WDN krótka charakterystka wybranych metod
WDN Wewnątrzszkolne Doskonalenie Nauczycieli
Czym jest WDN:
Pozwala zintegrować nauczycieli (oraz wszystkich pracowników szkoły) wokół wspólnie uznawanych wartości i realizacji wyznaczonych celów.
Przenosi odpowiedzialność za życie szkoły z podmiotów zewnętrznych na wewnętrzne
(kadrę kierowniczą, radę pedagogiczną, uczniów, rodziców, czyli całą społeczność szkolną
Ukierunkowuje tą społeczność na rozwiązywanie własnych problemów.
W centrum uwagi stawia ludzi, którzy tworzą szkołę, bo to głównie od nich zależy realizacja celów i zadań.
Orientuje na współdziałanie, dialog, wymianę myśli, wzajemne zrozumienie, tolerancję szacunek.
Stawia na mocne strony pojedyńczych osób i całych zespołów, wyzwalając istniejący w szkole potencjał ludzki.
Przenosi nacisk z indywidualnego uczenia się na zespołowe.
Jest tańszy niż formy doskonalenia oferowanego przez firmy szkoleniowe.
SPOSOBY ZDOBYWANIA WIEDZY
I UMIEJĘTNOŚCI
OBSERWACJA- polega na przeprowadzeniu
planowego oglądu wykonywanych zadań
profesjonalnych przez określoną osobę lub
grupę osób.
PROCEDURA OBSERWACJI
1. ustalenie celu obserwacji
2. zaplanowanie jej przebiegu
3. przygotowanie narzędzia do zapisu spostrzeżeń
4. przeprowadzenie obserwacji
5. sporządzenie raportu z przebiegu obserwacji
6. przygotowanie wniosków
7. przekazanie obserwowanemu informacji zwrotnej
ZALETY OBSERWACJI
można zobaczyć praktyczną stronę danego zagadnienia “ na żywo”.
inspiruje do refleksji obserwowanego i obserwującego w przypadku zaistnienia etapu ”przekazania informacji zwrotnej” daje możliwość przeprowadzenia profesjonalnego dialogu i wzajemnego uczenia się.
obserwować można różnego rodzaju zachowania, działania ,procesy .
obserwator ma możliwość zdobycia informacji z “ pierwszej ręki”.
WADY OBSERWACJI
trudności związane z wiernym zapisem przebiegu obserwacji.
brak wystandaryzowanych narzędzi.
może być uciążliwa , zwłaszcza jeśli odbywa się w dłuższym okresie czasu.
obserwowany może modyfikować swoje zachowanie po to, aby wypaść jak najlepiej przed obserwatorem.
MENTORING– to udzielenie pomocy (merytorycznej,
organizacyjnej, społecznej, psychicznej itp.)
przez osobę doświadczoną ,osobie mniej doświadczonej w wejściu w nową sytuację zawodową.
NIEZBĘDNE CECHY MENTORA
osiągnięcie sukcesu osobistego w zawodzie
posiadanie autorytetu w środowisku pracy
umiejętność słuchania innych
twórcze podejście do rozwiązywania problemów
zmysł organizacyjny
tworzenie atmosfery bezpieczeństwa
szczerość uczciwość w ocenach
chęć dzielenia się doświadczeniem i wiedzą
umiejętność motywowania i ukazywania ludziom ich możliwości
ZADANIA MENTORA
ustalenie zasad współdziałania z podopiecznym
określenie formuły regularnych, wzajemnych soptkań
przeprowadzenie diagnozy potrzeb podopiecznego
obserwowanie podopiecznego w trakcie wykonywania zadań
udzielenie mu pomocy w wykonywaniu zadań
przekazywanie informacji zwrotnej na temat wykonywanych zadań
ZALETY MENTORINGU
zdobywanie wiedzy jest podporządkowane indywidualnym potrzebom poopiecznego
podopieczny może zasięgnąć porady, otrzymać informację zwrotną na temat działań już podjętych
mentor może być pozytywnym wzorem dla podopiecznego
zdobywanie wiedzy odbywa sie odrazu przy warsztacie pracy
nauka natychmiast wiązana jest z praktyką
mentor niezwłocznie koryguje błędy popełniane przez podopiecznego
WADY MENTORINGU
relacja uczeń-mistrz może z czasem powodować pewnego rodzaju uzależnienie od innej osoby.