W oparciu o publikacje dotyczące edukacji przeanalizuj jej miejsce i znaczenie dla rozwoju gospodarczego, technologii i kulturowego w dobie globalizmu.

Cywilizacja na ziemi stanowi system różnorodnych i wzajemnie na siebie działających powiązań, które obejmują rozmaite procesy o znaczeniu lokalnym , regionalnym i państwowym. Zmiany procesów w obecnym świecie nie dotyczy tylko jednego państwa, a dokonujące się zmiany w tym systemie i dotyczące całej społeczności światowej określane są mianem globalizacji. Globalizacja, polega na integracji gospodarczej i społecznej świata. Jest zjawiskiem wtórnym wobec postępu naukowo-technicznego, który najpierw wpłynął na stosunki gospodarczo-społeczne , a następnie na relacje kulturowo-cywilizacyjne.
Człowiek rozwija się i kształci przez całe swe życie. Edukacja jest niezastąpionym elementem ,aby osiągnąć odpowiednie wykształcenie i status społeczny. Daje możliwość lepszego startu w przyszłość. Człowiek obyty, wykształcony, posiadający wiedzę, którą w praktyczny sposób wykorzystuje w życiu, pomaga mu lepiej komunikować się z ludźmi, dużo lepiej radzi sobie w różnych sytuacjach, jest lepiej poinformowany. Edukacja w sposób ciągły i zmienny ewoluuje i zmienia się. Zatem człowiek również musi nadążać za tempem i rozwojem zachodzących zmian w edukacji. Musi się do nich przystosować i cały czas być na bieżąco. Edukacja stała się jednym z ważnych czynników, warunkujących przynależność do społeczeństwa. Na przestrzeni wieków rozwinęła się ludzka cywilizacja. Człowiek opanowując siły przyrody wykorzystał jej bogactwa na własne potrzeby. Ludzie wykorzystując swoja wiedzę, pomagają w osiągnięciach i nabywaniu doświadczeń. Umożliwia to ludzkości lepsze perspektywy życiowe i szybszy dostęp do informacji. Obecnie żyjemy w cywilizacji nauki i techniki. Postęp naukowo-techniczny w zawrotnym czasie dostarczył nam nowoczesnych, szybkich, sprawnych i łatwych w obsłudze urządzeń. Możemy siedząc w domku komunikować się z innymi osobami w świecie. Dzięki wynalezieniu i wprowadzeniu w życie telefonu, internetu , nowoczesnych środków transportu takich jak samolot,samochód doprowadziło to do swobodnego przepływu dóbr i usług.
Nowoczesne mass media z internetem na czele doprowadziły do nieograniczonego przepływu informacji. Ówczesna technologia daje i zapewnia możliwość powszechnego i taniego dostępu do informacji. Środki masowego przekazu umożliwiają poinformowanie we wszystkich sprawach i z każdego miejsca na świcie . Granica i przestrzeń przestały być barierą, która dzieliła niegdyś ludzi. Globalizacja ukazuje dwie odmienności. Z jednej strony daje możliwość z korzystania z najnowszych odkryć technologicznych z drugiej różnego rodzaju zagrożenia.. Nienadążanie za rozwijającą się technologią prowadzi często do wykluczenia ze społeczeństwa. Może on dotyczyć zarówno osób starszych, pewnych grup zawodowych jak i mniejszych społeczności. Ciągłe pojawianie się nowych produktów i usług oraz sposobów funkcjonowania, będą stawiały społeczeństwo przed ciągłym doskonaleniem swoich kwalifikacji i umiejętności. Wpływać to będzie na styl i jakość życia.
Innym problemem jest zastąpienie pracy fizycznej komputerami. Stanowi to poważny problem dla ludzkości. Znaczna większość komputerów jest tak zaprogramowana, że wykonuje podstawowe czynności i prace za człowieka.
Społeczeństwo stawia sobie pytanie:? czy współczesna technologia zupełnie wyeliminuje prace ludzkich rąk i czym zajmie się człowiek?? Z pewnością komputery nie zastąpią w pełni człowieka. Będzie on dalej unowocześniał , tworzył i doskonalił rozwój techniki, aby stworzył nowe dziedziny wiedzy i przekazywał innym pokoleniom.
Kultura jest pojęciem wieloznacznym. Najprościej zdefiniować kulturę jako: ?wytwór myśli i działalności człowieka lub jako całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości przekazywanego z pokolenia na pokolenie?. Według Jana Szczepańskiego definicja kultury ,definiowana jest w następujący sposób: ?Kultura to ogół wytworów działalności ludzkiej materialnych i niematerialnych, wartości i uznawanych sposobów postępowania, zobiektywizowanych i przyjętych w dowolnych zbiorowościach, przekazywanych innym pokoleniom ?
Można wyróżnić trzy typy kultury: duchowy, materialny oraz społeczny. Kultura duchowa obejmuje takie wytwory niematerialne i nie mające zastosowania praktycznego np. wytwory sztuki, muzyki, literatury, filozofii oraz religii. Kultura materialna obejmuje wytwory materialnej działalności człowieka np. architektura i wytwory codziennego użytku. Kultura społeczna inaczej normatywna obejmuje zbiór norm i wzorców zachowań charakterystycznych dla danego społeczeństwa. Wzory zachowań rozumie się jako wszelkie reguły działalności człowieka w danej zbiorowości. Kultura również rozwija się i podlega zmianom. Przejawem tego jest swobodny przepływ informacji. Kulturę naszych czasów cechuje natychmiastowość. Supermarkety, telewizja, telefony komórkowe dają możliwość uzyskania tego, co chcemy w obecnej chwili.
Każde państwo reprezentowane jest przez odpowiednie zachowania tożsamościowe i kulturę narodową. Nasza kultura zdecydowanie ulega osłabieniu. Wyraża się to przez relatywizację jednostkowych tożsamości społecznych , przyjętych i uznawanych wartości i norm, mających wystąpić w nowym porządku społecznym. Ten przejaw może doprowadzić do integracji społecznej, ugruntowaniu własnego dorobku i kształtowaniu otwartości na świat. Świat zafascynowany atrakcyjnością kultur, wywodzący się z innych krajów zaczął naśladować mody kulturowe. Naśladownictwem takiego procesu mogą być tak popularne McDonaldsy w Ameryce. McDonalds różni się w poszczególnych regionach świata, adaptując własną ofertę żywieniową do narzuconej miejscową religią diety. Ta sama muzyka dyskotekowa ma zupełnie inne brzmienie w Stanach Zjednoczonych, krajach arabskich czy na Karaibach. W telewizji i kinie dominują filmy i programy produkcji amerykańskiej niosące ze sobą amerykańskie normy i wartości, mimo iż najwięcej filmów na świecie produkuje się w Indiach. Trudno jednak dopatrzyć się, oprócz sporadycznych przypadków, filmów produkcji indyjskiej w kinie czy telewizji, może właśnie dlatego, że prezentują one odmienną wizję świata, inne normy i wartości, które przy baraku paralelności nie są zrozumiałe dla statystycznego widza, nie utożsamiane z nim, a przez to i mało ciekawe.
Trzeba się zastanowić i dostrzec jak zmieniające się procesy wpłyną na nasze życie. Niekiedy trzeba przewidzieć przebieg ,następstwa i zawczasu się do nich przygotować. Korzystając z możliwości globalizacji ,jednocześnie nie traćmy własnego dorobku kulturowego. Wzbogacając się wewnętrznie i jednocześnie ubogacając swoja kulturę.
W dzisiejszych czasach szansę na odniesienie sukcesu ma jednostka ucząca się. Nieustanne procesy globalizacji na świecie prowadzą do rozszerzania się gospodarki. Wiedza jest jednym z czynników, które w sposób strategiczny pozwalają utrzymać się na rynku. Ciągła poprawa jakości i wprowadzenie nowych innowacji ,prowadzi do wytworzenia nowych produktów i wyrobów.
Między gospodarkami często, występuje silna rywalizacja i współzawodnictwo.
Walczą one głównie o sukces. Może być on osiągnięty przez te gospodarki, które, w nieustanny sposób poprawiają, wykorzystują i stosują najnowszą wiedzę. Pokładają i inwestują nadzieję w nowych badaniach naukowych i rozwoju, a także na doskonaleniu i kształceniu pracowników na poziomie wyższym i średnim. Zapewniają odpowiednią motywację uzdolnionym osobom, aby osiągały wysoki poziom sprawności zawodowej. Niezbędne staje się aktualne prowadzenie intensywnych działań na rzecz podniesienia konkurencyjności przedsiębiorstw na rynkach światowych. Znajduję to odzwierciedlenie w ponoszonych nakładach na badania naukowe , a także w całej działalności państwa w dłuższym okresie. Dynamiczne zmiany na świecie sprawiają, że organizację muszą być dobrze prosperujące. Gospodarcze skutki globalizacji przejawiają się w pogłębiających różnicach między obszarami bogatymi, centralnymi a obszarami peryferyjnymi. Zmiany te prowadzą do umiędzynarodowienia gospodarki. W krajach wysokorozwiniętych edukacyjna wiedza jest pomocna w osiąganiu najwyższej nowoczesności i szczególnych walorów wytwarzanych dóbr i usług, aby ta droga zwiększać wartości rynkowe. Kraje mniej rozwinięte gospodarczo powinny dążyć do wzbogacenia zdolności pochłaniania wiedzy. Edukacja stanowi ważną siłę napędową gospodarki, jest specyficznym narzędziem przedsiębiorczości, motorem postępu i odgrywa ważna role w działalności każdej organizacji.
Edukacja przygotowuje młode pokolenia dla przyszłości i do życia w społeczeństwie w dobie globalizmu. Ma za zadanie wprowadzenie nowych zmian i wyzwań , postarać się w miarę możliwości rozwiązywać problemy współczesnego świata .Globalizacja w systemie edukacyjnym wymusza do konieczności zmian. Przykładem jest nowy i coraz bardziej popularny model współczesnej szkoły. System wartości oraz ideały społeczeństwa informacyjnego oparte są na wiedzy. Do głównych zadań edukacji powinno należeć przywrócenie człowiekowi możliwości decydowania o swoim losie, a także wyzwolenia z ograniczeń i ignorancji. Globalnym celem edukacji jest uczenie przez większość życia, natomiast celem kształcenia jest uzyskanie nowych , elementarnych umiejętności dla wszystkich, działanie nowatorskich metod nauczania i uczenia się. Do tego wszystkiego dochodzi zawrotne tempo czasu .Czas ,który stale przyśpiesza dotyczy nie tylko uczniów , ale również nauczycieli. Globalizacja stanowi nową rolę dla nauczyciela. Powinien on być bardziej mediatorem, pośrednikiem aniżeli dbać tylko o instrumentalna stronę osobowości ucznia. Zatem można stwierdzić ,iż edukacja jest misja, a szkoły nie mogą być tylko instytucjami, które przekazują wiedze i wychowują.
Globalizacja prowadzi do tworzenia nowej jakości, a być może w przyszłości do stworzenia nowego światowego, ale wewnętrznie zróżnicowanego ładu społecznego.



Bibliografia
??Kształtowanie świadomości kulturowej oraz poprawienie komunikacji międzykulturowej jako niezbędny element edukacji w dobie globalizacji? Urszula Michalik 2005
??Wychowanie i edukacja w epoce globalizacji? Walter Hornstein 2005
??Edukacja humanistyczna w kształceniu otwartym na nowe technologie? Andrzej Aftański 2005
??Nowości technologii informacyjnej a edukacja? Dorota Janczak 2007
??Globalizacja? Zygmunt Bauman ,Państwowy Instytut Wydawniczy , Warszawa 2000
??Edukacyjne problemy czasu globalizacji? Anna Karpińska 2003
??Elementarne pojęcia socjologii? Jan Szczepański PWN Warszawa 1970

Dodaj swoją odpowiedź