Witam was mam do was ogromną prośbę;/ piszę jutro sprawdzian a nie mam odpowiedzi do nauczenia się pomoże ktoś?? będe bardzo wdzięczny. 1.Wypisz cechy i hasła charakteryzujące filozofię Artchura Schopenhauera. 2.tutaj podobnie ale podkreślić hasła Schop

Witam was mam do was ogromną prośbę;/ piszę jutro sprawdzian a nie mam odpowiedzi do nauczenia się pomoże ktoś?? będe bardzo wdzięczny. 1.Wypisz cechy i hasła charakteryzujące filozofię Artchura Schopenhauera. 2.tutaj podobnie ale podkreślić hasła Schopenhauera -umarł -pesymizm -optymizm -nadczłowiek -wyzbycie się pożądań -moralność niewolników -wieczne cierpienie 3Podaj pięć cech impresionizmu jako nurtu w sztuce 4.Sztuka młodopolska powinna pozostać............................. 5.Podaj 5 informacji na temat Karzeckiego i Wiktora Judyma 6.Słońce w niebieskim lśni krysztale "Krzak dziekiej róży" Podać autora i tytuł ,kierunek artystyczny i interpretacja 7.Wesele S Wyspiańskiego to dramat który porusza problem..............argumenty 8.Podaj 3 argumenty świadczące o inspiracjach romantycznych w Młodej Polsce 9.Cisza w liście matr nie trąca o tylko limba próchniejąca spoczywa obok krzaku rózy .Podaj Autora tytuł kierunek artystyczny i interpretacje Wiem sporo tego ale zależy mi daje max punktów daje super jak rozwiążesz ;))
Odpowiedź

1. Według niemieckiego filozofa ludzka egzystencja pozbawiona jest sensu, a jedyną jej treścią jest cierpienie, od którego nie można uciec. Uważał też ,   że świat znajduje się u kresu swego istnienia, cywilizacja chyli się ku upadkowi, a ludzkość dąży do zagłady. Człowiek cierpi z powodu niezaspokojenia ponieważ  dąży do zaspokojenia pragnień i  pragnie  zawsze czegoś więcej, dlatego powinien wyzbyć się pragnień. Jedyną droga poznania prawdy jest przezwyciężenie woli. Zwalczyć ja można za pomocą metafizyki woluntarystycznej. Według niej poprzez samowiedzę, świadomość własnego istnienia i własnych ograniczeń, można poznać prawdę o naturze świata odrzucenie własnej woli, połączenie się z wolą zbiorową oraz przez ascezę. Fenomenalizm - pogląd według którego świat, jakim go widzimy, jest tylko ludzkim wyobrażeniem, więc  każdy widzi  rzeczywistość  inaczej. 2. pesymizm, wieczne cierpienie, wyzbycie sie pożądań 3.  cechy  impresjonizmu: -  oddanie danego momentu w taki sposób, w jaki został postrzeżony przez twórcę - dbanie o kolorystykę  i odpowiednie naświetlenie  (gra świateł) -   przedstawiane życia codziennego, piękna natury i ruchu -   ukazanie odmiennych sposobów ludzkiej percepcji -   przedstawianie tylko pozytywnych aspektów życia, koncentrując się na ulotnym pięknie (ruch, gra świateł, unikatowe kompozycje kolorów itp.) 4. Sztuka młodopolska powinna pozostać „sztuką dla sztuki“ czyli  kłaść  nacisk na indywidualizm i jednostkowe przeżycie. 5. Wiktor Judym: 1. Starszy brat doktora Tomasza Judyma 2. Ma żonę Teosie i dwójkę dzieci 3. Mieszka razem z ciotką Pelagia przy ul. Ciepłej 4. Działacz ruchu robotniczego, za co zostaje skazany na rok więzienia. 5. Musi uciekać z kraju i szukać szczęścia za granicą. Korzecki: 1. Korzecki jest inżynierem, pracującym przy kopalni w Zagłębiu. 2. Znajomy Tomasza Judyma z czasów, kiedy mieszkali w Paryżu i wspólnie jeździli do Szwajcarii. 3. Jest wrażliwy na krzywdę człowieka, życzliwy dla innych, nie potrafi odnaleźć się w świecie. 4.  Działacz konspiracyjny w ruchu robotniczym. 5. Ginie śmiercią samobójczą. 6.  "Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smerczynach" - Jan Kasprowicz - impresjonizm Poeta chcąc  uchwycić niepowtarzalność kolorów oraz wrażeń emocjonalnych danej chwili, w każdej  ze zwrotek ukazuje niepowtarzalny górski krajobraz o różnej porze dnia. Bohaterami oraz motywami wiążącymi całość jest tytułowy krzak dzikiej róży (symbol strachu człowieka przed przeszkodami)  i limba. Róża  rosnąca samotnie w ciężkich warunkach, szuka schronienia przed burzą, tuląc się do zimnych skał, w końcu usypia, okryta poranną rosą . Obok niej rośnie limba spróchniała, pleśniejąca i połamana przez powiew wiatru podczas burzy.Symbolizuje  to  śmierć i  pokonanie człowieka przez nieuniknione prawa natury. 7. Wesele S Wyspiańskiego to dramat który porusza problem braku porozumienia  chłopów i inteligencji , co uniemożliwia sojusz między tymi stanami, potrzebny w walce o niepodległość. Dwie najważniejsze klasy społeczne, inteligencja i chłopstwo nie mogły dojść do porozumienia. Nie potrafią ze sobą współpracować, gdyż szlachta przekonana o swojej wyższości nad chłopami, nie potrafiła przejąć roli przywódczej w walce o wolność. Inteligenci ulegają  chłopomani, ich zainteresowanie wsią jest  powierzchowne , nie znają realnego życia na wsi, która jawi się  jako sielanka. Kierują się też  stereotypem chłopa jako prowincjusza, których horyzonty myślowe „sięgają parafii“, przez co mają  lekceważący stosunek do chłopów. Poeta zamiast  swoją twórczością zagrzewać naród do walki i podtrzymywać w nim świadomość narodową , pogrąża się w maraźmie i niemocy twórczej. Natomiast chłopi jako siła bez której nie powiedzie się żadne powstanie mają wiele wad, np. porywczość, pijaństwo, brak przygotowania do zrywu, niedojrzałość i lekkomyślność. Dlatego potrzebne jest im przywództwo, by mogli wykorzystać swój potencjał. W takiej sytuacji przed narodem polskim nie ma żadnych perspektyw, gdyż inicjatywa i tężyzna fizyczna chłopów nie zostaje wykorzystana, ponieważ inteligencja lekceważy swoją rolę duchowego przywódcy narodu. I w tym tkwił narodowy dramat. 8.  Inspiracje romantyczne w Młodej Polsce: - nawiązania do romantycznych koncepcji ludowości i związanego z nią irracjonalizmu - wielkość poety-indywidualisty ponad szarym tłumem -   romantycznie pojmowanego patriotyzmu. 9. Wiersz „Krzak dzikiej róży w Ciemnych  Smerczynach“  (punkt 6)

Dodaj swoją odpowiedź