Rodzaje chłodzenia w pojeździe samochodowym.
Chłodzenie pośrednie-ciepło z nagrzanych części silnika przyjmuje ciecz w układzie chłodzenia, która następnie w specjalnym wymierniku ciepła (chłodnica) oddaje powietrzu atmosferycznemu.
Chłodzenie bezpośrednie-jednoślady i niektóre samochody np. fiat 126p. Nadmiar energii (ciepła) z nagrzanych do wysokiej temperatury silnika jest odbierany bezpośrednio przez strumień omywającego je powietrza.
Chłodzenie przepływowe-intensywność chłodzenia w układzie termosyfonowym jest regulowana samoczynnie. Im silnik cieplejszy, tym większa różnica temperatur cieczy gorącej i zimnej (ciecz szybciej krąży w układzie) *zalety- łatwy rozruch, bo występuje znikome krążenie cieczy *wady-mała różnica temperatur cieczy chłodzącej na dopływie.
Chłodzenie przez parowanie-wykorzystywane jest duże ciepło parowania wody wynoszące 2260KJ/kg. Woda otaczająca cylinder i nagrzewające się części głowicy pozostaje w bezruchu stale wrze i odparowuje.
Chłodzenie obiegowe (samoczynne)- zwane termosyfonowe składa się z dwóch zbiorników wypełnionych cieczą i połączonych ze sobą przewodami. Jeden ze zbiorników stanowi płaszcz wodny silnika drugi jest chłodnicą. Ruch cieczy w układzie powoduje różnica gęstości zimnej cieczy w chłodnicy i nagrzanej cieczy w płaszczu wodnym silnika. Intensywność chłodzenia w układzie termosyfonowym jest regulowana samoczynnie. Im silnik cieplejszy, tym większa różnica temperatur cieczy gorącej i zimnej (ciecz szybciej krąży w układzie) zalety: *rozruch to znikome krążenie cieczy wady: *mała różnica temperatur cieczy chłodzącej na dopływie i odpływie