Jakie wybory strategiczne podejmował podczas rozwijania swojego biznesu właściciel firmy jubilerskiej W. KRUK
Niezbędnym celem każdego przedsiębiorstwa jest rozwój, rozumiany jako przeciwdziałanie chaotyczności i stratom oraz dążenie do poprawy jego pozycji w otoczeniu. Rozwój staje się podstawowym narzędziem kształtowania tożsamości i zwiększania konkurencyjności przedsiębiorstwa w gospodarce rynkowej. Rozwój w swej istocie oznacza zmierzanie do stanów doskonalszych, charakteryzujących się wyższą efektywnością i skutecznością działania.
Przyjmuje się, ze proces rozwijania przedsiębiorstwa obejmuje cztery etapy: powstanie, wzrost, dojrzałość oraz schyłek (lub zmianę).Problemy zarządzania występujące w procesie rozwoju firmy są liczne i zróżnicowane. Odzwierciedlają specyfikę i różnorodność wyzwań, przed którymi staje rozwijająca się firma oraz sposoby radzenia sobie z nimi przez kadrę menedżerską.
Strategia to umiejętność dokonywania wyborów. Wybory strategiczne firmy w procesie jej rozwoju nie są do końca wolne i swobodne. Muszą być one przede wszystkim konsekwentne. Decyzje dotyczące rodzaju usług, jakie będą oferowane, lub rodzaju klientów, którzy będą obsługiwani, wymagają również odpowiednich wyborów w innych dziedzinach, takich jak rekrutacja i rozwój pracowników, własny program badawczy firmy itp. Poza tym wybory strategiczne nie mogą ignorować poprzednich doświadczeń firmy i jej osiągnięć. Przyszłość w dużym stopniu jest warunkowana przeszłością. Nawet jeśli firma jest zdeterminowana, aby przeprowadzić poważną zmianę orientacji swojego portfela usług i profilu, i posiada ku temu odpowiednie zasoby, ważne jest, aby przeanalizować, co właściwie może zostać zmienione i jakie będą koszty tej zmiany oraz jak będą reagować na nią klienci.
W. KRUK to najstarsza firma jubilerska w Polsce, która jako jedna z nielicznych może poszczycić się tradycją sięgającą 1840 roku. Na jej prestiż i obecną wysoką pozycję rynkową pracowały cztery pokolenia mistrzów jubilerskich. Firma wywodzi się z Poznania, gdzie ma główną siedzibę. Tam przed 165 laty przodkowie Wojciecha Kruka (obecnego współwłaściciela firmy) stworzyli podwaliny firmy w postaci małego warsztatu jubilerskiego. Rodzinny zakład szybko przekształcił się w prężnie działające przedsiębiorstwo.
W początkowej fazie rozwoju firmy, jej właściciel musiał wpierw opracować odpowiedni plan biznesowy, wybrać wizję i misję strategiczną, dokonać wyborów dotyczących docelowego klienta, produktu, dostawców, dystrybucji czy ceny swoich wyrobów.
W. Kruk wybrał rynek dóbr luksusowych, jego misją stało się wytwarzanie i oferowanie polskim klientom srebrnej biżuterii, która spełni ich marzenia i przewyższy oczekiwania, i kojarzyć się będzie z luksusem, wyszukanym stylem i nieprzeciętną jakością. Jako docelowych klientów określił kobiety i mężczyzn osiągających zarobki powyżej określonego poziomu, o wyższych wymaganiach estetycznych i jakościowych, poszukujących towarów markowych i jednostkowych.
W fazie wzrostu krytycznym elementem strategii zarządzania staje się wielkość produkcji. Aby osiągnąć zamierzoną wielkość, W. Kruk musiał podejmować nowe decyzje związane z produkcją, dystrybucją i sprzedażą swoich wyrobów. W 1978 roku, poza warsztatem i przyłączonym do niego reprezentacyjnym sklepikiem, otworzył sklep firmowy w Poznaniu, zwiększył asortyment wykorzystując nowe technologie wytwarzania srebrnej biżuterii.
Przejście z fazy wzrostu do dojrzałości wymaga przeprowadzenia istotnych modyfikacji w zarządzaniu strategicznym. Bardziej rygorystyczne musi być planowanie finansowe i kontrola finansowa, niezbędna może okazać się większa dyscyplina i koordynacja. Podejmowane decyzje powinny uwzględniać z jednej strony mocne strony przedsiębiorstwa i potencjalne okazje, z drugiej zaś słabości i zagrożenia. Istotnym elementem strategii staje się opracowanie programu zmian i ożywienia działalności oraz wybór odpowiedniego momentu wprowadzenia zmian.
Dla W. Kruka przełomowym momentem była transformacja polskiej gospodarki, rok 1989 – przejście z gospodarki centralnie planowanej do gospodarki rynkowej. Firma zaczęła budować ogólnopolską sieć sklepów (których obecnie jest 34 na terenie całej Polski), poszerzyła też swoją działalność o sprzedaż złotej biżuterii i zegarków.
Aby nie znaleźć się w obliczu kryzysu i etapu schyłkowego, konieczne jest planowanie i przeprowadzanie zmian, które zapewnią odnowę i kontynuację rozwoju przedsiębiorstwa.
Branża jubilerska charakteryzuje się wysoką konkurencją. Najostrzejsza konkurencja odbywa się pomiędzy rodzimą produkcją a importem, głównie taniej, ale dobrze wykonanej biżuterii z Włoch. Znaczącym problemem jest też trudna do określenia szara strefa. Branża konkuruje również z innymi dobrami konsumpcyjnymi. Ponieważ spółki z branży jubilerskiej prawie w ogóle nie podejmują działań marketingowych, inne branże (np. turystyka, sprzęt hi-fi itp.) mogą przejmować klientów posiadających nadwyżki finansowe.
W. KRUK – czołowa marka na rynku biżuteryjnym, chcąc dalej rozwijać swój biznes musiał opracować nową strategię, mającą na celu umacnianie wiodącej pozycji na rynku. Skoncentrowanie działań na coraz lepszym poznawaniu i dopasowaniu produktu do potrzeb klientów, efektywne zarządzanie produktem, właściwie prowadzone działania marketingowe oraz zdominowanie konkurencji to wybrana droga do realizacji założonej strategii firmy.
Coraz większego znaczenia w branży jubilerskiej nabiera specjalizacja związana z dystrybucją. Biżuterię ze średniego przedziału cenowego sprzedaje się głównie w butikach w centrach handlowych oraz w sklepach w centrum miast. Charakterystycznym dla polskiego rynku zjawiskiem są rozrastające się i umacniające swoją pozycję sieci sklepów biżuteryjno-zegarmistrzowskich. Nowym dla polskiego rynku kanałem dystrybucji biżuterii stały się również, coraz liczniejsze, centra handlowe. Zarówno sieci sklepów, jak i centra handlowe zaczęły powodować odpływ klientów z tradycyjnych małych sklepów jubilerskich w centrum miasta.
Drugim w hierarchii ważności zadaniem strategicznym stał się dla firmy W. KRUK wzrost asortymentu oferowanych dóbr luksusowych. Podjęto decyzję, że nowa oferta będzie mieścić się w tym samym przedziale cenowym i będzie kierowana do tych samych odbiorców co dotychczas. Firma musiała też dokonać wyboru odnośnie sposobu dystrybucji swoich produktów. Maksymalizacji zadowolenia odbiorców służyć ma bezpośrednia kontrola łańcucha dystrybucji prowadzonej przez własną, detaliczną sieć salonów, a także usługi posprzedażne. Firma zdecydowała się na utrzymanie i rozbudowę własnej, bezpośredniej sieci sprzedaży detalicznej, gdyż ten sposób dystrybucji najlepiej sprawdzał się do tej pory i pozwala na precyzyjną kontrolę zarówno wizerunku marki, jak i gospodarki zapasami.
W 1993 roku rozpoczął się proces tworzenia Grupy Kapitałowej Spółki specjalizującej się w oferowaniu dóbr luksusowych. Utworzono Grupę Kapitałową W. KRUK S.A., która zajmuje się projektowaniem , wytwarzaniem i sprzedażą dóbr luksusowych – biżuterii, zegarków i odzieży. Grupa zarządza markami wyrobów jubilerskich: W. KRUK, KRUK Fashion, Rawen i Rytosztuka oraz marką ekskluzywnych wyrobów odzieżowych Deni Cler. Grupa posiada ponad 60 salonów, zlokalizowanych w dużych ośrodkach miejskich oraz centrach handlowych na terenie całej Polski. W 2002 roku firma W. KRUK osiągnęła kolejny etap rozwoju, debiutując na Giełdzie Papierów Wartościowych.
Jak więc widać, Wojciech Kruk, chcąc dalej rozwijać swoje przedsiębiorstwa podjął kolejny wybór strategiczny, zdecydował się na założenie spółki, której jest głównym akcjonariuszem. Podjął również decyzję o rozszerzeniu dystrybucji o sprzedaż hurtową i sprzedaż skierowaną do klientów instytucjonalnych oraz eksport.
Podsumowując można stwierdzić, iż właściciel firmy jubilerskiej W. KRUK podczas rozwijania swojego biznesu musiał podejmować szereg wyborów strategicznych dotyczących strategii wobec konkurentów, wyboru docelowego rynku, formy organizacyjno-prawnej, misji i celów strategicznych, produktu (jego jakości, funkcjonalności, ceny itd.), klientów (ich obsługi, dostępu do produktów), dystrybucji, marketingu, struktury własnościowej, planowania zmian strategicznych. Wybory te, właściwie podjęte, miały kolosalny wpływ na rozwój przedsiębiorstwa i pomogły jego właścicielowi w uzyskaniu wiodącej pozycji na polskim rynku dóbr luksusowych.