Próba analizy czynników wpływających na zmienność podaży i popytu usług turystycznych na wybranym regionie lub rejonie.
Istnieje wiele czynników, które wpływać mogą na popyt i podaż usług turystycznych. W zależności od regionu czynniki te będą się zmieniać i przybierać inną postać. Ja zajęłam się miejscowością, w której mieszkam, a mianowicie Brzegiem.
Trzeba zacząć od tego że miasto to nie jest wielkim centrum turystycznym i ciężko mówić tu o wzmożonym ruchu wycieczkowym. Dlatego też podaż ale również i popyt usług turystycznych nie jest zbyt duży. Głównymi czynnikami, które mogą wpływać na wzrost popyt jest sezonowość. Wakacje, to okres kiedy zauważyć można większy popyt na takie usługi, dużo ludzi korzysta z wyjazdów zagranicznych, wyjazdy są częstsze niż w innych sezonach. Są to wyjazdy nie tylko rekreacyjne ale również wyjazdy do pracy, co jest kolejnym czynnikiem. Inną motywacją do wyjazdów są szczególne okazje takie jak święta, urodziny, komunie, ale również korzenie- chęć spotkania się z rodziną.
W momencie gdy obniża się cenę na usługi turystyczne wzmaga się popyt na ruch turystyczny. Zaczyna podróżować więcej ludzi o niskich zarobkach lub ludzi bezrobotnych. I odwrotnie- w momencie gdy podniesie się stopa życiowa i spadnie bezrobocie, wzrośnie popyt na usługi turystyczne.
Następnym czynnikiem, który wpływa na obniżenie popytu na usługi turystyczne jest wzrost konkurencji, gdyż powoduje to, że klient ma większy wybór pośród ofert i produktów proponowanych przez przedsiębiorstwa turystyczne. Natomiast gdy w regionie jest mniejsza ilość przedsiębiorstw turystycznych, konkurencja maleje i następuje wzrost popytu w danej firmie.