Popyt i podaż - analiza sytuacji na różnych rynkach: rynek telefonów komórkowych

POPYT I PODAŻ – ANALIZA SYTUACJI NA RÓŻNYCH RYNKACH

Rynek telefonów komórkowych

• Rynek telefonów komórkowych na świecie i w Europie

Na świecie w ostatnich latach obserwuje się dynamiczny wzrost liczby sprzedanych telefonów komórkowych. W 2001 roku liczba użytkowników telefonów komórkowych dobiła miliarda (raport firmy Micrologic). Dominuje tutaj północno-wschodnia Azja gdzie, co miesiąc około miliona Chińczyków kupuje telefon komórkowy. Chiny charakteryzują się najszybciej rozwijającym się rynkiem tej branży na świecie.

Sytuacja w Europie, jest nieco „gorsza”, jednak np. w Finlandii występuje największy odsetek ludzi korzystających z usług telefonii komórkowej. W 1999 roku telefonami komórkowymi dysponowało tam 60% społeczeństwa! Już wtedy liczba telefonów komórkowych przekroczyła tam liczbę telefonów stacjonarnych.

• Rynek telefonów komórkowych w Polsce

Jeśli chodzi o Polskę, to mamy tu oligopol w postaci trzech operatorów oferujących bardzo podobne usługi i ceny. W Polsce przez prawie siedem lat (od 1996 r., kiedy rozpoczęli działalność operatorzy GSM) rynek został nasycony do poziomu 35%, a liczba abonentów wyniosła około 13,3 miliona. Nie jest to poziom wysoki. Dla porównania na Węgrzech przekroczył w tym czasie 50%, a w Czechach 70%.

Trudno wskazać jednoznaczną przyczynę niskiej w stosunku do wielu innych państw ilości abonentów w Polsce. Na pewno wpływa na to stan finansowy społeczeństwa. W prawdzie kupno przeciętnie wyposażonego aparatu nie jest bardzo obciążające dla portfela średnio zamożnego Polaka, lecz cena usług w porównaniu z operatorami stacjonarnymi skutecznie zniechęca nabywców. Dlatego też telefonami komórkowymi posługują się głównie osoby, którym nie wystarcza telefon domowy. Są to przede wszystkim osoby będące w stałym ruchu, utrzymujące ciągły kontakt zawodowy, kontakt z rodziną i przyjaciółmi. Z powodu przyzwyczajenia są to ludzie dużo częściej bardzo młodzi, rzadziej w podeszłym wieku.

• Elementy rynku kształtujące popyt

Popyt na rynku telefonii komórkowej w największym stopniu napędzają wszechobecne reklamy najczęściej nowych taryf, promocji i modeli telefonów. Możemy je znaleźć w prasie, radiu, telewizji, Internecie (w formie interaktywnej) i na bilboard-ach. Ponadto zachęcają nas eleganckie salony z wyszkoloną obsługą. Taki personel jest istotnym elementem w komunikacji między operatorem a klientem.

Drugim „motorem” są nowinki techniczne. Aparaty są stale udoskonalane, serwując użytkownikowi wiele ciekawych i użytecznych funkcji. Według NOKIA udział tzw. rynku wymiany aparatów na nowsze w skali roku przekroczy poziom z 2002 roku w wysokości 50%. W ubiegłym roku nieco ponad jedna czwarta użytkowników na całym świecie kupowała co roku nowy aparat, co oznacza że cykl wymiany wynosił ok. 2,5 roku. (NetWorld).

Bez nowości technicznych w dziedzinie telefonii komórkowej nie było by targów, które przyciągają miliony ludzi i stają się dodatkowym miejscem do reklamowania produktów. Przykładem są targi „CeBit”, odbywające się w Hanowerze.

dostałem 5- :-)

Dodaj swoją odpowiedź