Kampania antynikotynowa Quit & Win

Kampania antynikotynowa Quit & Win odbywa się w Polsce od 1994 pod hasłem: “Rzuć palenie i wygraj”. Jest to akcja cykliczna, organizowana co dwa lata w ramach programu CINDI* Światowej Organizacji Zdrowia WHO. Coraz więcej osób pali, dlatego kampania ta była i jest bardzo ważna, ponieważ zachęca wiele osób do rzucenia palenia i dzięki niej dużo osób rzuca ten nałóg.
* przypis: CINDI Countrywide Integrated Noncommunicable Disease Intervention - Program Zintegrowanej Profilaktyki Przewlekłych Chorób Niezakaźnych.

Kampania ma charaker międzynarodowy, a w jej trakcie, palenie próbują rzucić jednocześnie mieszkańcy krajów z całego świata. Elementem głównym tej masowej akcji jest konkurs, przeznaczony dla osób dorosłych palących papierosy co najmniej od 12 miesięcy przez rozpoczęciem akcji. Ten sposób zachęcania palaczy do zerwania z nałogiem, z powodzeniem zaszczepił się w wielu kulturach i społeczeństwach. Po zakończeniu kampanii, przeciętnie 20% biorących w niej udział osób powstrzymywało się od palenia, a wyniki edycji polskiej wskazują, że 5 lat po zakończeniu akcji, jedna trzecia osób biorących w niej udział, nie powróciła już do nałogu. Na podstawie tych danych, można powiedzieć, że kampania jest efektywna, gdyż zmiana jak się dokonuje jest na poziomie 3-5%.

Początki kampanii przypadają na rok 1985, kiedy to w ramach Projektu Północnej Karelii zaczęto organizować konkurs antynikotynowy “Quit & Win” jako nową metodę zwalczania nałogu w społeczeństwie fińskim. W 1986 roku zorganizowano po raz pierwszy krajową kampanię, której elementem było oglądanie przez uczestników programów namawiających do rzucenia palenia. Konkurs został zorganizowany po raz pierwszy w 1994 r. w 13 krajach (w tym również w Polsce).

Kolejne edycje przyciągnęły więcej państw, a co za tym idzie, jeszcze więcej było uczestników chcących rzucić palenie. Każdy kraj zajmuje się organizacją własnego konkursu, zapewniając uczestnikom nagrody, jednak w każdym obowiązują zasady międzynarodowe. Warunkiem uczestnictwa w konkursie jest nadesłanie przez uczestnika kuponu konkursowego z deklaracją chęci uczestnictwa w akcji. Kupony można znaleźć w poradniach, aptekach, na uczelniach oraz w prasie i internecie. Każdy na przesłanie kuponu ma czas do końca kwietnia, ponieważ przez cztery pierwsze tygodnie maja, uczestnik dodatkowo musi powstrzymać się od palenia tytoniu. Po upływie tego terminu, przychodzi czas na dwustopniową weryfikację wylosowanych osób. Etap pierwszy polega na sprawdzeniu świadka, którego zgłosił uczestnik. Jeśli jego wypowiedź świadczy o tym, że uczestnik nie palił, wówczas nikotynowy abstynent zostaje poddany nieinwazyjnemu testowi, który pozwala wykluczyć przerwanie abstynencji przez cztery tygodnie konkursowe. Do wygrania są nagrody pieniężne oraz rzeczowe, ale najważniejszą nagrodą jest tutaj zdrowie. Wygrywa zatem każdy, kto rzuci palenie na stałe podczas trwania konkursu. W Polsce koordynatorem akcji i dyrektorem programu CINDI jest prof. dr hab. med. Wojciech Drygas.

DLACZEGO PALENIE?
Według Swiatowej Organizacji Zdrowia, palenie tytoniu jest problemem globalnym i dotyczy około jednej trzeciej ludności świata powyżej 15 r.ż. (tj. ponad miliarda osób)*
spr aktualne dane, bo te sa z 2005... dostepne na strglobal status report 97 :/ + dane Banku Światowego o chorobach odtytoniowych i ile zgonów kazdego roku na swiecie - jaki %.
Zachowanie jest pojęciem, które znane jest ludziom od najdawniejszych czasów, jednak „karierę” zrobiło ono dopiero wtedy, kiedy postwała psychologia behawiorystyczna na początku XX w.
W codziennym życiu pojęcia zachowanie używamy zamiennie z pojęciem działanie, dlatego już w drugiej połowie XX w. nadano im odrębne znaczenia. Otóż działanie (action) jest swoiście ludzką odmianą zachowania (behaviour), a mianowicie takim zachowaniem, które kieruje się intencjami, czyli jest świadomym zachowaniem, zmierzającym do określonego celu.

Kampania antynikotynowa Quit & Win to przykład bardzo dobrze zorganizowanej kampanii. Wyróżniono w niej elementy takie jak: zwiększenie liczby miejsc dystrybucji kuponów, intensyfikacja akcji promujących kampanię poprzez rozdawanie ulotek, przygotowanie specjalnych punktów informacyjnych w miejscach publicznych, zaangażowanie do akcji organizacji zajmujących się na co dzień problemem uzależnień, które mogłyby wesprzeć także działania "małej" polityki jako swego rodzaju eksperci w danej dziedzinie.

Dodaj swoją odpowiedź