Biznes plan - Hashbar "GIBON"

STRESZCZENIE PRZEDSIĘWZIĘCIA
Naszym pomysłem na przedsięwzięcie jest utworzenie własnego hashbaru na terenie Oświęcimia. Wiemy jak trudno jest zdobyć dobry materiał. Niejednokrotnie w naszym otoczeniu pojawiało się stwierdzenie, iż powinien powstać w Oświęcimiu bar, w którym będzie można go nabyć. Dlatego właśnie postanowiłyśmy otworzyć taki bar.
„GIBON” będzie barem, który pozwoli uczniom i studentom szkół i uczelni na miłe spędzenie wolnego czasu, oferując im bardzo dobrej jakości materiał. Ułatwi także naukę języków obcych, prowadząc sprzedaż piwa i drinków.
Nasza księgarnia będzie nowością na rynku, ponieważ w Oświęcimiu nie istnieje księgarnia posiadająca książki z zakresu ekonomii. Asortyment księgarni będzie obejmował nowości wydawnicze.
Właścicielami hashbaru będą: ... absolwenci LO im. St. Konarskiego w Oświęcimiu. W barze zostanie zatrudnionych dwóch pracowników z dużym doświadczeniem w wykonywanej pracy.
Kapitał własny baru wynosić będzie 80000 €. Kwotę 50000 € zdobyliśmy od Oświęcimskiej mafii oraz z dealowania na terenie miasta. Natomiast pozostałe 30000 € otrzymaliśmy jako wsparcie od rodziny.

CEL PRZDSIĘWZIĘCIA
Przedmiotem działalności firmy będzie handel detaliczny dotyczący sprzedaży begesu. Będzie to hashbar „GIBON” mieszczący się w Oświęcimiu. Dlaczego właśnie w Oświęcimiu?
W Oświęcimiu istnieją Zespóły Szkół Ogólnokształcących. Z przeprowadzonych badań wiem również, że w ostatnich latach w Oświęcimiu i okolicach wzrosło spożycie takich dóbr jak marihuana czy haszysz.
A ponieważ w Oświęcimiu i okolicach nie ma hashbaru, zakup materiału jest bardzo uciążliwy zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli, gdyż można nabyć je jedynie u dealerów na Strefie lub Manhattanie.
Dlatego właśnie pragniemy pomóc wyżej wymienionym osobom w zdobyciu potrzebnych im dóbr. Z usług hashbaru skorzystać powinno około 50% mieszkańców Oświęcimia i okolic, gdyż taka liczba osób regularnie uczęszcza do barów i lubi się skopcić. Działalność hashbaru skierowana będzie głównie do osób uczących się i pedagogów.

CHARAKTERYSTYKA PRODUKTU

PRODUKT
Hashbar „GIBON” będzie prowadzić sprzedaż materiału dla uczniów ze szczególnym uwzględnieniem szkół ogólnokształcących. Zapewni ona szeroki wybór odmian, takich jak: skun, white widow, hash, afgan, orange. Hashbar będzie prowadził także sprzedaż bibułek, bongów, faj wodnych oraz fifek. Sprzedawane fifki będą posiadały ładną szatę graficzną i aktualną datę produkcji. Jeżeli będą one przeznaczane na prezent, zostaną efektownie zapakowane przez sprzedawcę (bez dodatkowych kosztów).
Produkty oferowane przez hashbar „GIBON” będą nowością na rynku, ponieważ w Oświęcimiu nie istnieje bar posiadający taki asortyment sprzedawanych towarów.

CENA
Hashbar będzie miał ceny na większość swych produktów podobne do cen jego konkurentów z Amsterdamu i okolic, a na część niższe. Nie będzie to stanowiło zagrożenia dla księgarni, gdyż klienci będą mogli skalkulować, co jest bardziej opłacalne – daleki dojazd do Amsterdamu, czy kupno na miejscu równie atrakcyjnych pozycji.

PROMOCJA
Ponieważ hashbar „GIBON” będzie nowością na rynku, musi on zostać w niewielki sposób rozreklamowany. Promocja hashbaru prowadzona będzie poprzez reklamę, zarówno przed jej otwarciem, jak i w trakcie jej działalności.
Reklama prowadzona będzie poprzez ogłoszenia w prasie regionalnej:
„Głosie Ziemi Oświęcimskiej”,
„Chemiku Oświęcimskim”,
„Gazecie Małopolskiej”.
Ponadto reklamować się będziemy w telewizji kablowej. Klientom rozdawane będą ulotki, fifki i bibułki z logo hashbaru. Stosowana będzie również sprzedaż bezpośrednia. Sprzedawcy hashbaru, będąc osobami wysoko wykwalifikowanymi i doświadczonymi, pomagać będą klientom przy zakupie. Ponadto będą otwarci na wszelkie sugestie i uwagi klientów. Poprzez rozmowy z nimi będą starali się doskonalić usługi i opinię o hashbarze wśród odbiorców. Także duże znaczenie w reklamie hashbaru ma jego okno wystawowe, które zachęca przechodniów do wejścia.

CHARAKTERYSTYKA RYNKU
KLIENCI
Klientami hashbaru „GIBON” będą:
- uczniowie,
- studenci,
- pedagodzy,
- filozofowie,
- artyści,
- lekarze,
- osoby uczące się języków obcych,
- całe szkoły,
- osoby prowadzące własne przedsięwzięcia,
- osoby chcące wzbogacić swoje doświadczenia,
- inne osoby.

W przeważającej części nabywcami bluntów są osoby w wieku 18 – 75 lat, zarówno kobiety, jak i mężczyźni, mający wykształcenie średnie lub wyższe oraz osoby dopiero je zdobywające.
Interesują się gospodarką kraju, obowiązującym prawem, astronomią, poezją Byrona, filozofią. Bardzo często osobiście lubią smażyć do pogłębienia swej wiedzy albo doświadczeń. Płacą za nie gotówką. Czynnikiem motywującym do kupna materiału jest zapach, wygląd oraz bomba, którą powoduje.
Budynek, w którym będzie hashbar znajduje się w bliskim sąsiedztwie trzech szkół, w tym Powiatowego Zespołu nr 1 Szkół Ogólnokształcących im. Stanisława Konarskiego, gdzie głównie upatruję klientów. Tuż za budynkiem hashbaru znajduje się supermarket „MIŚ”, miejsce często odwiedzane przez uczniów. Obok mieści się bar polowy „Za Marpolem”.
Między hashbarem a barem „Za Marpolem” znajduje się parking, co pozwoli na łatwy dostęp klientów do hashbaru, a także usprawni przyjęcie towaru przez sam bar.

DOSTAWCY
Dostawcami będą między innymi:
- oświęcimska mafia
- prywatni hodowcy z Amsterdamu i okolic
- miejscowi dealerzy i producenci
Zaopatrzeniowcy ci zostali wybrani, dlatego że posiadają szeroki wybór stuffu, ceny przez nie proponowane są stosunkowo niskie, a większość z nich stosuje rabaty przy zakupach większej partii materiału. Istotnym czynnikiem, który wpłynął na taki wybór jest bardzo wysoka jakość proponowanych przez nie pozycji, a także to, że są one na bieżąco aktualizowane i uzupełniane.

ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE

Hashbar „GIBON” będzie przedsiębiorstwem osób fizycznych, jednostką podstawową nie posiadającą jednostki wewnętrznie samodzielnie bilansującej. Zarządzaniem i nadzorem nad funkcjonowaniem księgarni zajmie się .... Natomiast reklamą, księgowością i finansowymi aspektami zajmie się .... Prawny stan przedsięwzięcia będzie kontrolować ... przy współpracy z Kancelarią Prawną i Podatkową w Oświęcimiu. Pozostałą część obowiązków będą wykonywali pracownicy.
Właściciele hashbaru „GIBON” złożą wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej w Urzędzie Miasta i Gminy w Oświęcimiu. Organ ewidencyjny dostarczy, w ciągu 14 dni od dokonania zgłoszenia, zaświadczenie o wpisie do ewidencji gospodarczej.
Hashbar będzie miał założony rachunek bankowy w „Bogdan mówi bankowy”.
Zostanie ona także zarejestrowana w powszechnym systemie rejestrowania podmiotów występujących w gospodarce, nazywanym systemem REGON.
Na podstawie wniosku sporządzonego na specjalnym formularzu, skierowanym do wojewódzkiego urzędu statystycznego w Krakowie hashbar otrzyma swój statystyczny numer identyfikacyjny REGON, który jest stosowany do celów statystycznych, podatkowych i innych.
Następnie dokonane zostanie zgłoszenie działalności w Urzędzie Skarbowym w Oświęcimiu oraz w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych w Oświęcimiu.
Od kradzieży z włamaniem i rabunku ubezpieczony zostanie hashbar w Powszechnym Zakładzie Ubezpieczeń S. A.
Hashbar „GIBON” będzie prowadził dokumentację księgową w postaci książki przychodów i rozchodów.
Lokal na siedzibę księgarni wzięty zostanie w najem. Właściciele hashbaru zawrą umowę najmu z właścicielem budynku i ustalą wysokość czynszu oraz termin jego płacenia. Następnie zatrudnią dwóch pracowników na umowę o pracę, zakupią dwie kasy fiskalne, regały, stoły sprzedażowe, towar oraz potrzebne rachunki, druki i bibułki do skręcania. Podpiszą również umowy z dostawcami towaru, zamieszczą ogłoszenia reklamowe w prasie regionalnej i telewizji kablowej. Umieszczą także na budynku hashbar podświetlany szyld informujący o rodzaju prowadzonej działalności, a wewnątrz ciekawą dekorację.
Pracownikami hashbaru będą osoby ze średnim wykształceniem, głównie byli absolwenci Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Konarskiego. Zadaniem pracowników będzie miła, uprzejma obsługa klientów, fachowa pomoc w wyborze towaru, dbałość o wyposażenie i ogólny stan baru, wystrój okna wystawowego. Personel będzie uczęszczał na różnorodne kursy, pozwalające na podwyższenie ich kwalifikacji. Kursy będą w połowie finansowane z zysku osiągniętego przez hashbar. Pracę i podział obowiązków będzie regulował harmonogram pracy sporządzony w taki sposób, aby każdy miał możliwość zapoznania się z wszystkimi pracami w barze.
Właściciele baru pomagać będą pracownikom w obsłudze klientów, zwłaszcza w okresach największego popytu na grass.
W razie potrzeby kierownictwo hashbaru korzystać będzie z pomocy i doradztwa firm marketingowych i kancelarii prawnych, a także z innych instytucji, których zadaniem jest pomoc przedsiębiorstwom prywatnym.

OPIS PERSONELU HASHBARU
Stanowisko pracy: sprzedawca
Podlega służbowo: właścicielom baru
Obowiązki pracownika: obsługa klientów, przyjmowanie zapłaty za sprzedany towar i rozliczanie się z tej sprzedaży, pilnowanie towaru w barze, dbałość o wyposażenie i ogólny stan sklepu oraz otoczenia, pomoc w wyborze pozycji oraz przygotowywanie gibonów i drinków.

Kwalifikacje zawodowe pracownika:
KONIECZNE PRZYDATNE
Wykształcenie:
Średnie ukończony kurs handlowy (np. obsługi kasy fiskalnej)
Doświadczenie zawodowe:
minimum 2 lata w nałogu mile widziana wcześniejsza praca w dealowaniu
Wymagania specjalne:
znajomość języka angielskiego lub holenderskiego znajomość innych języków obcych

Umiejętności:
Umiejętność obsługi kasy fiskalnej oraz wagi laboratoryjnej, dobra znajomość matematyki oraz gatunków towaru.
Przymioty osobiste:
Łatwość nawiązywania kontaktów z ludźmi, solidność, punktualność, takt, zamiłowanie do marihuany.

ANALIZA SWOT

SZANSE:
- brak konkurencji w Polsce
- wzrost popularności begesu
- zwiększenie liczby osób smażących w szkołach średnich i studiujących
- wzrost popytu na towar

ZAGROŻENIA:
- utrata pewnego procentu klientów mogących zaopatrywać się w hashbarach w Holandii
- wzrost kosztów materiału
- wzrost obciążeń publiczno – prawnych (podatki)
- trudna sytuacja finansowa klientów.

SILNE STRONY:
- znajomość potrzeb klientów i zmian tych potrzeb
- wysoki asortyment i przystępne ceny
- możliwość rozszerzenia asortymentu
- możliwość wprowadzenia nowych metod sprzedaży (sprzedaż samoobsługowa)
- wysoka jakość proponowanych pozycji
- wysoka jakość świadczonych usług
- wysoko wykwalifikowany personel
- ciekawy wystrój wnętrza
- elewacja baru, okno wystawowe i szyld przyciągają uwagę przechodniów i zachęcają do wejścia
- atrakcyjne korzystanie z usług baru poprzez utworzenie jego klubu
- dobra lokalizacja
- bezproblemowy dojazd różnymi środkami komunikacji
- istnienie parkingu obok baru

SŁABE STRONY:
- niewielkie zasoby finansowe
- płacenie czynszu za lokal
- brak doświadczenia w prowadzeniu własnego przedsięwzięcia
- brak zaufania u dostawcy, które wynika z dopiero rozpoczynającej działalności
- chwilowy brak szerokiej reklamy celem przeznaczenia funduszy na szybki rozwój hashbaru.

KONKURENCJA

W Oświęcimiu istnieje 6 barów. Liczba ta może odstraszać, jednak bary te nie stanowią większego zagrożenia, gdyż ich asortyment nie obejmuje begesu.
Najbliższe hashbary znajdują się w Holandii – głównie Amsterdamie. Są one najgroźniejszymi konkurentami. Ze względu na to, że istnieją od wielu lat, mają mocną pozycję na rynku, cieszą się postrzeganiem u klientów i zaufaniem u dostawców. Wysokość kosztów poniesionych na dojazd do tych hashbarów często pozwoliłby na zakup dodatkowych gramów materiału, a niekiedy podróż taka jest bezowocna, gdyż potrzebnej pozycji nie ma akurat na składzie.

PLAN FINANSOWY

ANALIZA OPŁACALNOŚCI PRZEDSIĘWZIĘCIA.

- koszty początkowe 56650 €

Wydatki na środki obrotowe:
- potrzebny zapas gotówki 150 €
- wszelkie wydatki opłacone z góry
(czynsz za 1 miesiąc, opłata za elektryczność,
ubezpieczenie, reklama opłacona przed otwarciem baru) 2650 €
- zapasy początkowe (towar, bibułki, fifki) 50500 €
- opłaty administracyjne 350 €

Wydatki na środki trwałe przedsiębiorstwa:
- wyposażenie baru (stoły, stołki i bongosy) 2200 €
- dekoracje sklepu 800 €
- Miesięczne koszty działalności 5990 €

Wydatki związane ze sprzedażą
- płace pracowników (+ narzuty) 1500 €
- promocja i reklama 500 €
- pozostałe koszty związane ze sprzedażą 70 €

Wydatki ogólno-administracyjne
- płace właściciela (+ narzuty) 1000 €
- wydatki na prowadzenie baru (bibułki, kufle, kieliszki) 200 €
- opłata za telefon 40 €
- czynsz i haracze 1600 €
- opłata za elektryczność, wodę, gaz 150 €
- koszty naprawy bongosów 50 €
- podatek dochodowy i łapówki 780 €
- porady prawne 100 €

ZAPOTRZEBOWANIE NA KAPITAŁ
- koszty początkowe 56650 €
- rezerwa (równa 20% kosztów początkowych) 11330 €
- miesięczne koszty działalności (x2) 11980 €
- razem potrzebny kapitał: 79960 €

PROGNOZA SPRZEDAŻY.
- obroty tygodniowo: 7500 €
- obroty miesięczne: 7500x4=30000 €
- przeciętny obrót miesięczny: 30000 €

Na poziom obrotów księgarni wpływa:
sprzedaż odmian, takich jak: skun, white widow, hash, afgan, orange.
Godziny otwarcia hashbaru „GIBON”
od poniedziałku do czwartku - 13-21
piątki, soboty i niedziele – 16 -24 (do ostatniego klienta)

Dodaj swoją odpowiedź