Program naprawczy mlodzieży szkół średnich- alkohol

Tematem naszej pracy jest problem spożywania alkoholu przez młodzież szkolną. Prace postanowiłyśmy napisać w oparciu o nasze doświadczenia ze szkoły średniej. Uważamy, że problem alkoholu nie jest często poruszany w środowisku szkolnym. Obecnie młodzież szybciej dojrzewa, ma lepszy dostęp do środków uzależniających i coraz mniejszy wpływ na ich zachowanie mają rodzice i nauczyciele. Uczniowie czują się bezkarnie, zdarza się, że przynoszą alkohol do szkoły lub przychodzą do niej już pod jego wpływem. Prawie każdy nastolatek może potwierdzić, że imprezy i zabawy organizowane przez uczniów odbywają się przy udziale alkoholu.

Celem naszej pracy będzie:
" przedstawienie alkoholu jako substancji uzależniającej
" zagrożenia i konsekwencje wynikające z picia alkoholu
" nauczenie jak skutecznie powiedzieć „nie”
" przedstawienie środowisk, w których może wystąpić problem alkoholowy

Kierujemy ten program do młodzieży szkół średnich w szczególności do I klas. Uważamy, że ta młodzież jest grupą podwyższonego ryzyka, gdyż po przyjściu do nowej szkoły zaczyna się kolejny rozdział w ich życiu, chęć zaimponowania innym głównie starszym kolegom. Chcą zwrócić ba siebie uwagę i często błędnie uważają, że alkohol im w tym pomoże. Z drugiej strony boją się, że gdy odmówią grupa ich nie zaakceptuje i uzna takie osoby za „gorsze”, „sztywne”.
Zajęcia będą przeprowadzone w klasie pierwszej na pięciu godzinach wychowawczych.
Kryterium sukcesu. 80% uczniów:
- potrafi scharakteryzować zagrożenia i konsekwencje związane ze spożywaniem alkoholu
- zna zasady skutecznego odmawiania
- wymieni i pokrótce scharakteryzuje trzy podstawowe środowiska, w których może wystąpić problem alkoholowy

PROGRAM NAPRAWCZY

Zajęcia I (czas trwania 45 min.)
1. Zajęcia wprowadzające.
a) charakterystyka alkoholu, który młodzież najczęściej konsumuje.
b) przyjemności i konsekwencje z picia alkoholu
Metody:
- metoda aktywizująca, która pobudzi uczniów do udziału w zajęciach- „burza mózgów”
- dyskusja kierowana
Narzędzia:
- bristol, flamastry
Dzielimy klasę na cztery zespoły. Każda z grup dostaje bristol i flamastry z problemem głównym, do którego muszą na pisać w ciągu 15 min, skojarzenia, swoje propozycje co wiedzą na dany temat.
GRUPA I - ”Co to jest alkohol?”
GRUPA II- „Rodzaje najczęściej spożywanych alkoholi wśród młodzieży i miejsca w których je piją”
GRUPA III- „Zagrożenia związane z piciem alkoholu”
GRUPA IV- „Dlaczego młodzi ludzie piją alkohol?”
Po skończonej pracy każda grupa przedstawia reszcie klasy swój problem i omawia go. Po przedstawieniu „burzy mózgów” przechodzimy do dyskusji kierowanej
zajęcia II (czas trwania 45 min.)
1. Co wiesz o alkoholu??
- Sprawdzenie wiedzy młodzieży na temat alkoholu.
Metody:
- zabawa „PRAWDA/FAŁSZ”
Narzędzia:
-kwestionariusz
-długopis
Każdy uczeń otrzymuje do samodzielnego wypełnienia kwestionariusz, w którym musi zaznaczyć poprawna odpowiedź.
KWESTIONARIUSZ PRAWDA/ FAŁSZ:
1) Ludzie, którzy mają mocną głowę mogą pić dużo i nie uzależnią się... P/F
2) Piwo i wino to nie jest alkohol... P/F
3) Osoby uzależnione od alkoholu to alkoholicy... P/F
4) Stan nie trzeźwości według polskiego prawa to 0,5promila... P/F
5) Siła działania alkoholu na człowieka jest tym większa im większe jest stężenie
alkoholu we krwi... P/F
6) Piwo, wino i wódka nie zawierają tego samego alkoholu etylowego... P/F
7) Zakaz sprzedawania alkoholu dotyczy tylko dzieci i młodzieży.... P/F
8) Osoby uzależnione mogą uratować swoje życie gdy zdecydują się na leczenie
w poradni odwykowej... P/F
9) Delirium to choroba, która występuje u alkoholików... P/F
10) Kobieta spożywająca alkohol w czasie ciąży może spowodować u dziecka
syndrom FAS... P/F


Po wypełnieniu kwestionariusza młodzież wymienia się kartkami i wspólnie sprawdzamy odpowiedzi. Zaznaczając kolorowym pisakiem odpowiedzi poprawne.
Na zakończenie zajęć analizujemy każde pytanie. Prowadzący wyjaśnia, tłumaczy nie zrozumiałe zagadnienia.

Zajęcia III (czas trwania 45 min.)
1) Asertywność, czyli jak skutecznie powiedzieć”NIE”
a) podstawowe wiadomości o asertywności
b) odgrywanie scenek: „jak skutecznie powiedzieć nie”
Metody:
- pogadanka z charakterystyką
- drama
Narzędzia:
- karteczki z informacjami na temat asertywności
- magnesy do przywieszenia kartek
- kartki z krótkim opisem sytuacji do dramy

PODSTAWOWE WIADOMOŚCI O ASERTYWNOŚCI

Asertywność – umiejętność, dzięki której ludzie otwarcie wyrażają swoje myśli, uczucia i przekonania, nie lekceważąc uczuć i poglądów swoich rówieśników. Teoria asertywności jest oparta na założeniu, że każda jednostka posiada pewne podstawowe prawa. W sytuacjach konfliktowych umiejętności asertywne pozwalają osiągnąć kompromis bez poświęcenia własnej godności i rezygnacji z uznawanych wartości. Ludzie asertywni potrafią też powiedzieć „nie” bez wyrzutów sumienia złości czy lęku. Asertywność jest zatem umiejętnością kluczową gdy trzeba oprzeć sie naciskom między innymi w sprawie alkoholu i narkotyków.
Dlaczego warto zachowywać się asertywnie:
" jesteśmy zadowoleni z siebie i innych
" mamy szacunek do siebie i innych
" pomaga nam to w osiągnięciu celów i realizacji naszych potrzeb
" dzięki temu mniej ranimy innych
" dzięki temu rośnie wiara w siebie
" daje to poczucie kontroli nad własnym życiem
" jesteśmy uczciwi w stosunku do samych siebie i innych


10 SPOSOBÓW ODMAWIANIA:
Klasę dzielimy na zespoły dwu osobowe. Każdej grupie rozdajemy karteczki z jednym sposobem skutecznego odmówienia. Zespół przygotowuje się do odegrania scenki, w której przedstawi sytuację wylosowaną wcześniej.

Sposoby:
1. Po prostu powiedz „nie”,
np.: pokręć głową: „nie dziękuję, nie mam ochoty tego robić „ itp.
2. Odejdź
Zasadą jest powiedzenie „nie”, nie więcej niż dwa razy, jeśli to nie skutkuje, odejść- szybko i pewnie.
3. Zignoruj
Po prostu zignoruj, udawaj, że jesteś zajęty, w ogóle nie odpowiadaj.
4. Podaj powód
Np.; „Muszę iść do domu. Przepraszam mam inne plany.” itp...
5. Zmień temat
Np.: „Podoba mi się twoja bluzka, drogo kosztowała?” itp...
6. Żartuj
Np.: „Z rozkoszą, ale zaplanowałam uporządkować dziś szufladę z bielizną.” itp...
7. Oburz się
Np.: „Chyba nie mówisz tego poważnie” itp...
8. Powiedź komplement
Np.: „Jesteś fajnym i mądrym chłopakiem, ale ten pomysł to nie wypał.” itp...
9. Zaproponuj coś lepszego
Np.: „ Mam lepszy pomysł, chodźmy do mnie posłuchać nowej płyty.” itp...
10. Rzuć wyzwanie
Np.: „Jesteś przecież moim przyjacielem, więc nie namawiaj mnie do czegoś czego nie chcę zrobić.” itp...

Zajęcia IV (czas trwania 45 min.)
1. Alkohol w moim środowisku.
a) przedstawienie przez prowadzącego środowisk, w których może wystąpić problem z alkoholem:
środowisko rodzinne
środowisko szkolne
środowisko rówieśnicze

Metody:
- meta – plan
- dyskusja
Narzędzia:
- kartka z bloku z pytaniami

META - PLAN

Klasę dzielimy na trzy grupy. Każda z nich losuje kartkę z danym środowiskiem. Na każdej gotowej do wypełnienia kartce wpisują hasła, które przedyskutowali w grupie. Muszą przedstawić na nich przebieg zachowania się osób nadużywających alkohol w danym środowisku.
PYTANIA:
Jak jest?
-
-
-
Jak powinno być?
-
-
-
Dlaczego nie jest tak, jak powinno być?
-
-
-
Podsumowanie i przeanalizowanie pracy młodzieży. Omówienie każdego środowiska i wspólne zastanowienie się nad rozwiązaniem problemów.

Zajęcia V ( czas trwania 30 min.)

1). Ewaluacja – podsumowanie wiadomości zdobytych przez uczniów.
Metody:
- praca indywidualna
Narzędzia:
-krzyżówka
Metoda ta pozwoli nam zdiagnozować na ile uczniowie przyswoili sobie przedstawione treści, a także pozwoli określić skuteczność przeprowadzenia programu profilaktycznego.




BIBLIOGRAFIA:
Program profilaktyczny ”SIEDEM KROKÓW”
Ministerstwo Edukacji Narodowej „Jak żyć z ludźmi” Program profilaktyczny dla młodzieży

Dodaj swoją odpowiedź