuje się jeden przykład albo sytuację, aby zobrazować przeżycia. Kończy się ogólnym opisem. Współbadacz niknie w procesie interakcji i analizy strukturalnej.
Wspólne cechy badań prowadzonych w ludzkiej perspektywie:
1.Uzananie wartości projektów badań jakościowych i ich metodologii; badania nad ludźmi, do których nie można dotrzeć poprzez pomiary ilościowe.
2.Poszukiwanie sensu, esencji przeżyć, a nie dokonywanie pomiarów i poszukiwanie wyjaśnień.
3.Koncentracja na całości doświadczenia, a nie na wyodrębnionych jego obiektach czy wątkach.
4.Uzyskanie opisów doświadczenia w pierwszej osobie w trakcie nieformalnych i formalnych pomiarów i wywiadów.
5.Uznanie danych wywiedzionych z analizy za rzecz konieczną jako dowód w badaniach naukowych; dążymy do zrozumienia zachowania ludzi.
6.Formułowanie pytań i problemów, które odzwierciedlają zainteresowane, zaangażowane i osobiste oddanie badacza.
7.Ujmowanie przeżycia i zachowania jako scalonej i nierozłącznej sytuacji podmiotu i przedmiotu, części i całości.
Fenomenologia transcendentalna:
-wystawiać się
-pojawić się
-powrót do rzeczy samych
Fenomeny są elementami konstrukcji wiedzy w ludzkiej perspektywie i podstawa badanych ludzi. Wszelki fenomen reprezentuje odpowiedni punkt wyjścia do badania. Przekształcenie indywidualnego albo empirycznego punktu spostrzeżenia istoty zachodzi dzięki swoistemu procesowi, który Husserl nazywa IDEACJĄ.
INTENCJONALNOŚĆ odnosi się do świadomości, do wewnętrznego przeżycia, bycia świadomym czegoś; zatem akt świadomości i obiekt świadomości są powiązane intencjonalnie.
INTUICJA początkowe miejsce wyprowadzania wiedzy z ludzkich przeżyć.
METODOLOGIA TRANSCENDENTALNEJ FENOMENOLOGII
-epoche- zwątpienie w ważność całego doświadczenia, próba wzięcia w nawias tego, co empiryczne, aby zająć się tym, co pozostało.
-redukcja transcendentalno-fenomenologiczna- każde przeżycie rozpatrywane jest pojedynczo
-pochwycenie strukturalnej istoty doświadczenia
INTERSUBIEKTYWNOŚĆ doświadczamy świata, który jest czymś w stosunku do nas, w swych podmiotach każdemu dostępny.
ZASTOSOWANIE W ROZWOJU TOŻSAMOŚCI
Od wiedzy w absolutnym sensie poprzez konieczność drogi uniwersalnej początkowo wewnątrz a następnie pomiędzy.................. To jest droga racjonalna. Od transcendentalnego albo pustego ego osoby otwartej na dostrajanie tego, co jest właśnie takie, jakie jest i do objawienia tego we własnych kategoriach.
Nauka empiryczna i nauka w ludzkiej perspektywie
Nauka transcendentalne powstała z niezadowolenia z filozofii nauki opartej wyłącznie na studiowaniu obiektów materialnych. Nie uwzględnia ona związków między ludzką świadomością, a obiektami, które istnieją w świecie motywów.
Fenomenologia trans Huserla określa istoty i dostrzega syntetyczną i uporządkowana wiedzę. Wykazuje dane dostępna dla świadomości. Reflektuje nad subiektywnymi obiektami. Jest nauką nauk a inne nauki są oczywiste. Badacz koncentruje się na określonym przedmiocie badań w sposób świeży. Konstruuje pytania albo problemy i wyprowadza wnioski, które dostarczą podstawy do dalszych badań i refleksji. Badacz unika dokonywania założeń.
Metoda fenomen dostarcza logicznych systematycznych i spójnych środków prowadzenia analizy i syntezy problemów by dotrzeć do ilościowych opisów przeżyć.
Brentano dzielił zjawiska psychiczna na przedstawienia, sądzenia i przeżycia emocjonalne. Husserl skoncentrował się na czystej fenomen. Wyzwaniem jest objaśnienie fenomenu pod względem jego składników i możliwych sensów.
ŚWIADOMOŚĆ jest intencjonalna, skierowana ku obiektom, zawsze zawiera intencjonalna treść.
AKT sens fenomenologii tkwi w akcie a nie obiekcie
SPOSTRZEŻENIE źródło, w które nie można wątpić, to podst. Źródło poznania. Przeżycia intencjonalne są aktami świadomości
Trafność intersubiektywna potrzebna jest, aby dojść do pojęcia kogoś lub czegoś i zaangażowanie w społeczność i wspólnotę jako drogi do weryfikacji podkreślenia i poszerzenia wiedzy i przeżyć.
Zdania trans fenomenologii do badań prowadzonych w ludzkiej perspektywie
-koncentrują się na pojęciu rzeczy i powrotu do rzeczy samych
-dokonuje oglądu z różnych stron, kątów i perspektyw
-docieka do istoty poprzez intuicję i refleksję nad świadomymi aktami przeżywania; prowadzi do osądów i zrozumienia
-badacz przejawia osobiste zainteresowanie tym, co chce poznać, wchodzi w zażyłość z fenomenem
-podmiot i przedmiot połączone są w jedno
-dane przeżyciowe uznawane są za podst. dowodu w badaniach naukowych.
Badania fenomen są ukierunkowane na poszukiwanie istoty. Celem jest wyjaśnienie, a źródłem poznanie doświadczenia.
Supozycja fen trans Huserla
-można dotrzeć do czystego, absolutnego ego, stanu pozbawionego uprzedzeń i założeń wstępnych
-jest absolutnie niewątpliwa
-to, co jawi się jawi się faktycznie
-osoba, która się jawi jawi się faktycznie
Zastosowanie w edukacji
Wsłuchiwanie się w wewnętrzny dialog oczyszczony na ile to jest możliwe z innych głosów, opinii, sądów i wartości (społeczeństwa)
NOEMAT I NOEZJA umysł i dusza, budzą w nas znaczenie lub sens sytuacji, które są w percepcji, pamięci, osądzie. Strona neomatyczna odnosi się do psychiki w przeciwieństwie do strony zmysłowej, odnoszącej się do fizyki. Prowadzą do istnienia świadomości czegoś. Noemat w percepcji jest jej sensem percepcyjnym, albo tym, co spostrzega. Noeza jest sposobem, w jaki coś jest przeżywane.
TOŻSAMOŚĆ I CZASOWOŚĆ proces noemat i noeza jest odpowiedzią na problem, w jaki sposób obiekty możliwe do rozpoznania pozostają takie same a zarazem podlegają zmianie w czasie. Czasowość niszczy tożsamość, kiedy daje iluzję, że coś, co jest świadome da się rozpoznać jako to samo coś, co pojawiło się poprzednio.
SUBIEKTYWNE I INTUICYJNE jedynym sposobem przeżywania sensu jest przeżywanie intuicyjne.
FAKTURA I STRUKTURA struktury leżą u podłoża tekstu i są im właściwe
EPOCHE redukcja fenomenologiczna, badanie naukowe jest uzasadnione, kiedy do poszukiwanej wiedzy dochodzi się przez opisy, które umożliwiają zrozumienie sensu doświadczenia. Odkładamy na bok przedwczesna osądy i przyjęte idee o rzeczach.
ZADANIA REDUKCJI FENOMEN wyjaśnienie czegoś, co ktoś widzi nie tylko pod względem zewnętrznym obiektu, ale również wewnętrznym.
Metody i procedury prowadzenia badań w psychologii:
Badacz, aby wyprowadzić wnioski ustala metody i przeprowadza serię analiz, które spełniają wymagania odnośnie organizacji, ścisłości i systematyczności. Zawierają one:
-ustalenie przedmiotu badań i pytań badawczych
-przegląd literatury
-zbiory kryteriów odnośnie uczestników badań
-zbiór pytań kierujących przebiegiem badań.