[latex]Dane:\ Q = 12000 N\ v = 90 km/h = 25 m/s\ P = 30 kW\ h = 40 m\ s = 1000 m[/latex] Jeśli po prostej drodze samochód porusza się ze stałą prędkością to znaczy, że siła ciągu jest równoważona przez siły oporu. W ruchu jednostajnym moc silnika możemy obliczyć ze wzoru: P = Fv F - siła ciągu v - prędkość samochodu Skoro siła ciągu jest równa sile oporu to z tego wzoru możemy obliczyć siłę oporu: [latex]F_o = frac{P}{v} = 1200 N = 1,2 kN [/latex] Podczas wjeżdżania na równie pochyła na ciało działają te same siły oporu i siła zsuwająca (siła składowa ciężaru samochodu - F_z = Qsinα). Kąt α, to kąt pomiędzy płaszczyzną równi i poziomem ( [latex]sinalpha = frac{h}{s} [/latex]) Moc pozostaje ta sama, więc: [latex]P = F_xv_1 = (F_o + F_z)v_1\ v_1 = frac{P}{F_o + Qsinalpha} = 17,86 m/s[/latex]
Samochód osobowy o ciężarze Q=12000N porusza się po poziomej drodze ze stałą prędkością V=90 km/h, wykorzystując na pokonanie oporów moc P=30kW. Z jaką stałą prędkością samochód ten będzie poruszał sie pod górę po drodze wznoszącej się o h=40m na długości s=1000m, jeżeli opory ruchu i moc wykorzystywana na ich pokonanie pozostaje bez zmian?
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź