Ktoś pomoże i zna odpowiedzi geografia klasa 1 gimnazjum atmosfera i hydrosfera grupa a Atmosfera i hydrosfera. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Imię i nazwisko Poniższy test składa się z 9 zadań. Przy każd

Ktoś pomoże i zna odpowiedzi geografia klasa 1 gimnazjum atmosfera i hydrosfera grupa a Atmosfera i hydrosfera. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Imię i nazwisko Poniższy test składa się z 9 zadań. Przy każdym poleceniu podano . . . . . . . . . . . . . . . liczbę punktów możliwą do uzyskania za prawidłową odpowiedź. Klasa Za rozwiązanie całego testu możesz otrzymać maksymalnie 26 punktów. 1. Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania. 0–1 p. Większość zjawisk kształtujących pogodę i klimat występuje w... a) termosferze. b) mezosferze. c) troposferze. d) stratosferze. 2. Na podstawie klimatogramu wykonaj polecenia. 0–5 p. a) Odczytaj i zapisz wartość najniższej i najwyższej średniej miesięcznej temperatury powietrza. Najniższa średnia miesięczna temperatura powietrza: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Najwyższa średnia miesięczna temperatura powietrza: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . b) Oblicz średnią roczną amplitudę temperatury powietrza. Obliczenia: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . c) Odczytaj i zapisz wartość najwyższej miesięcznej sumy opadów atmosferycznych, a następnie podaj nazwę miesiąca, w którym ją zanotowano. Najwyższa miesięczna suma opadów atmosferycznych: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Miesiąc zanotowania: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3. Oblicz, jakiej temperatury powietrza mogą spodziewać się turyści na szczycie Śnieżki (1602 m n.p.m.), jeżeli termometr umieszczony za oknem schroniska (1102 m n.p.m.), z którego wyruszają, wskazuje 12°C. 0–2 p. Obliczenia: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Odpowiedź: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4. Wykonaj poniższe polecenia. 0–3 p. a) Wpisz w odpowiednie miejsca na schematach brakujące wartości izobar. b) Zaznacz wyż baryczny literą W oraz niż baryczny – literą N. 5. Podaj nazwy wiatrów przedstawionych na poniższych ilustracjach. Następnie wymień dwie różnice między tymi wiatrami. 0–4 p. a) Nazwa wiatru: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . b) Nazwa wiatru: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Różnice: • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6. Przyporządkuj osadom atmosferycznym opisy warunków, w jakich powstają. 0–3 p. A. szadź . . . . . B. szron . . . . . C. rosa . . . . . a) Powstaje w dodatniej temperaturze powietrza na skutek skroplenia pary wodnej w zetknięciu z wychłodzonym podłożem. b) Tworzy się podczas opadów atmosferycznych w wyniku zamarzania kropelek mżawki lub deszczu na silnie wychłodzonym podłożu. c) Tworzy się w mgliste, mroźne dni, kiedy przechłodzone kropelki wody z mgły zamarzają na cienkich, wychłodzonych przedmiotach. d) Powstaje w ujemnej temperaturze powietrza na skutek resublimacji pary wodnej w zetknięciu z wychłodzonym podłożem. 7. Wpisz w odpowiednie miejsca tabeli poniższe terminy. 0–3 p. temperatura powietrza, wysokość nad poziomem morza, opad atmosferyczny, prąd morski, ciśnienie atmosferyczne, szerokość geograficzna Elementy klimatu Czynniki klimatotwórcze 8. Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania. 0–1 p. Najniższe wartości temperatury powietrza na Ziemi występują w strefie klimatów... a) podzwrotnikowych. b) zwrotnikowych. c) umiarkowanych. d) okołobiegunowych. 9. Wpisz obok zdania prawdziwego literę P, a obok fałszywego – literę F. 0–4 p a) Wody słone stanowią 50% objętości hydrosfery. . . . . . b) Oceanem, który zajmuje największą powierzchnię, jest Ocean Indyjski. . . . . . c) Przyczynami największego zasolenia wód wszechoceanu w strefie zwrotnikowej są intensywne parowanie i bardzo małe opady atmosferyczne. . . . . . d) Siły przyciągania Księżyca i Słońca powodują powstawanie pływów morskich. . . . . . grupa b Atmosfera i hydrosfera. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Imię i nazwisko Poniższy test składa się z 9 zadań. Przy każdym poleceniu podano . . . . . .. . . . . . . . . liczbę punktów możliwą do uzyskania za prawidłową odpowiedź. Klasa Za rozwiązanie całego testu możesz otrzymać maksymalnie 26 punktów. 1. Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania. 0–1 p. Warstwa ozonowa jest częścią... a) egzosfery. b) stratosfery. c) termosfery. d) troposfery. 2. Na podstawie poniższego klimatogramu wykonaj polecenia. 0–5 p. a) Odczytaj i zapisz wartość najniższej i najwyższej średniej miesięcznej temperatury powietrza. Najniższa średnia miesięczna temperatura powietrza: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Najwyższa średnia miesięczna temperatura powietrza: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . b) Oblicz średnią roczną amplitudę temperatury powietrza. Obliczenia: . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . c) Odczytaj i zapisz wartość najwyższej miesięcznej sumy opadów atmosferycznych, a następnie podaj nazwę miesiąca, w którym ją zanotowano. Najwyższa miesięczna suma opadów atmosferycznych: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Miesiąc zanotowania: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3. Oblicz, jakiej temperatury powietrza można spodziewać się na szczycie Rysów (2499 m n.p.m.), jeżeli w centrum Zakopanego (832 m n.p.m.) wynosi ona 15°C. 0–2 p. Obliczenia: . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Odpowiedź: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4. Wykonaj poniższe polecenia. 0–3 p. a) Wpisz w odpowiednie miejsca na schematach brakujące wartości izobar. b) Zaznacz wyż baryczny literą W oraz niż baryczny – literą N. 5. Podaj nazwy wiatrów przedstawionych na poniższych ilustracjach. Następnie wymień dwie różnice między tymi wiatrami. 0–4 p. a) Nazwa wiatru: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . b) Nazwa wiatru: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Różnice: • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6. Przyporządkuj rodzajom chmur odpowiadające im opisy. 0–3 p. A. chmury kłębiaste (Cumulus) . . . . . B. chmury warstwowe (Stratus) . . . . . C. chmury pierzaste (Cirrus) . . . . . a) Zbudowane są z kryształków lodu. Mają postać oddzielnych, białych delikatnych włókien. b) Składają się z kropelek wody. Ich podstawa jest zazwyczaj ciemna, a górna część – lśniąco biała. c) Przykrywają niebo ciemną, grubą warstwą. Ich podstawa znajduje się nisko nad ziemią. d) Rozwinięte pionowo chmury w kształcie kowadła. Dają opad gradu lub ulewnego deszczu. 7. Wpisz w odpowiednie miejsca tabeli wymienione niżej terminy. 0–3 p. rozkład lądów i mórz, ciśnienie atmosferyczne, cyrkulacja atmosferyczna, zachmurzenie, wysokość nad poziomem morza, opad atmosferyczny Elementy klimatu Czynniki klimatotwórcze 8. Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania. 0–1 p. Najniższe średnie roczne amplitudy temperatury powietrza na kuli ziemskiej występują w strefie klimatów... a) podzwrotnikowych. b) okołobiegunowych. c) równikowych. d) zwrotnikowych. 9. Wpisz obok zdania prawdziwego literę P, a obok fałszywego – literę F. 0–4 p. a) Wody wszechoceanu zajmują 71% powierzchni Ziemi. . . . . . b) Najmniejsze zasolenie wód wszechoceanu w strefie okołobiegunowej jest wynikiem częstego zamarzania wody i topnienia lodu oraz niewielkiego parowania. . . . . . c) Prądy morskie nie wywierają żadnego wpływu na klimat lądów, które opływają. . . . . . d) Gejzery to źródła zimnej wody wydostającej się na powierzchnię ziemi pod wysokim ciśnieniem. . . . . .
Odpowiedź

znam tylko do A 1. TROPOSFERZE 2.  a)Najniższa średnia miesięczna temperatura powietrza:10 STOPNI Najwyższa średnia miesięczna temperatura powietrza :28 STOPNI b) Oblicz średnią roczną amplitudę temperatury powietrza.  Obliczenia:28 STOPNI – 10 STOPNI= 18 STOPNI c)  Najwyższa miesięczna suma opadów atmosferycznych:6mm  Miesiąc zanotowania :Grudzień. 3. 1602 m n.p.m - 1102 m n.p.m = 500 m 500 m : 100 m = 5 5 * 0,6 (stopni) = 3 (stopnie) 12 (stopni) - 3 (stopnie) = 9 (stopni) Odp: Turyści mogą się spodziewać 9 (stopni) 4.1003,1006,1009,1012 a w drugim 1000.1003.1006,1009 w pierwszym wyż baryczny a w drugim niż baryczny 5. a) Nazwa wiatru: . . . . . . .mansun ziomowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  b) Nazwa wiatru: . . . . .bryza nocna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  6 A. szadź . . . . . b B. szron . . . . . d C. rosa . . . . .a 7. Elementy klimatu Czynniki klimatotwórcze  temperatura powietrza,  -wysokość nad poziomem morza,  - prąd morski, - opad atmosferyczny,  - ciśnienie atmosferyczne 8. Najniższe wartości temperatury powietrza na Ziemi występują w strefie klimatów okołobiegunowych 9. a) Wody słone stanowią 50% objętości hydrosfery. . f. . . .  b) Oceanem, który zajmuje największą powierzchnię, jest Ocean Indyjski. . . . f. .  c) Przyczynami największego zasolenia wód wszechoceanu w strefie zwrotnikowej są intensywne parowanie i bardzo małe opady atmosferyczne. . . . . p.  d) Siły przyciągania Księżyca i Słońca powodują powstawanie pływów morskich p

Dodaj swoją odpowiedź