Outsorcing informatyczny
OUTSOURCING - słowo pochodzi z języka angielskiego i nie ma odpowiednika w języku polskim. Jego składnia jest następująca: out na zewnątrz (poza), sourcing usuwanie zakłóceń (w elektronice). W języku biznesu zlepek tych dwóch słów oznacza wychodzenie na zewnątrz z problemami firmy – konkretnie zlecanie niektórych prac zewnętrznym wykonawcom.
Według Economic World Summit w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej firmy najczęściej decydują się na outsuorcing działu IT (30 procent), kadr (16 procent), dystrybucji i logistyki (14 procent) oraz księgowości i finansów (11 procent). Harvard Business Review określił outsourcing największym odkryciem ostatnich 75 lat. Badania przeprowadzone przez magazyn Fortune jednoznacznie wskazują, że wiodące firmy aktywnie wykorzystują w swojej działalności outsourcing w celu osiągnięcia wyników gospodarczych.
Outsourcing informatyczny - oczekiwana usługa zewnętrzna jako kontrakt długoterminowy powierzający zewnętrznemu dostawcy odpowiedzialność w zakresie zarządzania i rozwoju całości lub części przetwarzania transakcji lub obsługi procesów biznesowych, infrastruktury np. technologii informatycznej mogącym zawierać transfer ludzi lub zasobów.
Outsourcing polegający na powierzeniu firmie zewnętrznej odpowiedzialności za świadczenie usług przetwarzania transakcji lub obsługi kompletnych procesów może być również stosowany w informatyce, gdzie najczęściej dotyczy pięciu obszarów, traktowanych jako całość, selektywnie lub w dowolnej ich kombinacji.
Do obszarów tych zaliczamy:
- Centrum obliczeniowe - Udostępnianie budynku, platformy sprzętowej, usług przetwarzania, archiwizacji i składowania danych lub operowanie systemami informatycznymi w siedzibie Klienta,
- Zarządzanie sieciami - Świadczenie usług umożliwiających bezpieczną transmisję danych i ich zgodność oraz wiarygodność pomiędzy różnymi, geograficznie rozproszonymi zasobami, włączając terminale, urządzenia peryferyjne, serwery itp.,
- Środowisko pracy użytkownika - Świadczenie zakresu usług mających na celu sprawne i efektywne funkcjonowanie infrastruktury komputerowej oraz przydzielonych funkcji na stanowisku pracy użytkownika,
- Rozwój, wsparcie i utrzymanie aplikacji - Świadczenie usług związanych z zarządzaniem i konserwacją aplikacji zarówno niskiego jak i wysokiego poziomu w odniesieniu do pakietów oprogramowania lub systemów operacyjnych,
- Zabezpieczenie ciągłości działania - Grupa usług zabezpieczających środowisko do prowadzenia biznesu przez Odbiorcę usługi w sytuacji klęski żywiołowej, katastrofy lub poważnej awarii systemu, włączając budynek, procedury i usługi przetwarzania danych.
Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego jak drogie jest utrzymanie wykwalifikowanego zespołu wewnątrz firmy zajmującego się tylko i wyłącznie obsługą wewnętrznych systemów informatycznych. Ile kosztują profesjonalne szkolenia pracowników, jak długo zabiera skompletowanie zespołu i jakie trzeba ponosić koszty tylko dlatego, że wydaje się, że nie można inaczej
Konieczność obniżenie kosztów stałych w przedsiębiorstwie przy braku wyspecjalizowanej kadry i niezbędnego oraz niezawodnego wyposażenia i oprogramowania sprawiają, iż małe i średnie przedsiębiorstwa nie mogą samoistnie stosować najnowszych technologii informatycznych.
W takiej sytuacji pomocny staje się Outsourcing czyli zlecenie niekluczowej działalności /jak wewnętrzna obsługa systemów informatycznych/ innej firmie, dzięki czemu przedsiębiorstwa nie muszą organizować własnych działów, inwestować w urządzenia, ludzi.
W dzisiejszych czasach przedsiębiorstwa coraz częściej zdają sobie sprawę z tego, że outsourcing jest nie do uniknięcia, bo muszą skupić się na podstawowej działalności, od której zależy ich być albo nie być. Dlatego zapotrzebowanie na usługi outsourcingowe jest tym większe, im większą wagę przywiązują przedsiębiorstwa do zmniejszania kosztów swojej działalności, a świadczenie usług outsourcingowych w informatyce staje się coraz bardziej popularne.
Dla podkreślenia korzyści przytoczyć można kilka zalet:
· obniżenie kosztów stałych w przedsiębiorstwie (pracownicy, powierzchnia biurowa, urządzenia)
· gwarantowana pomoc doświadczonych specjalistów bez
konieczności ich zatrudniania
· dostęp do najnowszych zastosowań teleinformatycznych
· zwiększenie efektywności i wydajności
· niezawodny i bezpieczny system danych
· odciążenie firmy i możliwość wykonywania przez nią wyłącznie kluczowych zadań
Usługobiorca otrzymuje, zatem oszczędność kosztów i profesjonalną obsługę specjalistów z różnych dziedzin. Dzięki temu system informatyczny w jego firmie jest zgodny z przepisami, na bieżąco aktualizowany i dostosowywany do indywidualnych potrzeb.
Oferta outsourcingowa obejmuje miedzy innymi:
· administrowanie siecią i systemami komputerowymi
· naprawy i konfiguracyjne systemów
· opiekę informatyczną 24 godziny na dobę
· zachowanie ciągłości pracy systemu informatycznego w Państwa firmie (szybka wymiana wadliwych elementów z możliwością czasowego wstawienia elementów zastępczych)
· cykliczną kontrolę sprawności oraz stanu technicznego urządzeń komputerowych
· serwis wyjazdowy u klienta
· szybką reakcję na awarię
· upusty przy modernizacji i rozbudowie systemu informatycznego w Państwa firmie
· dostawę sprzętu komputerowego
· diagnozowanie i usuwanie uszkodzeń sprzętu i sieci
· dostosowywanie oprogramowania do potrzeb firmy
· propozycje rozwiązań usprawniających działanie firmy
· konserwacja sprzętu komputerowego
· organizację szkoleń dla pracowników
· pośrednictwo w serwisie gwarancyjnym i pogwarancyjnym urządzeń komputerowych. organizacja prezentacji multimedialnych (projekty stron www, wizytówek internetowych itp.
Innym rodzajem usług oferowanych na zasadzie outsorcingu jest ASP czyli Application Service Provider
Udostępnianie oprogramowania "na odległość". Klient nie musi kupować licencji czy specjalnego sprzętu.
Sprzęt oraz oprogramowanie znajduję się u dostawcy usługi, natomiast klienci korzystają z aplikacji na zasadzie umowy dzierżawy i opłaty abonamentowej.
Outsourcing - strata czy zysk?
Do powszechnych dylematów dotyczących outsourcingu należą obawy związane
z redukcją zatrudnienia, utratą kontroli nad outsourcowanymi funkcjami oraz wzrostem kosztów. Wynikają one z postrzegania outsourcingu według modelu "win/lose" (w którym rolę przegranego przypisuje się Klientowi, a zwycięzcy - firmie wykonawczej).
Podejście do outsourcingu zmieniło się jednak diametralnie. W obecnie stosowanym modelu outsourcingu Klient postrzega outsourcera jako długoterminowe "aktywa", które stanowią dla niego stałą wartość. Podstawą sukcesu tej strategii jest wzajemna współpraca, zaufanie oraz partnerstwo
Słabszy rozwój gospodarki światowej spowodował, że zainteresowanie outsourcingiem jest coraz większe. Z badania firmy IDC wynika, że rynek na rozwiązania tego typu wzrośnie o 900% do 2006 roku!
Rys. 1. Rynek usług outsourcingu (w bln. USD)
Źródło: IDC.
Z badania wynika, że dyrektorzy finansowi są zainteresowani outsourcingiem nie tylko rozwiązań informatycznych, ale również tych obszarów, które nie są wspomagane informatycznie. Okazuje się przy tym, że nie ma znaczenia wielkość organizacji - outsourcing jest efektywny zarówno w przypadku dużych, jak i małych firm. Szacuje się , że w przypadku outsourcingu rozwiązań informatycznych firmy mogą zyskać oszczędności rzędu 30-50% w okresie czterech lat. Oszczędności te wynikają przede wszystkim z redukcji następujących kosztów:
· licencji na oprogramowanie,
· zakupu niezbędnego sprzętu komputerowego,
· konserwacją sprzętu,
· zatrudnienia pracowników,
· opłaty konsultantów wdrażających oprogramowanie,
· szkolenia pracowników.
Dla przykładu, w jednej z firm amerykańskich - Empirix - koszt wdrożenia aplikacji dla 300 pracowników wyniósł około 200 tysięcy dolarów, natomiast w przypadku outsourcingu zredukowano go do 50.000 dolarów.
Powodów do stosowania outsorcingu jest kilka. Po pierwsze to efekt skali - informatyczna firma robi to lepiej, ma mniejsze koszty, a po drugie ma miejsce efektywnego uwolnienia zasobów przedsiębiorstwa-klienta do zwiększenia skuteczności w działalności podstawowej.
Polski rynek usług outsorcingowych dopiero zaczyna się rozwijać, jednak dynamika rozwoju wynosząca 16% (w porównaniu do poprzedniego analogicznego okresu) prognozuje duże zainteresowanie tymi usługami. Jest to jedna z szybciej rozwijających się gałęzi informatyki (w Polsce to świetnie odzwierciedla hosting, czyli świadczenie usług internetowych, ciesząca się dużym zainteresowaniem)
Analitycy różnie szacują wartość rynku outsourcingowego w Polsce: na kilkadziesiąt do kilkuset milionów dolarów.
PRZYKŁADY OUTSORCINGU:
Outsorcing kooperacyjny
Przykład:
Spółka Contract Administration oferuje firmom kompleksowy outsorcing w zakresie zarządzania kadrami na platformie modułu HR rozwiązania mySAP.com. Kompleksowość tej oferty polega na tym, że obejmuje ona zarówno dostęp do modułu HR SAP R/3, wdrożenie modułu oraz outsorcing wybranych funkcji w obszarze kadr i płac.
Wybierając te opcję będą korzystać z modułu HR rozwiązania SAP R/3 zainstalowanego na serwerach Contract Administration unikając zasadniczych kosztów inwestycji na wejściu - zakupu licencji.
Innowacyjność outsourcingu kooperacyjnego HR polega również na tym, że w procesie wdrożenia na rzecz klientów pracują zarówno informatycy - konsultanci SAP, jak również specjaliści z zakresu płac i kadr. Powoduje to, że proces wdrożenia jest krótki i sprowadza się do niezbędnych operacji technicznych.
Główny ciężar współpracy z informatykami - konsultantami SAP, biorą na siebie specjaliści ds. kadr płac z Contract Administration, przez co proces wdrożenia w minimalnym stopniu angażuje pracowników firmy klienta i nie zaburza jej procesów biznesowych.
Outsorcing - można podzielić według kryterium, jakim jest rodzaj świadczonych usług. Według tego kryterium usługi outsourcingowe dzielimy na usługi typu IT maintenance, polegające na utrzymywaniu infrastruktury informatycznej, SAP maintenance, polegające na utrzymywaniu aplikacji SAP, oraz usługi wsparcia dla systemu SAP
Przykład Outsorcing w Polsce
Innym przykładem funkcjonowania outsorcingu informatycznego jest propozycja firmy Web Inn. - Web Inn jest spółką zależną ComputerLandu, która rozpoczęła działanie w 2001 roku. Celem działań i pomysłem na własny rynek było stworzenie infrastruktury dla wszystkich inicjatyw integratorów informatycznych, wynikających z boomu internetowego. Miejsce, w którym firma ta przygotowała odpowiednią infrastrukturę powstało w Katowicach, a popularnie nazywane jest "bunkrem". Działają tam serwery firmy i powierzone przez klientów, które są zabezpieczone w awaryjne zasilanie własnymi agregatami prądotwórczymi, bezpieczeństwo rozumiane dosłownie oraz z zapewnioną komunikacją, gwarantującą niezawodność dostępu do danych. Firma ta daje możliwość udostępniania zainteresowanym przedsiębiorstwom centrum zapasowego, w którym umieszczony jest serwer dublujący lub też nawet centrum podstawowego. Firma ta posiada specjalistów zarówno telekomunikacyjnych, informatyków znających różne systemy operacyjne i bazy dane, którzy w reżimie 24-godzinnym, przez wszystkie dni w roku, nadzorują poprawność działania tych systemów i rozwiązują ewentualne problemy
Bibliografia:
1. Zimniewicz Kazimierz: „Współczesne koncepcje i metody zarządzania w spolczesne koncepcje i metody zarządzania”
2. Przedsiębiorczość, konkurencyjność oraz kondycja małych i średnich przedsiębiorstw w obliczu integracji z Unią Europejską, praca zb. pod red. H. Bienioka Rozdział: Outsorcing jako szansa rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw
3. Zeszyt BRE Bank–Case nr 74/2004: Elastyczny rynek pracy w Polsce. Jak sprostać temu wyzwaniu?
4. Internet