Strategiczne cele edukacji według raportów oświatowych

Raport „Światowy Kryzys Edukacji” (Comps) powstał w 1960 na bazie krytyki edukacji.
- descholersi- postulowali brak szkoły, naukę tego, czego się chce, tworzenie placówek kształcenia otwartego. Raport ten spowodował analizę procesu klasowo- lekcyjnego, wychwytywanie wad tego systemu.

W 1973 roku Foor wydał Raport „uczyć się aby żyć”; odpowiada on na pytanie: Czym mają zajmować się systemy edukacyjne?

W 1993 roku powstała komisja do spraw edukacji, której przewodniczył Delors. Raport wydany przez tę komisję nosił tytuł „Edukacja. Jest w niej ukryty skarb.” nie dawał on rozwiązań lecz zalecenia. Analizuje zmiany, które pojawiły się po poprzednim raporcie Foora.

Postuluje:
 wspólną edukację,
 edukacje zmieniającą się tak jak człowiek (globalizm),
 koniec zimnej wojny (sprzeciw przenikaniu się ideologii),
 ujednolicenie metod, form („Wioska globalna”),
 rosnące znaczenie środków przekazu i komunikowania się,
 zalecenia dla krajów, propozycje kierowania systemami edukacji i instytucjami.

Filary edukacyjne w Raporcie Delorsa:

I- Uczyć się aby żyć wspólnie
II- Uczyć się aby wiedzieć (podkreśla rolę wykształcenia)
III- Uczyć się aby działać (akceptacja cech, autonomiczności, komunikatywności, odporności na stres, kreatywności)
IV- Uczyć się aby być

Raport „Biała księga” 1995:
 dotyczy państw UE,
 tworzenie społeczeństwa otwartego poznawczo poprzez edukację,
 dyskusja na temat systemów edukacyjnych,

Reformy oświatowe zostały zapoczątkowane w latach 60- tych, zaczęły się wtedy ukazywać raporty światowe, krajowe np. Raport Delorsa. W reformach dążono głównie do utworzenia szkoły 10- letniej wzorowanej na szkole NRD (do dziś z tego modelu pozostało jedynie nauczanie początkowe.

W 1973 roku stworzono I Raport Ekspertów pod przewodnictwem J. Szcepańskiego

W 1989 roku powstał II Raport Ekspertów, pod kierunkiem Cz. Kupisiewicza, składa się z kilku części, zawiera uwarunkowania ekonomiczne, prawne sytuacji szkolnej.
Zawiera on 3 scenariusze:
 stagnacji,
 ożywienie,
 rozwoju.

Ze względu na warunki żadnego ze scenariuszy nie udało się prowadzić.

Wydawano również raporty cząstkowe, głównie przez MEN.

Na bazie raportów oświatowych w latach 70 i 80 opracowano prawidłowości dotyczące systemów organizacyjnych szkoły.

Zwrócono uwagę:
 wzrasta zapotrzebowanie na ludzi wykształconych,
 maleją środki finansowe przeznaczone na funkcjonowanie oświaty,
 pojawia się potrzeba wydłużenia wykształcenia,
 pojawia się istotna kwestia przekwalifikowania wykształcenia w obrębie II specjalizacji,
 narastanie dysharmonii pomiędzy między jakością wykształcenia a uczestnictwem w kulturze,
 wzrastanie nierówności poziomu wykształcenia w układach środowiskowych, terytorialnych i regionalnych. Nierówność poziomu wykształcenia dotyczy jakości poziomu danych szkół.
 postulowano by wyrównać szansy dzieci i młodzieży w relacjach wieś- miasto, wyrównanie poziomu szkół miejskich i wiejskich,
 brak sprawnego systemu łączącego kształcenie formalne, nieformalne, spontaniczne

Dodaj swoją odpowiedź
Pedagogika

Pedagogika porównawcza wykłady

Komparatystyka jako dyscyplina naukowa ma zaledwie 80 lat. Powszechna edukacja to druga połowa XX wieku po II wojnie światowej. Pod koniec XIX i XX wieku zaczęła rozwijać się nauka i technika, trzeba było kształcić robotników. Postmodernis...